אינטל חשפה לאחרונה את המעבד החדש שלה, Lunar Lake, המיועד למחשבים ניידים ומציע יכולות בינה מלאכותית יוצאות דופן. המעבד החדש מציג ביצועים מרשימים עם עד 120 טריליון פעולות בשנייה (TOPS), שיפור ביצועים של עד 50% וצריכת חשמל נמוכה ב־80% מהדור הקודם.

זוהר צבע, סגן נשיא חטיבת המחשוב באינטל ישראל ומנהל תוכנית Lunar Lake ו־Panther Lake, מספר בשיחה עם "מעריב" על הדור החדש של מעבדי ה־AI והחשיבות של מדינת ישראל בפיתוח. צבע הוא סגן נשיא בקבוצת המחשוב ללקוחות ומנהל התוכנית הטכנית במשרד תוכניות הפלטפורמות ללקוחות. הוא מוביל את ההוצאה לפועל של פלטפורמות Intel Core במחשבים ניידים ושולחניים. תחומי האחריות שלו כוללים את ניהול ההוצאה לפועל של הקבוצה עבור ה־Lunar Lake & Panther Lake.

לראשונה: אינטרנט מהיר במטוסים מחברת החלל של אילון מאסק  
מים מהאוויר: טכנולוגיה פורצת דרך להפקת מים בנגב

זוהר צבע, אינטל (צילום: ברק שרון)
זוהר צבע, אינטל (צילום: ברק שרון)


הפיתוח של המעבד הזה החל במעבדות ומשרדי החברה בחיפה. “שמנו את ההימור במקומות הנכונים, והיום זה מוכיח את עצמו בצורה יוצאת מהכלל. אנחנו מאפשרים לראשונה חיי סוללה שיחזיקו מחשב נייד ליום שלם עם 20 שעות של וידיאו פלייבק. זה תוצר של עשרות שנות עבודה של אינטל ויכולות הנדסיות חזקות".

לדברי צבע, “יש במעבד שלושה וקטורים עיקריים: המנוע הכי חזק של AI שיש היום בשוק, עם אקוסיסטם שלם סביבו, יעילות אנרגטית מטורפת וגרפיקה מדהימה בלי מאיץ גרפי נוסף. זה מדהים, וזה שוב פעם מנצח כל מה שיש בשוק מבחינת התחרות".

המעבד הקטן, שמעתה יכול להחליף כרטיסים גרפיים חזקים וגדולים, נותן ליצרניות המחשבים רעיונות חדשים על איך למלא את החלל הריק ולנצל את האנרגיה שהשתחררה. “זה לא רק כרטיס גרפי שנמצא על המעבד", אומר צבע. “גם המעבד של ה־AI יושב על המעבד וגם הזיכרון. עשינו לו אינטגרציה, ובסוף כל הפקטורים הקטנים והיעילים האלה מפוצצים בפרפורמנס לכל שימוש שאתה רוצה לדמיין".

צבע מדבר גם על ההשקעה של אינטל באקוסיסטם הרחב של עולם הבינה המלאכותית. “אנחנו עובדים עם מעל ל־150 חברות מפתחות תוכנה, כדי שכבר היום יהיו מעל ל־300 פיצ’רים חדשים נוספים על המנוע הזה, כך שתוכל לעשות כל מה שתרצה, כמו לייצר סרטונים מיוחדים או לשים תמונה שלך על הירח".

הוא מוסיף: “אנחנו משתמשים ביכולות של AI גם לפיתוח. כדי לפתח את הצ’יפ הבא אנחנו משתמשים ביכולות של ה־AI כמעט בכל היבט של עיצוב המעבד והיכולות שלו".

לצבע חשוב להדגיש את העבודה של הצוות הישראלי בחיפה, במיוחד על רקע המלחמה והירי לעבר יישובי הצפון. “הייתה כאן הובלה ישראלית מאוד חזקה. חלק גדול ממוצרי הדגל של אינטל פותחו באינטל ישראל, ויש המון קרדיט לצוות הישראלי כאן בכל רמות ההנהלה של אינטל, בארץ ובעולם. בשנה האחרונה, שהייתה כל כך מאתגרת, מה שהעובדים עשו כאן היה מיוחד. היו פה עובדים שהיו חייבים לצאת למילואים, עובדים שפונו מבתיהם, ואף אחד לא פספס, ועבדו באיכות מטורפת. באמת צריך להוריד את הכובע ולהודות לכל אחד מהאנשים שעשו את זה. גם בצד של ההנהלה קיבלנו רוח גבית ותמיכה מלאה, נתנו כל מה שצריך כדי שזה יצליח, ואתה רואה את התוצאות".