לאחר הפגנות, דיונים בכנסת וקרע בעם - לאט לאט עולם התרבות חוזר לשגרה, ולהלן ההמלצות: בעקבות  ההצלחה והביקוש הרב "חנוך לוין האופרה" חוזרת ב-14-16 ביוני, ב-31 ביולי וב1-2 באוגוסט.

תרבות במלחמה: לקט אירועים משמחים לתקופה הקשה
“זיכרון של מסטיק": השחקנית דליה פרידלנד מסתכלת לזקנה בעיניים

האופרה, בניצוחו ובניהולו המוסיקלי של דוד זבה, ובבימויה של שירית לי וייס, מחברת בין עולם האופרה לבין הדמויות הלוויניות. כל מערכון ושיר הפכו להפקה קטנה בפני עצמה, שעבורה נבראו עולם עם צבע, סגנון ותקופה ייחודיים. הדמויות של לוין מוצאות עצמן בתוך רגעים היסטוריים אייקונים המוכרים לכולנו ובכך נוסף רובד תיאטרוני הטוען את הסיטואציה במשמעויות נוספות. 

חנוך לוין האופרה (צילום: פרטי)
חנוך לוין האופרה (צילום: פרטי)

המערכונים בהפקה זאת נבחרו על ידי עידו ריקלין, הדרמטורג של האופרה, מתוך מחזות ושירים שנכתבו בתקופות שונות של כתיבתו של לוין, וביניהם : "סוחרי גומי", "יעקובי וליידנטל", "רווקים ורווקות", "רצח", "שיץ", "הג'יגולו מקונגו" ועוד. לצידם שובצו כמה מהשירים המוכרים של לוין, כמו "לונדון" ו"חיה לי מיום ליום", וגם כמה "שירי ילדים" משעשעים וכואבים שהלחין יוסי בן נון. בהפקה משתתפים: תזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון והסולנים והסולניות של האופרה הישראלית. המוסיקה נכתבה על ידי חמישה מלחינים.

בבית צבי מציגים  שתי יצירות מקוריות ברקע אירועי השבעה באוקטובר - "נמר על הגב" ו"מה עכשיו". שתי היצירות נכתבו תוך כדי תהליך עבודה משותף בין הבמאים לשחקנים ומבוססות על חומרים אישיים. 

מה עכשיו (צילום: פרטי)
מה עכשיו (צילום: פרטי)

"מה עכשיו" מציגה פסיפס אינטימי של סיפורים על אנשים צעירים בצל מלחמה ששינתה הכל. כל אחד מהם עומד מול המציאות החדשה, מנסה להתמודד איתה בדרכו, מתלבט אם להיאחז או להתנתק, להיחשף או להתחבא, להילחם או להיכנע. אף אחד מהם לא רוצה להישאר לבד עכשיו; אף אחד מהם לא ממש יודע איך להיות ביחד בזמנים כאלה. איך ממשיכים מכאן? ולאן? מה עכשיו?

"נמר על הגב" מספר על גבריאל בחור חרדי שחי חיים כפולים, נוסע עם ליה, חברתו החילונית, למסיבת הנובה בזמן שהוריו חושבים שהוא חוגג שמחת תורה בישיבה. הוא חוזר בלעדיה ולא זוכר מה קרה. עד מהרה הוא נאלץ להתמודד עם הבשורה הקשה שהיא נרצחה. 
אינה, אמה של ליה, אם יחידנית, יהודיה ממוצא רוסי, נאלצת להתמודד לא רק עם מות הבת אלא גם עם המימסד הרבני המעמיד את יהדותן בספק ומבקש לקבור את הילדה מחוץ לגדר.  

גואה, צעירה חילונית שאמורה הייתה לצאת לנובה, אך שברה את רגלה ומסרה במתנה את הכרטיסים היקרים לחברתה הטובה ליה. לצד תחושת האחריות על מותה של החברה, גואה חשה כי ניצלה בהשגחה פרטית ומנסה לכפר בהתקרבות אל הדת. סיפורו של דור שאסון נורא מעצב מחדש את זהותו.

לצד אירועי הבמה - מתקיים גם יום הקולנוע הישראלי. היכל התרבות מאיר ניצן בראשון לציון מציין את יום הקולנוע הישראלי שיתקיים ב-5 ביוני, עם הקרנת טרום בכורה של "חמדה", סרטו החדש של שמי זרחין, בכיבובם של ששון גבאי ואסי לוי, ליטל שוורץ ואיציק כהן. הסרט שצולם במרחבי הגליל העליון, מתאר את סיפורם של זוג בפער גילאים המתמודדים עם החיים המורכבים והאהבה הגדולה שלהם.

שמי זרחין (צילום: רענן כהן)
שמי זרחין (צילום: רענן כהן)

לצד כל הטוב הזה, ישנה גם תערוכה מיוחדת - יריד "צבע טרי" לאמנות ולעיצות בתל אביב. היריד יחשוף לראשונה את מרכז הספורט העירוני החדש בשכונת הדר יוסף. תערוכות ותצוגות היריד יתפרשו על פני האולם רחב הידיים, באוהל ענק על מגרשי הטניס שלצידו, וברחבה שביניהם. יריד "צבע טרי" מיסודן ובניהולן של שרון טילינגר ויפעת גוריון, הוא אירוע האמנות השנתי המרכזי של ישראל מזה עשור ויותר.

צבע טרי (צילום: פרטי)
צבע טרי (צילום: פרטי)

להקת המחול 'ורטיגו' והמוסיקאי איתמר דוארי מזמינים את הקהל להציץ לתוך המרחב ממנו נובעת ההשראה – מהמוסיקה אל תנועת הגוף ולהיפך. דרך הצפייה במופע הקהל הופך שותף לתהליך הבריאה של היצירה. שיתוף הפעולה הייחודי בין ההרכב המוסיקלי, בניהולו של איתמר דוארי, ללהקת המחול 'ורטיגו' והכוריאוגרפיות נעה ורטהיים ורנה ורטהיים קורן יוצר מופע חד פעמי, הנע בין תבניות וריקוד מובנה ליצירה חופשית ומאולתרת.