מוכרחים תרבות: עוברים לשעון קיץ בלילה של אירועים בספרייה הלאומית, אירוע האמנות הגדול פצ'ה קוצ'ה ה-24 מפציע על בימת היכל התרבות, השקה מאוחרת לספרו של המשורר מאיר ויזליטיר, תערוכה חדשה שהיא מסע בעקבות האימפריה העותמנית, מופע סטנדאפ וקסמים של גידי ליבנה. מקבץ אירועי תרבות בשבוע חדש.

מגדלור - לילה מואר בספרייה הלאומית

בליל המעבר לשעון הקיץ, תקיים הספרייה הלאומית לילה מיוחד בשם "מגדלור" – בסימן התקווה למעבר מחושך לאור. במשך שמונה שעות של אירועי תרבות ואמנות, צפויים להגיע לספרייה למעלה מאלף מבקרים בלילה האחרון של שעון החורף, לאירוע מיוחד שיתפרש על פני הערב והלילה ובכל רחבי הספרייה הלאומית. 

אהוד בנאי במופע האור הראשון (צילום: הספרייה הלאומית)
אהוד בנאי במופע האור הראשון (צילום: הספרייה הלאומית)

ב"מגדלור" ישתתפו עלמה גוב בהופעה לילית אינטימית עם שירים משני אלבומיה; המאייר זאב אנגלמאייר (שושקה) ידבר על סדרת ״הגלויה היומית״, אותה הוא מפרסם מאז חודש נובמבר, ומוקדשת לחטופי ונרצחי 7 באוקטובר; סיור מודרך עם האמן מיכה אולמן – הצצה אל תהליך עבודתו על פסלו "אותיות אור" הניצב בחזית הספרייה; יניב ביטון, לאורה ריבלין והילה סעדה יובילו שעת סיפור אפלולית שתאיר את אולם הקריאה באור חדש.

בליווי מוסיקלי של נדב הולנדר ואלי מגן; יוצרים, אמנים ואנשי תרבות יגיעו כדי לספר על הספרים שהיו עבורם מגדלור בלב מאפליה, בהנחייתו של יובל פלוטקין; ד"ר ג'רמי פוגל ידבר על זוהר ואפלה בפילוסופיה ועל המאבק בין אמת לשקר - מממשל המערה של אפלטון ועד הנאורות של המאה ה־18. עוד בלילה המיוחד, ייחשפו המשתתפים לכמה מהכתבים החבויים בארכיוני הספרייה הלאומית: חלקי שירים ופיסות סיפורים של גדולי הכותבים העבריים, שלא הבשילו או פורסמו. הערב יסתיים במופע נעילה של אהוד בנאי.

מתי: יום חמישי, 28 במרץ | 17:00–01:00

פרטים נוספים: www.nli.org.il

לילה מואר בספרייה הלאומית (צילום: הספרייה הלאומית)
לילה מואר בספרייה הלאומית (צילום: הספרייה הלאומית)

פצָ'ה קוּצָ'ה 24, היכל התרבות תל אביב

אירוע האמנות הגדול בישראל מפציע שוב על במת היכל התרבות בתל אביב, בפני קהל של 10,000 איש חובבי אמנות. על הבמה הרחבה של ההיכל יעלו בזה אחר זה, אמנים ויוצרים משלל דסיפלינות יצירתיות - בהם מעצבים גראפיים, אמניות, פרפורמרים, מוסיקאיות, אנימטורים, צלמות ועוד. כל אחד יציג את היצירה שלו אבל כולם נשבעים אמונים לפורמט הנוקשה - שש דקות וארבעים שניות לכל מציג. לא שניה יותר ולא שניה פחות.

פורמט הפצ'ה קוצ'ה הומצא ביפן לפני עשרים שנים וכיום מתקיימים ערבי פצ'ה קוצ'ה בכ-1,300 ערים ברחבי העולם. "ה-7.10 הפך את העולם של כולנו. פצ'ה קוצ'ה מספר 24 ייגע בשבת הקשה ההיא ובמה שקרה אחריה. לעיתים בצורה ישירה, מרומזת ועקיפה. איך שלא מסתכלים על זה - הערב כולו, כמו החיים עצמם, יצבעו בצבעי השבת השחורה עם אמונה פנימית שצבעים חדשים עוד ימלאו את עולמנו" אומרים האוצרים והמנחים איתי מאוטנר וענת ספרן.

מתי: 7-8 באפריל, כשבכל ערב יתקיימו שני סבבים: ב-18:15 וב-21:00

כניסת הקהל: 45 דקות לפני תחילת כל סבב

לרכישת כרטיסים: אתר הפצ'ה הבין לאומי - https://www.pechakucha.com/ | אתר הפצ'ה הישראלי https://www.pechakuchatlv.com/

פצ׳ה קוצ׳ה (צילום: חיים יפים ברבלט)
פצ׳ה קוצ׳ה (צילום: חיים יפים ברבלט)

"קעקועים מאוחרים" השקה מאוחרת לספרו של מאיר ויזלטיר. בית אריאלה

"החלטתי לשלוח אליך את הספר במצבו הלא לגמרי גמור, למקרה שיארע לי משהו  בלתי צפוי ואצא מכלל פעולה", כתב מאיר ויזלטיר למנחם פרי ב-13.3.23. "במצבי הנוכחי, אין להתעלם מאפשרות כזאת. אם אחיה ואתאושש עוד אלוש את הספר, ואם לא – יֵצא כפי שהוא". הוא לא זכה להשלים את הכנת הספר לדפוס, כעבור ימים אחדים אושפז, וב־29 במארס כבו חייו. 

ביום חמישי, 4 באפריל בשעה 19:30 תתקיים בבית אריאלה בתל אביב השקה מאוחרת לספר "קעקועים מאוחרים" המחזיק 130 שירים בשבעה שערים, שהיו מילותיו האחרונות של המשורר מאיר ויזילטיר.

מנחה: יאיר גרבוז, משתתפים: מנחם פרי, אלי הירש, אלון אלטרס. יקריאו שירים: אפרת בן צור, רוני סומק, שירה סתיו, אסתי ג. חיים, יעל גלוברמן, שירה ארד, ודנה האפרתי. מוזיקה: נטליה ויזלטיר, עמית הלוי, רות גי דוידזון. גיטרות: דניאל הלפמן, פסנתר: אורי פאלק.

קעקועים מאוחרים (צילום: כריכת הספר)
קעקועים מאוחרים (צילום: כריכת הספר)

"מול מה את עומדת", תערוכה חדשה במדיטק והמרכז לאמנות דיגיטלית 

התערוכה הקבוצתית ״מול מה את עומדת?״ נוצרה בעקבות מחקר בן שנה ״מסע בעקבות האימפריה העות'מאנית״ שתר אחרי העקבות של האימפריה העות׳מאנית במרחב המקומי בהשתתפות אמנים, אנשי אקדמיה, ארכיאולוגיה ואדריכלות. התערוכה מזמינה את הצופה למסע בזמן ובמרחב, שואלת שאלות על העבר המקומי ומדמיינת איך העתיד שלו היה יכול להיות.

חנות הצילום הארמנית, ירושלים (צילום: באדיבות המרכז לאמנות דיגיטלית)
חנות הצילום הארמנית, ירושלים (צילום: באדיבות המרכז לאמנות דיגיטלית)

עקבותיה של האימפריה העות׳מאנית הם נקודת המוצא וההשראה לעבודות האמנות בצילום, פיסול, וידאו וסאונד שנוצרו במיוחד עבור התערוכה. הן ממשיכות את התנועה המדומיינת על ציר הזמן. חלקן עוסקות בעבר ובאופן שבו ההיסטוריה מסופרת. אחרות פונות דווקא אל העתיד, מדמיינות אופק אחר, מקימות לתחייה מקומות שנהרסו ויחסים שהתקלקלו.

סיור במגדל צדק (צילום: באדיבות המרכז לאמנות דיגיטלית)
סיור במגדל צדק (צילום: באדיבות המרכז לאמנות דיגיטלית)

אמנים משתתפים: קרן בנבנישתי, אמנון בראור, מיכל בראור, סיגל ברניר, מארק יאשייב, אלה ליטביץ, אלהם רוקני, חגית קיסר, אריאל קין, מיקי קרצמן. אוצרת: אביטל ברק.

פתיחה: יום שישי 5.4 בשעה 12:00.

המרכז לאמנות דיגיטלית, תערוכה מול מה את עומדת (צילום: מיכל בראור)
המרכז לאמנות דיגיטלית, תערוכה מול מה את עומדת (צילום: מיכל בראור)

"תבואו, יהיה קוסם" מופע סטנדאפ  וקסמים של גידי ליבנה. צוותא

כולם רוצים לדעת איך קוסמים עושים את הטריקים שלהם, אבל אף אחד לא שואל ״למה?". ״תבואו יהיה קוסם״ הוא מופע יחיד קומי שחוקר את המניעים, פשרות, המאמצים והשקרים שאנחנו מספרים לעצמנו כדי לרצות את הסביבה. כל זאת מנקודת מבטו של סטנדאפסיט ואמן חושים, שספק אם הוא עובד על מישהו חוץ מעצמו, שספק אם הבדיחות הן לא רק על חשבונו. נו, ההוא שזכה בפרס האמן המבצע של אמ״י ב-2018, מקום ראשון באליפות ישראל בקסמים 2022 והמפסיד הגדול של העונה השניה של גוט טאלנט ישראל.

בואו להציץ בעולם של כסף מפוקפק, אהבה, דחייה, פורנו, סמים, הפרעות נפשיות ומוות במופע הקסמים של גידי ליבנה. המופע לגילאי 18 ומעלה.

מתי: יום שישי 29.3 בשעה 22:00.

גידי ליבנה (צילום: קטיה אליאור)
גידי ליבנה (צילום: קטיה אליאור)