הכל התחיל ברעיון של פרופ' ערן פרידלר ופרופ' דוד ברודאי, חברי סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון: להפיק מים מהאוויר. המטרה: לפתור את אחד האתגרים הגדולים של תקופתנו – מים נקיים לכול. אל השניים חבר ד"ר חאלד גומיד מהפקולטה להנדסת מכונות, שסייע רבות בפיתוח הטכנולוגיה.

תוך שנים ספורות הפך הרעיון למתקן אלפא (אבטיפוס) בטכניון, והשבוע תושק המערכת המסחרית המלאה הראשונה בנגב. תרגום המחקר למערכת ממשית התאפשר באמצעות H2OLL, החברה שהוקמה למטרה זו ובראשה עומדים יואב קירש (מנכ"ל), אילן כץ (CTO) ועודד דיסטל (סמנכ"ל פיתוח עסקי).

על פי דו"ח האו"ם לשנת 2023, כ-3.5 מיליארד בני אדם סובלים ממחסור במים נקיים לפחות במשך חודש בשנה. סוגיית הגישה למי שתייה מופיעה ברבים מ-17 היעדים לפיתוח בר-קיימא שקבע האו"ם ובהם מימוש זכותו של כל אדם למים נקיים, בריאות לכול, צמצום-אי השוויון, התמודדות עם שינויי אקלים והשלכותיהם. היעד שהגדיר האו"ם הוא מים נקיים לכולם עד 2030.

משבר המים אינו מוגבל למדינות העולם השלישי. כ-60% ממי השתייה בלוס אנג'לס, לדוגמה, מיובאים, ובאירופה הולכים המים בנהרות ומזדהמים בהתמדה. שוק המים המבוקבקים מגלגל כיום כ-363 מיליארד דולר לשנה, ו-H2OLL מתכוונת לנגוס בשוק עצום זה ולהציע פתרון טוב יותר בפרמטרים של בריאות, מחיר ושמירה על הסביבה.

הטכנולוגיה שפיתחו פרופ' ברודאי ופרופ' פרידלר מאפשרת הפקת מים מהאוויר גם באזורים יבשים ומדבריים, זאת תוך חסימה מוחלטת של מזהמים כימיים וביולוגיים. היא מבוססת על ספיחה, בשונה ממרבית החברות בתחום שפועלות על בסיס טכנולוגיה של קירור ישיר, וההבדל דרמטי: בעוד שהפקת מים בקירור ישיר מצריכה לכל הפחות כ- 10 גרם אדי מים בקילוגרם אוויר, טכנולוגיית הספיחה של H2OLL מאפשרת להפיק מים גם באזורים מדבריים, כאשר כמות אדי המים באוויר קטנה במחצית – כ- 5 גרם אדי מים בקילוגרם אוויר.

האבטיפוס שהוקם בטכניון לפני יותר מארבע שנים מייצר 200 ליטר מים ביום. החודש תשיק החברה מערכת מסחרית ראשונה מלאה שתספק 1,000 ליטר מים ביום בנגב. פרויקט ואדי עתיר, שבמסגרתו תוקם המערכת, הוא יוזמה של הקהילה הבדואית בנגב והמעבדה הבינלאומית לקיימות, ארגון ללא מטרות רווח שבסיסו בניו-יורק. ליבת הפרויקט של ואדי עתיר כוללת חקלאות אורגנית עם ענפים שונים: גידול דיר כבשים ועזים וייצור מוצרי חלב, גידול צמחי מרפא ופיתוח קו מוצרי בריאות וקוסמטיקה. הפרויקט כולל גם מרכז מבקרים, הכשרה וחינוך ושם דגש על אקולוגיה, חדשנות בת קיימא ושילוב טכנולוגיות ירוקות.
לאחר שרשמה פטנט, זכתה בפרסים יוקרתיים וקיבלה מענק מיוחד מרשות החדשנות ומהמשרד להגנת הסביבה, יצאה החברה בקמפיין מימון המונים, ועד כה נאספו בו כ-4.1 מיליון שקלים. המטרה: הרחבת מאמצי השיווק הבין-לאומיים ובניית המותג, חיבור הטכנולוגיה לאנרגיה סולרית ופיתוח מערכת שתפיק כ-10,000 ליטר מים ביום. מנהלי החברה מדגישים כי אקלים הנגב אינו יחיד במינו אלא דומה לאקלים באזורים רבים ובהם דרום מערב ארה"ב, צפון מקסיקו וצפון הודו. החברה מאמינה שהטכנולוגיה של H2OLL יכולה לסייע בצמצום בעיית הנגישות למים ברחבי העולם כולו.

השקת המערכת בוואדי עתיר תתקיים ב-10 בספטמבר 2024 ותחל בשעה 16:00. יישאו דברים: ד"ר מוחמד אלנבארי, חבר מייסד ויו"ר-עמית של הוועד המנהל של פרויקט ואדי עתיר, פרופ' ערן פרידלר מהטכניון ומנכ"ל H2OLL יואב קירש. הטקס יכלול קבלת פנים וכיבוד, פתיחה חגיגית של הברז, חלוקת בקבוקים ממותגים לאורחים ואפשרות לסיור מודרך בפרויקט ואדי עתיר.