פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל אודות העלייה בתחלואה, ולקראת כניסתו לתוקף של הסגר השלישי החל מראשון הקרוב.

נתניהו מעדכן על גילוי המוטציה מבריטניה בישראל

מה מצבנו?
"אנחנו במצב בו מספר החולים הקשים שאנחנו צופים שיהיו בבתי החולים. גם אם נטיל את הסגר היום, אנחנו צופים שנחצה את רף ה-800 חולים קשה. אנחנו במצב די דומה מבחינת התחלואה לגל השני, איבדנו לפני מספר שבועות שליטה במגפה. אני חושב שההגעה לסגר זה תמיד כישלון בניהול המגפה, אבל הגענו לנקודה הזאת. צריך לומר שהיום יש לנו את החיסונים, ולכן ניתן היה לחשוב גם על תרחיש בו אנחנו לא מטילים סגר, כי החיסונים יכולים לעזור ויעזרו בקרוב מאוד בהורדה של תחלואה קשה".

מה מצבנו בעניין החיסונים?
"מצבנו מצוין, ישראל אתמול עברה להיות המובילה בעולם, מקום ראשון במספר המתחסנים לנפש, חיסנו אחוז וחצי מהאוכלוסייה. בהנחה וזה נפתח אכן רק לגילאי 60 ומעלה שהם קבוצת הסיכון בקצב הזה בסדר גודל של פחות משלושה שבועות אפשר לחסן את כל קבוצת הסיכון וזה יעשה אפקט דרמטי על התחלואה כי הם 92 אחוז מהתמותה".

92 אחוז מהתמותה היא מקבוצת הסיכון?
"נכון, זה אומר שצריך לזכור שיש שתי מנות לחיסון ואחרי חודש בעצם מגיעים לאפקטיביות המלאה אבל גם אחרי המנה הראשונה יש השפעה מאוד משמעותית על הירידה בתחלואה, בין 90-50 אחוז. ארבעה-חמישה שבועות אחרי שהתחיל המבצע אנחנו אמורים לראות ירידה של פי 10 בתמותה מקורונה".

למה אנחנו בפאניקה אז?
"אמרתי שאם אנחנו באיבוד שליטה על המגפה ואין חיסונים ברור שצריך ללכת לסגר, בהינתן שאנחנו יודעים שיש את החיסונים יכלה להיות אלטרנטיבה שהיינו יכולים לשקול, לנסות, ולעשות צעדים מסוימים פחות נוקשים, ולדעת שלאלטרנטיבה יש מחיר בחיי אדם".

מצד אחד לעשות סגר כי זו הסיטואציה מצד שני להתנפל על עניין החיסונים ולתת פול גז בעלייה כדי להיחלץ מהדבר הזה.
"הנושא של ההתנפלות על החיסונים, זה מה שיוציא אותנו וצריך לעשות את זה בקצב הכי גבוה שאנחנו יכולים. לגבי הסגר, אני ושב שאם בסופו של דבר הגענו לצורך לעשות אותו. היינו צריכים לעשות אותו יותר מוקדם, הצענו את זה כחלופה לפני מספר שבועות כשהיו אלף מאומתים".

לחצים פוליטיים.
"כשאתה דוחה את הסגר בסוף אתה עושה אותו ממילא, וגם משלם ביותר תמותה וחולים קשה בזמן הזה. בסוף ההגעה לסגר זה כישלון בניהול המגפה כי היו הרבה צעדים, ראינו את התחלואה עולה כמו שהיה בגל השני גם בגל השלישי, במוקדי תחלואה מסוימים. תחילה במגזר הערבי, עכשיו במגזר החרדי, ולא ביצענו בזמן את הפעולות הנקודתיות שהיה צריך לעשות, לא ביצענו אכיפה של ההנחיות, לא הגדלנו משמעותית את הבדיקות בזמן".

איך הגענו למצב שאנחנו מובילים בעולם מבחינת חיסונים?
"אני חושב שזה שילוב של שני גורמים עיקריים, האחד זה העובדה שהצלחנו להביא לכאן כמות מאוד גדולה של חיסונים מאוד מהר. העובדה השנייה וזה היתרון של ישראל זה העובדה שיש מערכת בריאות, קופות חולים כשכבר מחסנות לשפעת במשך שנים בכמויות גדולות ועובדות בצורה מעולה ומסיפים על זה את החיסונים שיינתנו".

נושא הגנים, יש זעם עצום עכשיו. אין בזה שום היגיון, נכון?
"לגבי החינוך אני אומר, וזה מתחבר לחיסונים, ואיך אנחנו מנהלים את המגפה בזמן הזה. בהינתן ואתה יודע שהחיסונים יורידו את התחלואה, אתה יכול להחליט שאת מערכת החינוך אתה משאיר פתוחה, כי גם אם מקדם ההדבקה ירד בקצב יותר נמוך הוא עדיין ירד. ברגע שאתה עושה סגר ומונע ערבוב של אוכלוסיות בין ערים שונות, אז בערים עם תחלואה נמוכה מערכת החינוך לא תגרום להתפרצות".

אתה היית משאיר את מערכת החינוך פתוחה?
"הייתי משאיר את מערכת החינוך פתוחה בשלב הזה, בהינתן החיסונים ובערים עם תחלואה נמוכה. מוסיף על זה בדיקות לצוות ההוראה שהבטיחו שיעשו ועדיין לא מתבצע".