עידן שבו רשתות חברתיות נחשבות לכלי מרכזי בחיינו, קשה לדמיין את היומיום שלנו ללא עדכונים, לייקים ושיתופים. אבל בכל זאת, יש כאלה שהצליחו להתנתק מהרשתות והראיה לכך, נתונים של מכון המחקר PEW, שהתפרסמו באתר איגוד האינטרנט הישראלי, חושפים מגמה ברורה של ירידה בשימוש ברשתות החברתיות בישראל בשנים האחרונות. אחוז המשתמשים ירד ל־78% עד סוף 2023, לעומת 83% ב־2019, ובמיוחד בולטת הירידה בשימוש בפייסבוק, אשר הצטמצם מ־90% ל־87% בשנה החולפת.

אלירן גיהסי, מנהל מוקד לקוחות, בן 40 מפתח תקווה, היה בין אלו שהתאהבו בפייסבוק כבר בהתחלה. "התחלתי עם פייסבוק בגיל 23, כמו כולם, די בתחילת דרכה. במשך שנים רבות השקעתי שעות רבות במדיה החברתית. עד לפני שנה וחצי עוד הייתי שם. בממוצע גלשתי 8־7 שעות ביום, מעלה פוסטים, כותב משפטי מפתח, פרסומים בקיר, נחשף", הוא מתאר.

חיים בעתיד: כמה יעלה לכם להפוך את מעונכם לבית חכם? | המדריך המלא  
לראשונה: אינטרנט מהיר במטוסים מחברת החלל של אילון מאסק

אלירן גיהסי (צילום: פרטי)
אלירן גיהסי (צילום: פרטי)


לצד פעילותו בפייסבוק, גם אינסטגרם הייתה חלק מחייו, בעיקר בזכות הרקע שלו כמאמן כושר: "צברתי די הרבה עוקבים, קרוב ל־8,000, כי פעם הייתי מאמן כושר והעליתי הרבה טיפים על תזונה ואיך להוריד משקל". עם זאת, בשלב מסוים החל להתרחק מאינסטגרם, עד שנטש את הפלטפורמה לחלוטין, כשהוא שומר על חשבון פעיל רק בפייסבוק.

הקרע המשמעותי ביחסיו עם פייסבוק התרחש בזמן הוויכוח הציבורי על הרפורמה המשפטית: "התחילו לקפוץ לי בפייסבוק דברים הרבה פחות מעניינים, יותר פרסומיים. נולדו כל מיני קבוצות פוליטיות וזה פחות עניין אותי". לדבריו, השיח הפוליטי והפילוג בחברה הובילו אותו להבנה שפייסבוק כבר אינה משרתת את צרכיו. "הבנתי שאני יותר מגיב ונגרר מאשר מקבל החלטות", הוא מסביר.

ההחלטה של גיהסי לפרוש מפייסבוק הייתה מוחלטת. "החלטתי שאני מסיר את עצמי מפייסבוק ועם הזמן גיליתי שאני חי עם זה בסבבה", הוא אומר ומבהיר שהוא שלם עם ההחלטה גם היום. "אני מרחם על אנשים שעדיין תקועים שם, כולל אמא שלי", הוא אומר בחיוך. גיהסי מספר שבמקום להקדיש זמן לרשתות החברתיות, הוא מוצא את עצמו מבלה יותר עם חברים ומשפחה: "אני נפגש עם אנשים בתדירות גבוהה יותר, מתקשר לאנשים, קופץ לבקר, קורא ספרים, רואה סדרות, יוצא מהבית. ברוך השם, התברכתי בהרבה חברים, ותמיד יש עם מי לדבר".

ולא, הוא ממש לא מתגעגע לרשתות החברתיות: "אם אטוס לחו"ל, לא אפרסם תמונות בפייסבוק אלא אשלח בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית". המסר שלו למי שעדיין מחובר למסכים הוא ברור: "הסוד הוא פשוט לחיות את החיים, לא להיתקע מול המסך. יש אנשים שמחכים שתהיו לידם".

"יום שלם עם הטלפון"

בעידן שבו רשתות חברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של בני הנוער, התנתקות מהן נראית כמעט בלתי אפשרית. עם גישה מתמדת לטיקטוק, אינסטגרם ופלטפורמות נוספות, צעירים נוטים לבלות שעות רבות באותן אפליקציות, לעתים תוך הזנחת תחומים חשובים אחרים בחייהם. יעלה, תלמידת י"ב בת 17 מאזור המרכז, בחרה להתנתק מהרשתות החברתיות לחלוטין ומספרת על התהליך המאתגר והמרתק שהיא עברה, כולל הקשיים שהיו חלק מהדרך והגילויים החדשים שהיא חוותה לאחר שהפסיקה להשתמש ברשתות.

"הייתי פעילה בכל מיני רשתות – טיקטוק, אינסטגרם ועוד", היא אומרת. "בין גיל 13 ל־16 הייתי מבלה כארבע שעות ביום ברשתות. לא היה טריגר ספציפי שגרם לי להפסיק, זה היה תהליך. אחרי זמן מה הבנתי שלא נראה לי הגיוני שאני מבלה שם כל כך הרבה זמן במקום לתקשר עם חברים ומשפחה".

במהלך השנה מאז שהפסיקה להשתמש ברשתות החברתיות גילתה יעלה עולם חדש של עיסוקים ותחביבים. "החיים שלי מלאים בדברים רבים ומגוונים – חברים, סריגה, בישולים, ספרים, סדרות ועוד", היא משתפת. "ממש הכרתי בעצמי דברים שלא ידעתי שקיימים לפני ההתנתקות".

יעלה מספרת שהיא חזרה לטיקטוק לזמן קצר. "הורדתי את האפליקציה וראיתי שבזבזתי יום שלם עם הטלפון, לא שתיתי ולא אכלתי. מבחינתי טיקטוק ואינסטגרם זה היינו הך – משמשות לאותו צורך", היא אומרת, וקוראת להורים לבדוק את זמן השימוש ברשתות החברתיות של ילדיהם, למתן אותו ולחפש עבורם חלופות: "אם ילד ירצה להוריד אפליקציה של רשת חברתית, ההורים לא יוכלו להכריח אותו וזה רק יגרום ליותר סכסוכים וקרע. אבל כן אפשר להציע לילד אלטרנטיבות ולפתח תחביבים. כיום אני שלמה עם עצמי לחלוטין, אני מספיק חזקה לדעת שלשם אני כבר לא אחזור".

רעות אלמעלם (40), סייעת בגן ילדים מראשון לציון, שהתנתקה מהרשתות לפני קצת יותר משנה, מספרת על ההתמכרות להן: "זה מאוד ממכר ואין בזה באמת עניין, פשוט לשרוף את הזמן. הייתי מוצאת את עצמי נוברת ונוברת בפייסבוק, ולא שמה לב שעברו שעתיים. בהמשך רציתי לעקוב אחרי מישהי שמכינה מאכלים, ופתחתי בשביל זה אינסטגרם. זה תפס לי גם זמן, כי התפתיתי לעוד תוכן. זה ממכר, אתה יכול למצוא את עצמך לא מתייחס לילדים שלך. אחרי יום עבודה בגן, הייתי גוללת עוד שעה וחצי־שעתיים בצהריים, ועוד פעם בערב, מ־21:00 עד 23:00. הרגשתי עצבנית, זה פשוט עושה משהו בראש".

רעות אלמעלם (צילום: פרטי)
רעות אלמעלם (צילום: פרטי)


היא מתארת כיצד הרשתות החברתיות הרחיקו אותה מהקשרים האישיים בחייה: "הייתי הולכת לאמא שלי, ובמקום לדבר איתה, שוב הייתי גוללת. זה שקרי, ממש פייק בעיניי כל מה שקורה ברשתות החברתיות. לפני שלושה חודשים וחצי אבא שלי נפטר ממחלה קשה. כחודש לפני מותו רציתי להיכנס לקבוצה של חולי סרטן בפייסבוק כדי לקבל מידע, ואחרי שנפטר, העליתי רק סטורי וקיבלתי תגובות. זה שוב הכניס אותי ללופ, אז יצאתי מזה לגמרי. אתה מקבל תגובה ומרגיש צורך לענות בחזרה. זה פשוט גזל זמן".

כיום היא יודעת להעריך את השינוי. "אני מרגישה שאני לא שורפת את הזמן שלי, פנויה יותר למשפחה ולאנשים סביבי, לדבר איתם ולא להרגיש טיפשה שגוללת בפייסבוק בקידוש של יום שישי", היא אומרת. "החלטתי שזה לא ינהל אותי, ואני שמחה להגיד שלא היה קשה להתנתק. גם בסביבת העבודה שלי בגן, אני לא מתפתה ומקדישה את כל תשומת הלב לילדים – זו מחויבות. אני בטוחה שזה מאחוריי ולא אחזור לרשתות החברתיות עוד לעולם".
 

“מלחמה מתמדת"

העיתונאי דרור גלוברמן, יוצר תוכן ואיש טלוויזיה, מכיר היטב את הדילמה של הרשתות החברתיות. מצד אחד, הן כלי עבודה הכרחי לאנשים כמוהו, ומצד שני, הן ממכרות, גוזלות זמן. "אנשים אומרים 'מעניין לי או לא מעניין לי שם', ואני שומע משהו אחר", מסביר גלוברמן. "בעצם, זה קשור לדופמין ואדרנלין. הרשתות החברתיות מתפקדות כמו מנגנון תגמול מוחי. אנשים לא תמיד מודעים לכך, אבל הם מתמכרים להורמונים האלה. אתה מרגיש יותר טוב או יותר גרוע עם עצמך לפי איך שאתה מוצג שם - בטיקטוק או באינסטגרם, במיוחד מבחינת דימוי גוף".

דרור גלוברמן (צילום: שלומי פרי)
דרור גלוברמן (צילום: שלומי פרי)


בעניין הירידה בשימוש בפייסבוק בשנים האחרונות הוא אומר: "צריך להסתכל על חלוקת הזמן של המשתמשים. אנשים פשוט עוברים לפלטפורמות אחרות כמו טיקטוק או X (טוויטר לשעבר). חלקם פשוט לא רוצים להישאר מאחור, אחרים מרגישים שהרשתות כבר לא מעניינות אותם או שהם פשוט לא עומדים בלחץ הנפשי שזה יוצר".

גלוברמן גם משתף בהתמודדות האישית שלו עם השימוש ברשתות החברתיות: "אני מודע מאוד למחירים האדירים שהן גובות מאיתנו כחברה וממני אישית. אני במלחמה מתמדת, ולא תמיד מוצלחת, בניסיון להפחית את השימוש. אם אני עסוק בעבודה זה טוב, כי אני משקיע ביצירה ולא בבזבוז זמן. אבל כשאני עייף אבל לא מספיק בשביל לישון, אני נמשך לשם שוב וזה חבל. האלגוריתם יודע בדיוק מה מעניין אותי ונותן לי את זה, ואני גם צריך לפרסם וליצור תוכן. אני לא מכיר אף יוצר תוכן שיכול להרשות לעצמו להתנתק לגמרי מהרשתות החברתיות. אם העיסוק שלי היה אחר? אולי הייתי מצליח להתנתק".

לדברי גלוברמן, צריך לאסור על ילדים להכניס טלפונים לבתי הספר. "מושלת ניו יורק יצאה במהלך חשוב – להחרים טלפונים בבתי הספר. זה מסר משמעותי, במיוחד במקום כמו ניו יורק, הלב של הקִדמה. היא הבינה את ההשלכות השליליות של הטלפונים על הילדים", הוא אומר.

"אני בעצמי מנסה לקדם מהלך דומה בבית הספר של הבת שלי שבכיתה ד'. זה מסר חזק – בואו ניתן לילדים להיות ילדים. סיגריות וכלי נשק הרי לא נכנסים לבתי ספר, אז מי אמר שסמארטפונים צריכים להיכנס? יש כל כך הרבה ראיות שמצביעות על הנזקים שלהם. בואו נתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי", מוסיף  גלוברמן. 

ד"ר אסף וינר, סמנכ"ל מחקר ומדיניות ציבורית באיגוד האינטרנט הישראלי, מתאר תמונת מצב שלפיה הקהל הצעיר עובר מפייסבוק לפלטפורמות אחרות ובכלל קיים שינוי במערכת היחסים עם הרשתות החברתיות. "הירידה בשימוש בפייסבוק נובעת בעיקר מחוסר רלוונטיות עבור המשתמשים הצעירים", הוא מסביר.

ד''ר אסף וינר (צילום: עדו לביא)
ד''ר אסף וינר (צילום: עדו לביא)

"הצעירים כבר לא מוצאים את עצמם בפלטפורמה שמחייבת קשר חברתי מבוסס על מעגלי חברים קבועים. לעומת זאת, טיקטוק ואינסטגרם מבוססות על תוכן רנדומלי שמושך יותר, מה שהופך את השימוש בהן למרגש יותר עבור קהל צעיר. אנשים עם חשבון פעיל אולי כבר לא נכנסים אליו בתדירות גבוהה. רבים פותחים את הפייסבוק פעם ביומיים־שלושה, ולעתים פחות. אנחנו רואים ירידה בשימוש יומיומי, אך זה לא בהכרח אומר שאנשים מוחקים את החשבון", אמר.

הוא מוסיף: "זה קשור בעיקר לגיל ולעניין בתוכן שמציעות הפלטפורמות. אינטסגרם ופייסבוק שייכות לאותה חברה, מטא, כך שהמעבר ביניהן עדיין משרת את המותג. יחד עם זאת, הקשר החברתי מתבצע יותר ויותר בוואטסאפ ולא בהכרח ברשתות החברתיות המסורתיות".

"הרשתות החברתיות בהחלט נועדו לפצח את הפסיכולוגיה ההתנהגותית שלנו. תביעות ייצוגיות בארצות הברית כבר הצביעו על כך שממשק המשתמש באינסטגרם כולל אלמנטים ממכרים, שמטרתם למשוך את תשומת הלב שלנו לזמן רב ככל האפשר", הסביר ד"ר וינר.

וינר עצמו עזב את פייסבוק לפני כחמש שנים ומאמין שאפשר לנהל חיים שלמים בלי רשתות חברתיות. "חשוב להזכיר שיש תמיד אפשרות להצביע ברגליים ולעזוב פלטפורמות שגורמות נזק לפרטיות או להתנהגות ממכרת", הוא אומר.