ביום האחרון של חודש מאי, עוד לקט אירועי תרבות. סרט חדש ורטרוספקטיבה לבמאי שמי זרחין, תערוכת עיזים של ינקו דאדא, תזמורת המהפכה במופע חדש, ושני אירועים ספרותיים: שלושים שנים ל"תמול שלשום", וערב ספרותי בהשראת הרומן של שרי שביט.

״יורים ומתבכיינים״: הסופרת מגי אוצרי בביקורת נוקבת נגד צה״ל
לראשונה בישראל: המחזמר ״פריסילה, מלכת המדבר״ יעלה בתיאטרון הבימה

1. לרגל יציאת הסרט "חמדה". רטרוספקטיבה לסרטיו של שמי זרחין. סינמטק תל אביב

עם הגעתו למסכי הקולנוע של סרטו  החדש "חמדה"  תוצג בסינמטק תל אביב במהלך חודש יוני רטרוספקטיבה לסרטיו של שמי זרחין - במאי, תסריטאי וסופר, עטור פרסים החתום על כמה מההצלחות בקולנוע והספרות. את הרטרוספקטיבה יפתח הסרט "חמדה" בהקרנת טרום בכורה, כולל שיחה עם זרחין בתום ההקרנה שתתקיים.

ביום שלישי | 4 ביוני | 20:00 |  

בנוסף יוקרנו שמונה סרטים שזרחין כתב וביים:  "לילסדה", "מסוכנת", "הכוכבים של שלומי", "אביבה אהובתי", "העולם מצחיק", "המילים הטובות", "השתיקה" . במסגרת תוכנית הילדים יוקרן גם "בובה מתי" , קלטת מוסיקלית עם שיריו של מתי כספי שהייתה עבודת הבימוי הראשונה של זרחין אחרי סיום לימודיו באוניברסיטת תל אביב.

הכוכבים של שלומי - שמי זרחין (צילום: יוני המנחם)
הכוכבים של שלומי - שמי זרחין (צילום: יוני המנחם)

לילסדה - שמי זרחין (צילום: יוני המנחם)
לילסדה - שמי זרחין (צילום: יוני המנחם)

4-23 ביוני
אתר סינמטק תל אביב

2. "תמול שלשום" מציין 30 שנים להיווסדו. ירושלים

"תמול שלשום", מוסד התרבות ובית הקפה הירושלמי, מציין 30 שנים להיווסדו ומשיק סדרת אירועי תרבות חדשה במהלך חודש יוני 2024. מיום פתיחתו לפני 30 שנה, ע"י דוד ארליך ז"ל הפך בית הקפה/מסעדה 'תמול שלשום' (ע"ש ספרו של ש"י עגנון) בנחלת שבעה בירושלים למוסד תרבות ייחודי ומיוחד.

תמול שלשום (צילום: יונתן דויטש)
תמול שלשום (צילום: יונתן דויטש)

מטרתם של ארליך ז"ל, עיתונאי וסופר ושותפו דן גולדברג היתה להקים בירושלים מקום מיוחד כמו בתי קפה בעולם שיחבר בין תרבות, אוכל טוב ואווירה טובה. בערב הראשון לפתיחת 'תמול שלשום' התארח המשורר יהודה עמיחי ובמהלך השנים התארחו במקום מאות סופרים ומשוררים מכל גווני הקשת. 

לרגל שנת השלושים לתמול שלשום, הושקה השבוע סדרת אירועי תרבות חדשה הכוללת מופעי שירה, הופעות של רונה קינן, רותם בר אור (The Angelcy), הסופרים אשכול נבו, אתגר קרת חיים באר ועוד. 

ב-3.6 ערב משותף למשוררת רבקה מרים ולמשורר אליעז כהן,
ב-17.6 תושק תערוכה חדשה "מישהו לרוץ איתו" של האמנות ליאורה וייז.
ב-20.6 הופעה של רונה קינן.
ב-24.6 ערב עם הסופר אשכול נבו
ב-26.6 ערב עם הסופר אתגר קרת.
ב-2.7 נעילת הסדרה עם שחר פינסקר וחיים באר.
www.tmol-shilshom.co.il

3. עיזים פושטות על מוזיאון ינקו דאדא. תערוכה חדשה 

במוזיאון ינקו דאדא שבכפר האמנים עין הוד, תושק ב-6.6 התערוכה "העז הארץ ישראלית של מרסל ינקו"המתמקדת בציורי העיזים של מרסל ינקו: ציורי שמן, עבודות על נייר, פיסול ועבודות קרמיקה.

העז הארץ-ישראלית של מרסל ינקו (צילום: נדב ברקאי)
העז הארץ-ישראלית של מרסל ינקו (צילום: נדב ברקאי)

דימוי העז הופיע לראשונה ביצירתו של מרסל ינקו סמוך לעלייתו ארצה, בשנות ה-40 של המאה העשרים. ינקו, והתרשם מהנופים ומהמראות החדשים. פה התחולל שינוי רב בסגנון הציור שלו. האור הארץ-ישראלי חדר לפלטת הצבעים שלו והנושאים החדשים – האדריכלות המקומית, התושבים הססגוניים ובעלי חיים, החלו להופיע ביצירתו. בשנות ה-40 וה-50 נטועות העיזים ביצירתו. 

בשנות ה-70  דימוי העז כבש  מקום ביצירתו כאובייקט הממלא את כל הבד. קווי המתאר המיוחדים של העז מככבים בסדרת קערות קרמיקה בגדלים שונים, אותן יצר ינקו בבית המלאכה של איצ'ה ואביבה ממבוש בעין הוד.

אוצרת: רעיה זומר טל
נעילה 31.12
https://www.jancodada.co.il/

4. "לנוע בלי לזוז" הפקה מוסיקלית לשחקן ותזמורת. תזמורת המהפכה

׳לנוע בלי לזוז 2024׳ – המופע הבין תחומי החדש של תזמורת המהפכה - עולה במסגרת ׳סדרת המהפכה׳ באופרה הישראלית ובהיכל אמנויות הבמה הרצליה. המנצח רועי אופנהיים, באמצעות התזמורת ובשילוב וידאו ארט יוצר עולמות מוסיקליים-ויזואליים מסעירים וסוחפים ללא מילים, בעוד שהמספר שבצד הבמה, עידו ברטל, המשמש כקול שבראשו, מנסה להוביל את הקהל לחוויה אחרת.

לנוע בלי לזוז - תזמורת המהפכה (צילום: יוסי צבקר)
לנוע בלי לזוז - תזמורת המהפכה (צילום: יוסי צבקר)

תוך כדי שהוא מנסה לספר את החוויה המוסיקלית הוא הופך אותה למסע ברכבת שדים שכולה קודש לאגו המשתולל שלו. הוא שר, מנגן, משחק, משתלט על הבמה, על הקהל שבאולם ומחפש את מקומו על הבמה וביצירה. 

זוהי יצירה ב"שלוש מערכות", המערכה הראשונה היא מוסיקלית ובמרכזה עולמות שנוצרים על-ידי התזמורת - יצירה לסולן ותזמורת שאין בתוכה מקום ל"מספר", המערכה השנייה היא תיאטרלית ובמרכזה ניסיון השתלטות של המספר על החוויה המוסיקלית, לשנותה לחוויה תיאטרלית. במערכה השלישית (האפילוג) נשאלת השאלה האם יוכלו לחיות יחד היוצר והמספר, החוויה המוסיקלית והניסיון לספר ולעצב אותה במילים?

10.6 | 20:00 | האופרה הישראלית, תל אביב
13.7 | 18:00  ו-21:00 | היכל אמנויות הבמה, הרצליה
www.rev-orch.com

5. ערב ספרותי בהשראת הרומן "כישרון דיבור – סיפור אהבה" מאת שרי שביט. בית מזי"א 

בבית מזי"א בירושלים יתקיים הערב (29.5 | 20:30 |) ערב ספרותי בעקבות הספר "כישרון דיבור – סיפור אהבה" מאת שרי שביט. בערב יתקיימו שיחה על כתיבה ספרותית, כתיבה בימתית והמעבר ביניהם.

משתתפי האירוע האהבה ספרות העברית (צילום: קבוצת התיאטרון הירושלמי)
משתתפי האירוע האהבה ספרות העברית (צילום: קבוצת התיאטרון הירושלמי)

במהלך הערב יעלה לראשונה על הבמה המחזה "כישרון דיבור - סיפור אהבה" שהוא עיבוד בימתי לספר.  לאחר האירוע תתקיים סדנת כתיבה ייחודית בהנחיית הסופרת והמשוררת שרי שביט.

משתתפים: ערן בוהם, נטעלי גבירץ, עידית טפרסון, גבריאלה לב, מיקה פלבסקי, שרי שביט.  במאית: גבריאלה לב