האינטרנט הוא מרחב אינסופי של עולמות תוכן שימושי, בידורי, ושיווקי. הרשתות החברתיות, פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, וטיקטוק, משמשות פלטפורמות יעילות להנגשת תכנים, ויוצרות קהילות של ממש, אשר חולקות מאפיינים ותחומי עניין משותפים. העולם שלנו מקוון, ואנחנו, בדרך כלל, ON-LINE.
רבות מדובר על היתרונות של הרשת, על הכפר הגלובאלי, ועל הקלות הבלתי נתפסת של השגת מידע, שירותים ובידור. מדובר גם על הסיכון המשמעותי שבחשיפה לא מבוקרת של ילדים, ובעיקר, מתבגרים, לתכנים לא מותאמים, לפוגענות חברתית, אלימות מינית, או "התמכרות לאינטרנט" - אבחנה חדשה יחסית בתחום בריאות הנפש של ילדים ונוער.
סיכונים ברשת לילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעה נפשית
פחות מדובר על הסיכונים האורבים ברשת, לילדים ומתבגרים אשר סובלים מהפרעה נפשית. כמי שעוסק בבריאות נפשם של צעירי החברה הישראלית, ילדים, ומתבגרים, ממקומות שונים, ומשכבות שונות של האוכלוסייה, אני חווה את ה"אינטרנט", כמקום מסוכן שבעתיים למטופלי, בעיקר למתבגרים שביניהם.
מגוון ההפרעות הנפשיות במתבגרים רחב כמו זה במבוגרים, אך המורכבות הנפשית במתבגרים היא, לעתים, רבה יותר. ההתפתחות הנפשית של הילד המתבגר היא דינמית, הבשלת האישיות, ההבנה החברתית, והיכולת להבחין בין טוב לרע, לעיקר וטפל, ומציאת המקום בחברת השווים, כולם תהליכים נפשיים מתמשכים, (ויש האומרים, לתמיד). מתבגרים צעירים, בשלבי התפתחותם השונים, הם פגיעים ומתבגרים הסובלים מהפרעה או קושי נפשי, פגיעים הרבה יותר.
פרשנות שגויה של מתבגרים ברצף האוטיסטי
מתבגרים ברצף האוטיסטי, למשל, עלולים להתקשות בתקשורת מילולית עם סביבתם, בהבנה של סיטואציה חברתית, ובפרשנות שגויה של אינטראקציות חברתיות ושל מסרים שהם מקבלים. נער בעל מאפיינים אלה, עשוי למצוא הנאה מרובה באתר תוכן משותף, אשר בו אינו נדרש לתקשורת ישירה, בה מתקשה מאוד לתפקד, אך מאידך גיסא, לחשוף את עצמו לחברים אחרים באתר וליפול קורבן להתנהגות פוגענית מסוגים שונים.
חרדה חברתית כגורם משמעותי להימנעות ממפגש חברתי
הפרעות חרדה במתבגרים, פוגעות ביכולת לתפקד מחוץ לסביבה הקרובה והמוגנת. חרדה חברתית היא גורם משמעותי להימנעות מהגעה לבית הספר והימנעות ממפגש חברתי. מתבגר חרד חברתית ימצא נחמה בגלישה באינטרנט, בחיבור לקהילה וירטואלית, סביב משחק או עניין משותף כלשהו, כמשתתף אנונימי, ללא הלחץ הנילווה לחשיפת פניו, או שמו. מכיוון שכך, הסיכון שבתלות בקהילות הווירטואליות עלול להיות גבוה יותר עבור מתבגרים עם חרדה כזו, כמו גם עוצמת ההשפעה עליו. יכולת השיפוט של המתבגר הסובל מהפרעה נפשית היא לא בשלה, מעצם היותו מתבגר, אך גם מושפעת רבות ממצבו הרגשי, לעיתים תלותי, תמים, ועלולה לסכן אותו באופן חמור יותר, בהיותו נתון להשפעת חברי קהילה וירטואליים, תמימים פחות.
בשלות רגשית נמוכה עלולה להביא לסיכון בעולם הווירטואלי
מתבגר בעל הפרעת קשב ופעלתנות יתר, המתאפיין בהתנהגות אימפולסיבית, וקושי בשיפוט, עלול להישאב אל עולם תוכן שיווקי, להתפתות לרכישת מוצרי צריכה ואחרים. מתבגרת הסובלת מאי יציבות של מצב הרוח, קשיים חברתיים, ותחושת ערך עצמי פגועה, עלולה להגיע למצבים מסוכנים באתרי הכרויות, וחדרי " צ'אט" , למיניהם. בשלות רגשית נמוכה יכולה להביא לכדי סיכון ילדים ומתבגרים צעירים בכניסה לקבוצות משחק וירטואליות ברשת, ולהתמכר לתחושת ההנאה שבמשחק, ללא היכולת לוויסות בריא של הזמן והאנרגיה שהם משקיעים בקבוצה, ולהחליף את עולמם ה "משעמם" ,את הלימודים, ואת ארוחת הערב, בזה הצבעוני והפעיל של המשחק הווירטואלי. משחק כזה, אשר לעיתים יהיה אלים, פוגעני ולא מותאם. הסיכון להתמכר לאינטרנט או להפוך לקורבן של הרשת, נפשית, גופנית וכספית, גבוה יותר באוכלוסיית הילדים המטופלת בבריאות הנפש. לאור הקשיים האובייקטיביים של ילדים ומתבגרים אלה, בשיפוט חברתי, בוויסות רגשי, והקשיים החברתיים מהם סובלים חלק ניכר ממתבגרים אלה.
כאיש טיפול בתחום בריאות הנפש של ילדים ומתבגרים, אני מעריך את היתרונות שרשת האינטרנט מספקת לילדים ונוער, ממטופליי, במציאת עניין, זמן משחק, ביטוי מאווייהם, ותקשורת עם חברי קבוצות בעלי עניין משותף. אך עם זאת, רואה צורך משמעותי, במציאת פתרונות תעסוקתיים, חברתיים, קבוצתיים ופרטניים, לחברי קהילה מיוחדת זו, לשם חיזוק קשריהם לעולם המציאות ולבני גילם, בשכונה, במתנ"סים, בחוגי ספורט, אמנות וכדומה. קבוצות טיפוליות מקצועיות לחיזוק מיומנויות חברתיות, במסגרת קופות החולים, אשר נפתחות במרפאות בריאות הנפש, הן אפשרות הפתוחה בפני מטופלים אלה בקהילה וחשובה לצורך איזון בין העולמות השונים.
הכותב הוא פסיכיאטר של הילד והמתבגר, מכבי שירותי בריאות, מחוז צפון.