ד"ר דוד מוסינזון, סמנכ"ל רפואה בקופת חולים מאוחדת, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM על סאגת המחסור בחיסונים בקופות החולים, והבהיר כי "אנו יודעים בוודאות שיש מלאי חיסונים שיסופק לנו עד סוף ינואר".

בוא נעשה סדר בחיסונים. קצת התפזרנו לא?
"אחרי מה שקורה במאוחדת אני לא יודע אם התפזרנו, אך אצלנו מחסנים בהחלט לפי סדר עדיפויות מאוד הגיוני. אפשר להיות רגועים, לכל אדם שחוסן בסס הראשון מחכה מנת חיסון בסבב השני. זה מנוהל בצורה מסודרת".

איך זה קורה בפועל?
"שומרים מנת חיסון מאותה חברה שמקבלים תוך שלושה שבועות".

במאוחדת ספציפית, יש מחסור או שאתם מסודרים עד מתי?
"אנו יודעים בוודאות שיש מלאי חיסונים שיסופק לנו עד סוף ינואר. חיסנו כבר למעלה מ-70 אלף, 60 אחוזים מאוכלוסיית בני השישים פלוס במאוחדת, או שחוסנה או שמוזמנת לחיסון בימים הקרובים. נגיע בוודאות ל-60 אחוזים שמתחסנים בתקופה הקרובה. בנוסף, אנו יכולים להבטיח שכל בני ה-60 פלוס יוכלו להתחסן וגם את כל החולים הכרוניים שלנו, הצעירים מגיל 60".

"קצב החיסונים עובד גבוה יותר ממה שציפינו, הוא מואץ וזה טוב, ככל שנגביר את הקצב, נקבל אוכלוסיה מחוסנת מוקדם יותר. לגבי ההמשך, כמות החיסונים שיש אצלנו תספיק לאותן קבוצות אוכלוסיה שהכי חשובות לנו כרגע, מעבר לכך אם ללא נקבל מלאי נוסף נצטרך לעצור וניתן את מנת החיסון השנייה".

בנוסף, ד"ר אשי שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות שוחח היום גם הוא עם דוידוב בנוגע למצב האבסורדי שבו חוקי הקורונה כלל לא חלים על המטיילים בעולם במקומות כמו איחוד האמירויות ואיי סיישל. 

"המצב הרבה יותר גרוע, מבין 20 נוסעים בקבוצה מאורגנת, 14 מהם נמצאו חיוביים, יכול להיות שעוד רבים אחרים חולים".

מה עושים עם אותם נוסעים?
"הבעיה המהותית היא שאנו לא מצליחים לייצר התנהלות פרופורציונלית כי אנו לא רוצים לסגור את השמיים וברור שיש ניסעות חיוניות לעסקים, למשפחה, לעניינים דחופים".

כלומר זה לא שאנשים בוחרים לנסוע לטייל שוב לדובאי אחרי שהבנו מה קורה שם.
"אנשים מתעלמים לחלוטין, נוסעים בקבוצות מאורגנות, ההתנהלות עצמה בדובאי, בסיישל ובמקומות אחרים היא ללא כללי הריחוק החברתי".

אתה רוצה להגיד לי שאנשים ממשיכים לטייל בקבוצות? לנסוע למדינות האלה על אף שכל העולם אדום, וגם היה הסיפור עם המלוניות?
"כן, אין בכלל בעולם סיפור של תיירות חוץ, זו המצאה ישראלית טהורה היותר הגונים נכנסים לבידוד כשהם חוזרים, מי שלא רואה את עצמו מחויב לחוק, לסדר ולמשמעת עושה מה שהוא רוצה. זאת הטרגדיה. נושא המלונות לא נחמד ולא טוב, וצץ בגלל שהייתה תחושה שלא ניתן לשלוט בצורה ראויה בתחלואה בישראל, הייתה גם שאלה לגבי הנגיף עם המוטציה. הנושא נסגר לא כי הוא יעיל וכי אין לו שכל, אלא כי במדינת ישראל אי אפשר לייצר אכיפה יעילה".

כמה אנשים שהיו אמורים להיות בבידוד מסתובבים בסופרים וברחובות?
"באותו פרק זמן שלפני פרשת המלונות שהתסיימה היום, הייתה בדיקה הראתה ש-70 אחוזים מהמבודדים במצב כזה או אחר הפרו בידוד. מספרים דמיוניים, אנו כאנשים נורמטיביים לא מבינים אותם".

אז מי פה הלא נורמטיבי? נשמע שהרוב המוחלט לא נורמטיבי וזה מאוד מדאיג.
"אני חושב בזהירות רבה שיש כאן הטיה, מצב בו אותם אנשים שנוסעים לאותם אתרים באותן קבוצות מראש פחות חוששים מהמחלה או פחות אכפת להם, וכך פחות מקפידים על בידוד".

אתה יכול לאפיין אותם בקבוצות גיל?
"בדובאי כל גיל נסע, בטורקיה הייתה תקופה שנסעו צעירים בשנות ה-20-30 לחייהם, ליוון כל ישראל על גווניה נסעו, בסיישל אוכלוסיה יותר מבוססת. זו לא בעיה במגזר אחד אלא כללית, אנשים לא מוכנים לקבל את העיקרון שלמען בריאות הציבור צריך להתנהג השנה בדרך אחרת, קצת פחות נוחה. אם מבצע החיסונים ימשיך כמתוכנן, להערכתי באביב כבר יהיה קל יותר לנסוע".