רשת X, לשעבר טוויטר, הושבתה היום (שבת) בברזיל לאחר שבית המשפט העליון במדינה הורה על החשכת הפעילות לאחר שהרשת סירבה להשעות חשבונות מסויימים. מאסק הידוע בהתבטאויותיו העוקצניות הגיב לצעד בחריפות וכינה את ההחלטה: "סגירה של מקור האמת מספר 1 בברזיל" וטען כי שופט העליון, אלכסנדר דה מוראס, מנסה לאכוף צנזורה בלתי מוצדקת. השופט מצידו התעקש כי הרשתות החברתיות זקוקות לתקנות הנוגעות לשיח שנאה.

ההשעייה עלולה לגרום ל-X לאבד את אחד השווקים הגדולים והנחשקים ביותר שלה, דווקא בתקופה שבה מאסק מתמודד עם ירידה בהכנסות מפרסום בפלטפורמה. שלוש מחברות התקשורת המובילות במדינה הודיעו כי החלו לחסום בסוף השבוע את הגישה לרשת הציוצים.

לוגו טוויטר (צילום: רויטרס)
לוגו טוויטר (צילום: רויטרס)

המאבק המשפטי בין מאסק לשופט מוראס הוביל גם להקפאת חשבונות הבנק של ספקית האינטרנט הלוויני  Starlink בברזיל, חברה בת של SpaceX שבבעלות מאסק. מוראס הורה בהחלטתו כי X תושעה בברזיל עד שתעמוד בכל הצווים המשפטיים הרלוונטים, כולל תשלום קנסות בסך של יותר מ-3 מיליון דולר ומינוי נציג מקומי, כנדרש על פי החוק הברזילאי.

על מנת לחסום את X בברזיל באופן אפקטיבי, חברות התקשורת יצטרכו לחסום את התעבורה של הרשת, ולמנוע ממשתמשי האתר לעקוף את החסימה על ידי הסתרת המיקום שלהם באמצעות רשתות פרטיות וירטואליות – VPN. מוראס הורה כי מי שימשיך לגשת ל-X באמצעות VPN ייקנס בכ-9,000 דולר לכל יום שימוש.

בניגוד למדינות רבות אחרות, שופטי בית המשפט העליון בברזיל יכולים להפעיל סמכות גורפת לקבלת החלטות חד צדדיות. אולם במחלוקת הנוכחית סביב X, מוראס זוכה לתמיכת רוב של 11 חברי בית המשפט, כולל נשיא בית המשפט העליון רוברטו בראוסו.

המחלוקת סביב X החלה בהוראה של מוראס מוקדם יותר השנה, שדרשה מהפלטפורמה לחסום חשבונות המעורבים בחקירות של הפצת חדשות כוזבות ושנאה לכאורה. מאסק גינה את ההוראה וכינה אותה צנזורה. הוא הגיב בסגירת משרדי החברה בברזיל, אך הבטיח כי הפלטפורמה עדיין תהיה זמינה במדינה. מאסק גם אמר כי Starlink תמשיך לשרת את הברזילאים, כולל הצבא, בחינם "עד שהעניין ייפתר".

נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה, התייחס למחלוקת והתעקש כי כל העסקים הפועלים במדינה חייבים לעמוד בהתחייבויותיהם המשפטיות. "רק בגלל שלבחור יש הרבה כסף זה לא אומר שהוא יכול לא לכבד את החוק", אמר הנשיא ממפלגת השמאל לתחנת רדיו מקומית ביום שישי.

מאסק לעג לנשיא וכינה אותו "כלבלב המחמד" של מוראס בפוסט שפרסם ביום חמישי, שבו גם כינה את השופט "דיקטטור". באירוע שנערך ביום שישי, מוראס לא הראה סימנים לנסיגה. "אלה שמפרים את הדמוקרטיה, שמפרים זכויות אדם בסיסיות, בין אם באופן אישי או באמצעות מדיה חברתית, חייבים לתת את הדין", אמר.

המאבק על X בברזיל מעלה שאלות חשובות לגבי חופש הביטוי, תפקיד הרשתות החברתיות בחברה, והאיזון בין המאבק בשיח שנאה לבין שמירה על חופש הביטוי. ההשלכות של ההחלטה עשויות להשפיע לא רק על X, אלא גם על חברות טכנולוגיה אחרות הפועלות בברזיל ומעבר לה.