אחרי שביום שישי נחתם הסכם עם חברת פייזר לקבלת 8 מיליון מנות לחיסונים ל־4 מיליון אזרחי ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול על הקמת ועדת השרים להצטיידות בתרופות וחיסונים מפני הידבקות בנגיף הקורונה - בראשותו.

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "אומנם יש עוד עבודה רבה לפנינו, יש עוד מכשולים וזה ייקח זמן - אבל אנחנו יכולים לומר שאנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. אנחנו פועלים במרץ כדי להבטיח שלכל אזרח במדינת ישראל יהיה חיסון ושנקבל את החיסונים יחד עם המדינות המובילות בעולם.

"אני מבקש להדגיש כאן: אסור שהכותרות המעודדות על הגעת החיסונים יגרמו לשאננות. זה לא פוטר אותנו מלהמשיך לשמור בקפדנות על הנחיות משרד הבריאות כדי להציל חיים ולשמור על הכלכלה - עד הבאת החיסונים, וגם לאחר מכן".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

בהרכב הוועדה יהיו חברים לצד נתניהו שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הפנים אריה דרעי, שר המדע יזהר שי ושרת התפוצות עומר ינקלביץ'.

אדלשטיין התייחס בישיבת הממשלה להדלפות שיצאו ביום שישי על פרטי ההסכם עם חברת פייזר ואמר: "ביום שישי התבצע פשע חמור. גורם כלשהו העביר את פרטי ההסכם עם חברת פייזר, שחל עליו חיסיון לתקשורת. אין לי ספק שזה יקשה עלינו להגיע להבנות עם חברות נוספות, כי הן חשופות למה שחתמנו עם פייזר. הדבר כמובן לא ירתיע אותנו ונעשה הכול להביא כמות נוספת של חיסונים לכל אזרחי ישראל". נתניהו הוסיף: "אנחנו אמונים על הסכמי סודיות ויש סעיפים שאינם מותרים לפרסום, כי זה ההסדר איתם. אנחנו לא רוצים לסכן את אספקת החיסונים על ידי פתיחת ההסכמים הללו".

בתוך כך, פרופ' אוהור שאהין, אחד המפתחים של החיסון, הביע אתמול את ביטחונו כי החיסון יצליח לצמצם את ההדבקות ואף יעלים את התסמינים". "אני בטוח שהדבקה בין אנשים תצומצם באמצעות חיסון יעיל כזה - אולי ב־90%, אולי ב־50% - אבל אסור לנו לשכוח שזה יכול לקרות גם בצמצום דרמטי של התפשטות המגפה", אמר בראיון לבי־בי־סי.

הוא הוסיף כי המטרה היא להתחיל את משלוחי החיסונים בסוף השנה הנוכחית ובתחילת השנה הבאה כדי להגיע ליותר מ־300 מיליון מנות ברחבי העולם עד חודש אפריל. עם זאת, הוא ציין כי ההשפעה הגדולה של החיסון תגיע רק בחורף הבא. "הקיץ יסייע לנו כי קצב ההדבקה ירד וזה חיוני שיהיה לנו אחוז התחסנות גבוה עוד לפני הסתיו והחורף הבאים", הדגיש.

לפי פרופ' שאהין, תופעות הלוואי שזוהו היו בעיקר כאב של מספר ימים במקום הזריקה, על אף שהיו מטופלים בניסוי שסבלו מחום. לדבריו, רק בעוד שלושה שבועות הוא ידע אם החיסון יעיל בקרב צעירים וקשישים באופן זהה והודה כי עדיין לא ידוע לכמה זמן החסינות יעילה.