עולם אפליקציות הדייטינג בישראל הוא נורא ונפלא, סוחף ומכאיב. בהורדה של האפליקציות המובילות והמוכרות ביותר בארץ ניתן להבין שלמרות החלוקה הגסה - טינדר (לערב חד־פעמי), באמבל (אפליקציה בעלת גוון פמיניסטי שבה הנשים מתחילות שיחה עם הגברים), ו־OkCupid (זו שאולי בסופו של דבר תביא אהבה) - פניהם של כל הגברים וכל הנשים מבליחות תדיר בכל אחת ואחת מהאפליקציות.
מה שידוע פחות הוא שעולם אפליקציות ההיכרויות הוא עולם כלכלי וקר, שכל מטרתו היא לתת תקווה שמתבררת בהרבה מקרים כתקוות שווא, משום שבשורה התחתונה, ברגע שבו האוהבים הצעירים מוצאים זה את זו הם יוצאים מהאפליקציה ומפסיקים להיות לקוחות משלמים.
טינדר ועוד 15
שוק אפליקציות הדייטינג הביא בשנת 2021 להכנסות של 5.61 מיליארד דולר. יותר מ־300 מיליון אנשים ברחבי העולם משתמשים באפליקציות, כאשר כ־20 מיליון מהם משלמים על פיצ'רים בתשלום. בשנת 2021 טינדר הייתה האפליקציה המבוקשת יותר וניכר שבסיכומי השנה היא תמשיך לככב בראש הטבלה, כשמיד אחריה באמבל, בעוד האפליקציה החביבה על האירופאים היא דווקא Badoo.
תעשיית הדייטינג ברשת החלה בשנת 1959, כששני סטודנטים מסטנפורד שידכו בין 49 זוגות נשים וגברים, כשהשתמשו בכרטיסיית ניקוב עם שאלות שנותחו על ידי מחשב IBM650. כיום אפליקציות ההיכרויות משדכות בין מיליוני אנשים תוך שימוש באלגוריתמים סבוכים שחולשים על נושאים, שאלות והעדפות מגוונים. הטכנולוגיה מאחורי תעשיית האפליקציות הגיעה לגבהים חדשים הודות להכנסות שהיא עושה.
לפי נתונים שפרסמה STATISTA, בשנת 2020 שילמו 51% מהלקוחות לטינדר, 32% שילמו לבאמבל, 31% שילמו ל־Match, ל־eharmony שילמו 28% ו־24% שילמו ל־OkCupid. שנה מאוחר יותר פורסם שההכנסות השנתיות של כלל אפליקציות ההיכרויות עומדות על 1.43 מיליארד דולר בארה"ב, 1.28 מיליארד בהודו, 1.07 מיליארד בסין, 273 מיליון דולר ביפן ו־232 מיליון דולר באנגליה.
אבל הכל השתנה עם כניסתו של וירוס הקורונה לחיינו, כאשר שינויים מסיביים נעשו באפליקציות כדי שימשיכו להיות שימושיות. תעשיית הדייטינג גם היא עברה שינויים בזמן שלא ניתן היה להמשיך ולהיפגש בבתי קפה, במסעדות, בבתי קולנוע ובתיאטראות, ו"דייטים על הספסל במרחק 100 מטר" הפכו לעניין שגרתי. ניכר שהקורונה עשתה רק טוב לאפליקציות ההיכרויות. בעוד שצפי ההכנסות מאפליקציות ב־2017 עבור שנת 2020 עמד על 973 מיליון דולר, שמשמעותם היא גידול של 24.9%, בפועל ההכנסות עמדו על 2.23 מיליארד דולר. כלומר - יותר מפי שניים.
שירותי דייטינג ברשת הם רשת חברתית שמתמקדת בנושא של קשרים רומנטיים ובאהבה. ומאחר שהמין האנושי שואף באופן טבעי להתרבות, ניכר שהאפליקציות הללו כאן כדאי להישאר, לשגשג ולהמציא עצמן בכל פעם מחדש. כיום יש כ־1,500 אפליקציות דייטינג ברחבי העולם, רובן מחולקות לנושאים ולסקטורים, בהם דתות שונות, מגדרים מסוימים ואף סוגי קשרים שנעים בין ידידות, עבור באהבות זמניות ועד מערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות שמטרתן הקמת משפחה.
לפי AppMagic, בשנה שעברה 6.44 מיליון אנשים הורידו לסלולרי הפרטי שלהם את אפליקציית טינדר, 3.29 מיליון את Badoo ו־1.8 מיליון את באמבל. ובישראל? נכון לכתיבת שורות אלו בראש נמצאת טינדר, אחריה OkCupid ואז באמבל, כשבהמשך HINGE ,Badoo ו־DATELAND. כדי לבנות מערכת יחסים ממושכת - eHarmony היא האפליקציה בעלת הסטטיסטיקות הטובות ביותר.
לעומת זאת, בטינדר גורסים שהאפליקציה אחראית לכך ש־52% מהנשים ההטרוסקסואליות שהשתמשו באפליקציה מצאו את הזיווג המושלם עבורן. לפי אפליקציית Hinge, ב־72% מהמקרים דייט ראשון שהתבצע בעקבות האפליקציה יוביל לדייט שני.
ערוץ הבידור
מדוע האפליקציות מקפידות לציין את הצלחותיהן? משום שברור למדי שמי שימצא את האחת או האחד שלה ייצא מהאפליקציה. מחקרים פסיכולוגיים הצביעו כבר מזמן על התמכרות למשחק הגלילה בתוך אפליקציות ההיכרויות. הגלילה ימינה או שמאלה הופכת את סופי השבוע הבודדים לתחושה שמוהלת בתוכה אשליה של תקווה לזוגיות ואם לא - אז לפחות בידור נחמד. זה פתרון לא רק לשעמום, אלא גם לאגו, ברגע שיש את אותו פיצוץ על המסך שמודיע על "זיווג" מושלם שנעשה.
מייקל קיי, ראש מחלקת התקשורת של חברת OkCupid, אומנם לא יכול לחשוף פרטים על כמה משתמשים יש באפליקציית הדייטינג שבה הוא עובד וכמה כסף הם מוציאים בכל חודש כדי למצוא אהבה וזוגיות, אבל מודה שהאג'נדה של האפליקציה היא בפירוש שאנשים יצליחו למצוא אהבה. "אנחנו רוצים שאנשים יצליחו ובכנות, אנחנו יודעים שאנחנו צריכים שאנשים יצליחו. אם את שומעת על אפליקציית היכרויות שבה אף אחד לא מוצא אהבה, היית מורידה אותה לסלולרי שלך? יש סיבה שבגללה אנחנו בסביבה בעשרים השנים האחרונות עם כמעט ארבעה מיליון שידוכים בכל שבוע. מה גם שגדלנו להיות אחת מאפליקציות ההיכרויות שהכי הרבה מורידים בישראל. למעשה, היוזרים הישראליים שלנו מקבלים בממוצע הכי הרבה לייקים מכל מדינה אחרת ולכן גם זוכים כתוצאה מכך ליותר שידוכים מכל מדינה אחרת".
איך האפליקצייה מטרגטת כדי למצוא התאמה?
האלגוריתם של OkCupid יותר מורכב מזה של כל אפליקציה אחרת. וזה לא מפתיע הודות לכך שאת האפליקציה שלנו הקימו ארבעה בוגרי מתמטיקה בהארוורד. כשאת בתוך OkCupid תראי אחוז התאמה על כל פרופיל של כל משתמש. האחוז הזה מחושב על ידי ההעדפות של כל אדם - גיל, מגדר, זהות וכו', לפי מה שהגדרת כאדם האידיאלי עבורך וגם לפי שאלות ההתאמה שאיתן את מסכימה או לא מסכימה. בעוד שאלגוריתם האפליקציה מסובך, בבסיסו נמצאת השאלה מי את מחפשת, מי הם מחפשים וכמה אתם מתאימים לפי שאלות ההתאמה שעליהן עניתם".
"כולנו רוצים שיאהבו, יעריכו ויכבדו אותנו ויותר מהכל, כולנו היינו רוצים שבשניות הראשונות יקלטו עלינו את הייחוד שלנו, את האיכות שלנו, את הניצוץ הזה שיש לכל אחד מאיתנו ושכל זה יקרה בלי מאמץ", מסבירה ורד פלדמן, מומחית לשפת גוף.
"העניין הוא שזה לא כל כך פשוט. רושם ראשוני הוא ללא ספק אחד האתגרים. מחקרים רבים נעשו ונעשים סביב הנושא, אינסוף ספרים נכתבו ועדיין, אין באמת נוסחה אחת לרושם ראשוני מוצלח. בדייטים, כמו גם בראיונות עבודה או בפרזנטציות מכירה, למרות השוני, כל אלו מציבים אותנו מול אתגר דומה. לכבוש את הצד השני".
מה קורה ברגעים הראשונים, במיוחד בדייטים ראשונים?
"ברמה ההישרדותית, רובנו מתמודדים עם תהיות ושאלות דומות. רובנו שואלים את עצמנו 'האם אני יכול לסמוך על האדם שמולי?' וכאן עולה נושא האמינות, האם אני מתחבר אליו? וכאן עולה נושא החום, האם הוא אמיתי או מזויף? שזוהי החשיפה. זה נכון שאנחנו נותנים המון קרדיט למילים שיוצאות לנו מהפה, אבל עמוק בפנים, כולנו, גם אם אנחנו לא מומחים לשפת גוף, קולטים טוב מאוד ומתרשמים אף יותר ממכלול המסרים הלא מילוליים שיעברו מעבר למילים, גוון הקול, אחיזת הגוף, קשר העין, כיווני המבט, אופן הישיבה, החיוך, יהיו אלו שיכריעו, במיוחד בדייטים. מדד האמינות, החום והחשיפה שלנו יהיו אלו שיפתחו או לא עבורנו את הדלת ממש בשניות הראשונות וגם ישפיעו על הרצון שלנו בדייט שני או שלישי".
שפת גוף
איך אנחנו יכולים לשדר אמינות, חום וחשיפה, לא בהכרח דרך המילים?
"אמינות היא מורכבת, היא תבוא לידי ביטוי במכלול של הרבה מרכיבים יחד, אבל יש כמה דברים שיעזרו לנו להיות בכיוון הנכון. ראשית, כדאי שנשים לב שאנחנו מייצרים קשר עין רציף, פחות בורחים לצדדים, אבל גם לא בוהים באופן חודרני מדי. כדאי גם שנהיה נדיבים בחיוך שלנו. חיוך הוא לא רק נעים ומדבק, אופי החיוך וככל שיהיה ספונטני וחשוף ופחות מכווץ ומהונדס, כך הוא יתבל ברמזים של פתיחות, כנות ואמינות ולא פחות חשוב - כדאי לנסות למזער מחיצות בינינו לבין הצד השני. מחיצה יכולה להיות אפילו אם רק החזקנו את הדרינק שלנו בקדמת הגוף והסתרנו את פלג הגוף העליון לאורך כל הדייט וגם אם יש לנו נטייה להחזיק את הידיים או לשלב אותן כמגינות על בית החזה. מרכז הגוף שלנו אמון על עולם הרגש ולכן כדי לעבור אמינים כדאי שנאפשר גשר ישיר אל הלב שלנו. כל זה יעזור לנו להעביר מסר שאנחנו פחות בקטע של להסתיר ושאפשר לסמוך עלינו".
אני תוהה אם אפשר לנצח את אפליקציות ההיכרויות, ליצור חיבור בזמן היכרות עם אדם אחר ולהישאר איתו.
"בצדק אנחנו מחפשים חיבור לצד השני, ממש מהרגעים הראשונים. רובנו נחוש לחיבור מהיר יותר לאנשים שיפגינו כלפינו חום, בגבולות הסביר כמובן ועם כבוד למרחב האישי. חום מעיד על חיבה וכאמור, כולנו רוצים להרגיש אהובים. המגע הראשוני, לחיצת היד, החיוך, תשומת הלב ויכולת ההקשבה שלנו לצד השני יכולים לעשות בשבילנו את העבודה, לשדר חום ולמוסס מחסומים. גם אם לא קיבלנו אנחנו מהצד השני את אותה התחושה, עצם המסרים האלו שנשדר אנחנו, יעלו את הסיכוי שגם הדייט יביע חום כלפינו".
מה לגבי כמה לחשוף?
"בדייטים ראשונים ובכלל אנחנו משקיעים המון אנרגיה בלמזער חשיפה, בלהגן על עצמנו. העניין הוא שככל שננסה להסתיר את מה שמתחולל בפנים, יש סיכוי טוב יותר שהגוף שלנו יחשוף בדיוק את מה שאנחנו מנסים להסתיר. לא כי יש לו כוונות רעות, ההפך, כי הוא לא סובל זיוף, וכי קשה לו ש'סותמים לו את הפה'. האמת היא שזה גם לא באמת אפשרי. בשונה ממילים, את הגוף אי אפשר להשתיק, הגוף שלנו תמיד ידבר, אז אם אתם קולטים שהוא מתחיל להסגיר אתכם, טיפ ממני, שימו את זה על השולחן. אל תפחדו להיחשף כי גם ככה אתם ככל הנראה כבר חשופים. עכשיו רק נותר להודות בזה ולהשתמש בזה לטובתכם. חשיפה מקרבת, שוברת את הקרח ומספרת על מודעות עצמית גבוהה, כל עוד לא נסחפתם".