שר התקשורת יועז הנדל הודיע היום (ראשון) על ביטול הפיצול בין התשתית לספק בשוק האינטרנט. הרפורמה תביא לשינוי מבנה שוק האינטרנט, ולשיפור משמעותי באיכות השירות לצרכנים, כך שלכל צרכן בישראל תהיה כתובת אחת לרכישת שירותי אינטרנט כמוצר אחד, מחברה אחת.
כאמור, כיום הצרכן יכול לרכוש את השירות משתי חברות המספקות שירותי תשתית וספק בנפרד. רפורמת "השוק הסיטונאי" אפשרה לשווק את שני השירותים בחבילה אחת, אך בפועל השירותים עדיין סופקו גם על-ידי שתי חברות בנפרד, באופן שפגע באיכות השירותים לצרכן בישראל. מסיבה זו, צרכנים שסבלו מתקלות נאלצו להתמודד עם "זריקת אחריות" בין חברת התשתית לספק. כמו כן, היתה תופעה של "מנויים רדומים" - המשך תשלום לא מודע לחברת התקשורת למרות שהפסיק לקבל ממנה שירותים. הרפורמה החדשה, תבטל את ההפרדה בין שני השירותים ותאפשר לחברות למכור אותן כחבילה אחת ושירות אחד.
במשרד התקשורת הדגישו כי הם סבורים שבשלה העת לסיים את מודל תשתית-ספק אשר מיצה את תרומתו התחרותית, תוך עידוד התחרות באמצעות השוק הסיטונאי. "בשנה האחרונה פעל המשרד על גיבוש הרפורמה שתסיים את הפיצול שנוצר לפני כ-20 שנה. בחודש אוקטובר האחרון פרסם המשרד שימוע בנוגע למתווה יישום הרפורמה, ובהמשך פרסם גם שימוע משני, ובעקבותיהם גיבש את מתווה ביטול הפיצול בין תשתית לספק, כפי שאושר הבוקר על-ידי שר התקשורת", הוסיפו במשרד.
"באוקטובר 2020 בממשלת ישראל ה-35 הודעתי על הכוונה לבטל את הפיצול בין תשתית וספק לטובת שיפור השירות - השימוע יצא לדרך ותהליך בוצע עד ליציאה לבחירות", הדגיש.
"היום, אחרי המשבר הפוליטי והקמת ממשלה קבועה, אנחנו סוגרים מעגל", הוסיף, "זו אחת ההחלטות הראשונות, מכיון שההשפעה שלה על הכיס של אזרחי ישראל ועל השירות שיקבלו עצומה - אינטרנט הוא מוצר אחד". השר ציין עוד כי "הפיצול המדובר גרם לסרבול מול לקוחות וכדרור של צרכנים בין חברות במקרה של תקלה".
לדבריו, הרפורמה תעצור גם את תופעת המנויים הרדומים – עשרות מיליונים שיצאו מכיסם של אזרחים לשווא. "היא תתקן עיוות שפגע בצרכנים רבים. נמשיך בפעולות שייהפכו את שוק התקשורת לשקוף, תחרותי ואיכותי יותר", ציין עוד.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין הוסיפה: "לאחר עבודת מטה ארוכה ומורכבת, הגענו לקו הסיום בתהליך לביטול הפיצול בין הספק לתשתית בשוק האינטרנט. הפיצול, שהיה חשוב בשעתו, הפך למקור לטרטור, שגשוג תופעת המנויים הרדומים, ולפגיעה בשירות לו זוכים הצרכנים". היא ציינה עוד כי "המבנה החדש של שוק האינטרנט יאפשר לצרכנים להנות משירותים איכותיים, ובמקביל יקדם את השוק הסיטונאי באופן שיבטיח את התחרות על ליבו של הצרכן".
הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף לתוקף בתחילת 2022, והיא כוללת בין היתר:
- שיפור בשירות שיקבל הצרכן בתחומי האינטרנט, באמצעות יצירת "כתובת אחת" – חברה אחת ממנה נצרכים השירותים.
- טיפול בתופעת "זריקת האחריות" שהתאפשרה כתוצאה מההפרדה בין חברת התשתית לספק בנושאי תקלות, מה שיחייב את החברה שמספקת את השירות האחוד לעמוד בסטנדרט שירות גבוה יותר.
- מיזעור תופעת "המנויים הרדומים", שגרמה לצרכנים לשלם על פי ההערכות כ-50 מיליון שקלים על מוצר בו לא השתמשו.
- תהליך המעבר לאסדרה החדשה יהיה הדרגתי, במטרה לחזק את מנגנוני השוק הסיטונאי באופן שיבטיח ויחזק את התחרות לאחר ביטול ההפרדה בין תשתית לספק.
- הרפורמה מייצרת מנגנונים שיבטיחו שגם שחקנים קטנים וחדשים יוכלו לפעול באופן אפקטיבי, שוויוני ותחרותי אל מול בעלי התשתית במסגרת השוק הסיטונאי. בעלי התשתית יחתמו על הסכמים מחייבים עם חברות המבקשות לעשות שימוש בתשתית, במסגרתם יסוכמו הסדרי פיצוי על הפרת תנאי ההסכם.
- הרפורמה מבטיחה כי החברות הקטנות בשוק ימשיכו לשווק את שירות האינטרנט האחוד.
במשרד חשפו גם את מתווה הביטול:
- החברות בעלות התשתית יציגו למשרד התקשורת הסכם עם חברות הספק ('הסכמי מדף'), שיכללו מדדי תוצאה ומנגנוני פיצוי מוגדרים ומוסכמים מראש, ולאחר מכן המשרד יודיע על קבלת ההסכם ו/או על שינויים בהסכם.
- תיקבע תקופת כיול במהלכה יעבירו חברות התשתית והספק למשרד את מדדי הביצוע העיקריים בכל חודש.
- לקוחות קיימים שיבקשו להמשיך לצרוך את שירותי האינטרנט באופן מפוצל, יורשו לעשות כן. לקוחות חדשים יצטרפו לשירות האחוד בלבד.
במשרד חשפו גם את מתווה הביטול וציינו כי "בתום שנה מיישום הרפורמה, משרד התקשורת יבדוק את המגמות בשוק ואת מעבר המנויים לשירות האינטרנט האחוד. בהתאם לממצאי הבדיקה, ישקלו צעדים על מנת להבטיח את יישום הרפורמה ושיפור השירות לצרכן".