1. "אלופת בצלות ואלופת שום. הצגה לציון 150 שנה להולדתו של ביאליק. תיאטרון המדיטק 

קומדיה מוסיקלית חדשה בחרוזים, המבוססת על הקלאסיקה "אלוף בצלות ואלוף שום" מאת חיים נחמן ביאליק, מאת המחזאיות נוי נוימן ולי-אור שפירא. במאי: עידון קולטון. 

העיבוד החדש מעניק פרשנות עכשווית  לכתביו של המשורר הלאומי, בגרסה נשית למקאמה המוכרת של ביאליק (שעובדה ב-1980 למחזמר על ידי לאה נאור ודובי זלצר) והפעם, עם שירים חדשים ומקוריים שהלחין המוסיקאי טל בלכרוביץ'. העלילה מגוללת את סיפורה של ממלכת 'פקעת' העומדת בפני סכנה קיומית. איך יצילו יועצות המלך את הממלכה? האם באמצעות חכמה ויושר? או באמצעות ערמה ושקר? 

ההצגה מיועדת לילדים מגיל 5 + ולכל המשפחה.

יום שבת 17 בפברואר בשעה 10:30.

תיאטרון המדיטק, חולון.

אלופת בצלות ואלופת שום  (צילום: איור רועי עקאב)
אלופת בצלות ואלופת שום (צילום: איור רועי עקאב)

2. "וינה או דימונה" – בית מזי"א, ירושלים

"וינה או דימונה" הצגה מספרת על כריסטינה, סטודנטית נלהבת מאוסטריה, המצויה לקראת השלמת הגיור שלה, בזמן שבן הזוג שלה, שגיא אינו יודע מזה, ורוקם תוכניות אחרות.

אל תוך הדרמה הזוגית מתפרצים הרבנית בוטבול, נציגת הרבנות הצבעונית, וחנניה, בנה היחיד והמיוחד, אותו היא רוצה לחתן בכל מחיר. 

זוהי קומדיה משוגעת על אהבה, על אלוהים ועל נציגיו עלי אדמות. 

ההצגה עלתה לראשונה במסגרת פסטיבל יהודי לאמנויות הבמה של קבוצת התיאטרון הירושלמי.

מחזאי ובמאי: יניב פרץ

במאית: גבריאלה לב

יום שלישי 13.2 בשעה 20:00, בית מזי"א, ירושלים

3. שירת יוון העתיקה. ערב לכבוד האנתולוגיה החדשה בתרגום ובעריכת אהרן שבתאי 

ערב לאוהבי שירה. "שירת יוון העתיקה"  אנתולוגיה בתרגום ובעריכת אהרון שבתאי, יתקיים בבית ביאליק בתל אביב, בהנחייתה של נועה שקרג'י.

המילה היוונית "אנתולוגיה" פירושה "לקט פרחים", ואכן, ספר זה מציג לקט עשיר ממיטב השירים שנכתבו ביוונית, במגוון סוגות, החל מהומרוס (במאה השמינית לפנה"ס) וכלה במֶלֶאַגרוס (במאה הראשונה לפנה"ס) והם מהווים את שירת תור הזהב של יוון. לצד מבחר מצומצם של קטעים מיצירות משוררים שכתביהם יצאו בנפרד (הומרוס, הסיודוס, פּינדַרוס, משוררי הטרגדיה ואריסטופַנֵס).

הספר מכנס את מיטב יצירת המשוררים הליריים בתקופה הארכאית ובתקופה הקלאסית (אַרכילוֹכוֹס, סַפּפוֹ, אַלקאיוס, אנַקרֶאון, סימונידֵס ואחרים), משוררי האלגיה (סולון, תֶאוגְניס, טִירטַאיוֹס, סֵמונידֵס ועוד), שירי ההוגים (פַּרמֶנידֵס, אֶמפֶּדוקלֵס, קסֶנוֹפַנֵס), שירי היין האתונאיים והשירה האורפית. 

בנוסף מובא מבחר מיצירות המשוררים ההלניסטיים: תֶאוקריטוס, קַלימַכוס, אַפּוֹלוֹנִיוֹס מרודוס, הרודַס ואחרים; מבחר נרחב של קטעים מיצירות משוררי הקומדיה העתיקה וההלניסטית; ומבחר מיצירות מחברי האפיגרמים, החל בסימונידֵס וכלה במחברי האפיגרמים ההלניסטיים.

באירוע ישתתפו עפרי אילני, שרון אס, שמעון בוזגלו, יהודה ויזן, ננו שבתאי ואהרן שבתאי. מנחה: נועה שקרג'י. נגינת נבל: עדיה גודלבסקי

יום חמישי, 15 בפברואר  בשעה 19:30, בית ביאליק

www.bialikmuseum.org.il

4. מחווה לבמאי איתן גרין. רטרוספקטיבה של כל סרטיו. סינמטק תל אביב. בחודשים פברואר מרץ, יקיים סינמטק תל אביב מחווה לבמאי הוותיק איתן גרין - רטרוספקטיבה של כל הסרטים בבימויו בהם: "נחום גליקסון יומיים בארץ", "אישה מרציפן", "לנה", "עד סוף הלילה", "אזרח אמריקאי", "זולגות הדמעות מעצמן", "חלומו של הנרי", "הכל מתחיל בים", "חדרי הבית".

עד סוף הלילה (צילום: דיתה עמיאל רביב באדיבות יונייטד קינג)
עד סוף הלילה (צילום: דיתה עמיאל רביב באדיבות יונייטד קינג)

כשגולת הכותרת היא, הקרנת טרום בכורה לסרטו "בתי אהובתי" (11.2 בשעה 20:30). בנוכחות והבמאי והשחקנים: ששון גבאי, סיון לוי, אלברט אילוז, אוולין הגואל. (הסרט יוקרן בבתי הקולנוע החל ב-22.2).

בתי אהובתי (צילום: דניאל מילר_באדיבות יולי אוגוסט הפקות)
בתי אהובתי (צילום: דניאל מילר_באדיבות יולי אוגוסט הפקות)

איתן גרין, (1951) מוותיקי הבימאים  בישראל. בסרטיו, מאז סוף שנות השבעים ניכרת השפעות של גל חדש צרפתי וקולנוע עצמאי אמריקאי. 

סרטיו משרטטים זוויות שונות בחברה הישראלית ודנים בנושאים מגוונים, חברתיים ופוליטיים, דרך דמויות המצויות לעתים בשולי הקיום החברתי. במקביל לעשייה קולנועית שלו, איתן גרין הוא פרופ'  בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. גרין שימש כיועץ בכיר למחלקת הדרמה של חברת הכבלים ("הוט") במסגרתה יזם והוציא לפועל סדרות דרמה וסרטים שהבולטים בהם: "שבתות וחגים", "מבצע סבתא" והיה עורך של תסריטים לסרטים ולסדרות: "חסד מופלא" (עמוס גוטמן), "קלרה הקדושה" (ארי פולמן, אורי סיוון) ו"החייל הנעלם" (דני רוזנברג). "סיפורי אהבה קצרים" (יוצרים: ענת אסולין, חגי לוי), "שיעור מולדת" ועוד.

11 בפברואר ועד ה-6 במרץ סינמטק תל אביב לעמוד המרכז.

5. מוזיאון בית ראובן שב ופותח שעריו

 מוזיאון בית ראובן, הוא בית-אמן שהפך למוזיאון השוכן ברחוב ביאליק בתל אביב. ציוריו של ראובן, בן הדור הראשון של אמני הארץ, מפגישים את המבקר עם נופיה ועם הפסיפס של תושביה.

אוסף המוזיאון מאפשר למבקר לעקוב אחר התפתחותו האמנותית של ראובן ושינויי הסגנון בהתאם לתקופות חייו, ולחוות את ההיסטוריה הציונית מתקופתה המכוננת. התערוכות האורחות במוזיאון מתמקדות באמנות הישראלית לדורותיה, ונותנות ביטוי לשיח הבין-דורי המתקיים בה.

בית ראובן נמצא בלב הרובע ההיסטורי של תל אביב, בשכנות לבית ביאליק, בית העיר, מרכז המוסיקה ובית ליבלינג – בתי התרבות ההיסטוריים של העיר.

הסטודיו המקורי של הצייר ראובן (צילום: שרון בנטוב)
הסטודיו המקורי של הצייר ראובן (צילום: שרון בנטוב)