לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה חשוב לציין את חשיבות הטכנולוגיה בעידן הנוכחי, בהנצחת זיכרונות השורדים והעברת המסרים החשובים לדור העתיד.

במשך השנים, רוב העדויות של ניצולי השואה נשמרו בפורמטים שאינם שמישים באמצעות וידיאו והקלטות ישנות. חברת ורביט, שפיתחה טכנולוגיה לתמלול מבוססת בינה מלאכותית, עבדה בשיתוף פעולה עם ועידת התביעות במטרה לתמלל במדויק אלפי דקות של עדות ניצולים. 

ורביט פיתחה טכנולוגיה חדשה לניקוי רעשי רקע שאפשרה לחדש הקלטות בנות 40 שנה, ולמעשה הצילה עדויות שלא ניתן לשחזר. יכולת זו מאפשרת לשמר יותר עדויות באופן מדויק ומהיר. תמלול העדויות מבטיח שהסיפורים שלהם יישמרו ויהיו נגישים לדורות הבאים. בנוסף, פרויקט זה יאפשר תרגום של עדויות הניצולים לשפות שונות, מה שיאפשר לחשוף את הסיפורים לקהל יעד בינלאומי. 

״ככל שאוכלוסיית ניצולי השואה ממשיכה להצטמצם, רמת הדיוק של התמלולים הינה חיונית בשביל שנוכל להגן על שלמותם של הסיפורים לדורות הבאים", מסביר תום ליבנה, מייסד ומנכ״ל ורביט, "שיתוף פעולה שכזה מבחינתי הוא שליחות לאומית ואני מאוד גאה שוורביט לוקחת בו חלק. אנו מאמינים כי זה יאפשר להגן ולשמור על עדויות הניצולים, ולחשוף את סיפוריהם לקהל יעד גלובלי גדול יותר ומגוון שפות״.

חברת CyberWell היא מאגר המידע הראשון מסוגו בעולם המרכז מידע על אודות אנטישמיות במרחב המקוון, פתוח לציבור ומתעדכן באופן שוטף ובזמן אמת. CyberWell משתמשת בניהול Data ומודלי AI לאיסוף ביטויי שנאה במרחב הדיגיטלי והרשתות החברתיות, במטרה לשקף תמונת מצב אמיתית וברורה על אודות השיח האנטישמי ברשת. 

מנכ״לית הארגון, טל אור מונטמאיור, מסבירה: ״התקופה האחרונה אופיינה בביטויים אנטישמיים של סלבס ברשתות החברתיות ונוהלי תוכן מקילים. החברה שמה לה למטרה לגרום לרשתות החברתיות לקחת אחריות, ובכך לשפר את העתיד הדיגיטלי של יהודים בפרט, ושל משתמשי האינטרנט בכלל".

חברת AppsFlyer, המפתחת טכנולוגיות ענן וכלים לניתוח נתונים, יזמה ומובילה מיזם ייחודי עם אושוויץ בירקנאו וחברת Disk-In שמאפשר לערוך סיורים וירטואליים מודרכים במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ־בירקנאו. מדובר במיזם חדשני שמטרתו להנגיש עבור מבקרים מרחבי העולם את היכולת לבקר במחנה בסיור מודרך חי. 

לירון אור, ראשת תחום אחריות תאגידית בחברת AppsFlyer: ״המיזם התחיל במטרה להנגיש את המקום וההיסטוריה באופן חי ואותנטי ככל שניתן לאנשים שאין להם את היכולת הפיזית, הכלכלית או הרגשית להגיע פיזית לאושוויץ. אין ולא יהיה תחליף לביקור במקום, אך העובדה היא שרוב הצעירים בישראל והאנשים בעולם לא יגיעו לביקור. המטרה היא להגיע לעיניהם של מיליוני אנשים מרחבי העולם, ולדאוג שהזוועות שהתרחשו שם לא יישכחו. אנו משתמשים ביכולות הטכנולוגיות כדי להעביר סיור מהעיניים של המדריך שהולך במקום בשידור חי, בשילוב עם עדויות של ניצולים, תמונות, וקטעי קול רלוונטיים, כדי להתאים את אמצעי החינוך לשואה לדורות הבאים שלא יזכו לשמוע עדויות ממקור ראשון, מגיבורי שואה שמתמעטים מקרבנו בכל יום״.