סופ"ש כבר כאן, וחום יולי מכה בלי רחמים, אך בעולם התרבות (יש מיזוג. זה בדוק) לא מוותרים וממשיכים ליצור. בשבילכם ולמעניכם לקט המלצות:  שי זורניצר בעיבוד חדש לשיר "מילה אחת של אהבה" ומופע, תערוכה ייחודית במוזיאון רמת גן, פסטיבל "תל אביב דאנס", ביקור וסיור במוזיאון הספורט היהודי המסקרן בכפר המכביה, תערוכה מרגשת של יוצרים על הרצף האוטיסטי, וקברט בהשראת אירועי ה-7 באוקטובר בתיאטרון דימונה.

1. "מילה אחת של אהבה" שי זורניצר בעיבוד חדש לשיר

הזמר והיוצר שי זורניצר יוצא עם עיבוד מחודש לשיר שכתבה חוה אלברשטיין והלחין ביחד עם עדי רנרט "מילה אחת של אהבה", זאת לקראת הופעתו שתתקיים ב-1 באוגוסט  בהיכל התרבות במהלכה יארח אורחים מיוחדים.

השיר הוא חלק מהאלבום החדש של זורניצר "שירים שפגשתי", בו הוא מאגד כמה מהשירים האהובים במוסיקה הישראלית  ובהם: "שוב היא כאן", "שיר ללא שם", "אחרי הכל את שיר", "עד סוף הקיץ" ושירים נוספים מאת נעמי שמר וסשה ארגוב עמם עבד לאורך השנים,  כמו גם ביצוע עדכני ל"יש אחרת", שיר של אהוד מנור. על הגיטרה הקלאסית, שמובילה את המוטיב המוסיקלי של האלבום מנגן אבי סינגולדה.

יום חמישי 1.8 בשעה 20:00

היכל התרבות (אולם סלע) תל אביב

2. "כל הימים, כל הימים" תערוכה חדשה במוזיאון רמת גן  

"כל הימים", כל הימים" תערוכה חדשה במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, ממחיזה את הקשרים וההשפעות ההדדיות המתקיימים בין משחק, דמיון ויצירה. שם התערוכה לקוח מתוך שירה של לאה גולדברג, "כובע קסמים".

בתערוכה משתתפים אמניות ואמנים ישראלים עכשוויים, הבוחנים את גבולות היצירה באמצעים משחקיים ומעלים מגוון תהיות באשר למציאות הישראלית. הם מציגים שאלות על טבע ותרבות, על זהות ועל רב-תרבותיות, לצד ביקורת על החברה באמצעות עבודות במגוון סוגי מדיה: וידיאו, מיצב, ציור, צילום ופיסול שחלקן נוצרו במיוחד לתערוכה. התערוכה מחולקת לשלושה פרקים תמטיים, הנפרסים על פני שלוש קומות המוזיאון.

הפרק הראשון, "משחקים ראשוניים", נשען על התפישה הנאיבית משחר הימים של המשחק והמשחקיוּת כיסודות תרבות, כאלמנטים שנולדו מן הטבע. במרכזו של הפרק עבודות המאופיינות במוטיבים ילדיים, נאיביים ופגאניים הנקשרים לפנטזיית השיבה לטבע. 

הפרק השני עוסק במשחקים ממשיים ומבקש להדהד את הזיכרון הקולקטיבי, הגלום במשחקים מוכרים כמו משחקי שולחן, משחקי חצר, משחקי דמיון ומשחקי מחשב אינטראקטיביים, המתורגמים על ידי האמניות והאמנים לצורך הבעת עמדה ובחינת המציאות הישראלית. 

הפרק השלישי, "משחק וחלום"  מוקדש ליחסים שבין משחקיוּת לבין חלומות (בהקיץ או בשינה) ובטשטוש הגבולות ביניהם. מקבץ העבודות  מעמת את הצופה עם מרחב מתעתע ועוכר שלווה, המשרה אווירת מסתורין. 

פרק העבודות בקומה זו מוצג בתוך ובצמידות למרחב "סלוני", בהמשך לפרויקט "סלון במוזיאון", במסגרתו יתקיימו אירועים ומפגשים מיוחדים.  

אוצרת ראשית: שרי גולן

אוצרות התערוכה: עדייה פורת ושרי גולן 

עוזרת אוצרת ראשית: גילי זיידמן

נעילה: 31.12.2024

ורד אהרונוביץ מסיבת התה של אליס (צילום: מיכאל לירן)
ורד אהרונוביץ מסיבת התה של אליס (צילום: מיכאל לירן)

3. פסטיבל "תל אביב דאנס 2024" מרכז סוזן דלל 

פסטיבל תל אביב דאנס 2024,  פסטיבל התרבות המוביל בתחום המחול העכשווי בארץ יתמקד השנה ביצירה מקומית. הפסטיבל שיתקיים במשך עשרה ימים 1-10 באוגוסט, יכלול 19 מופעים עם עשרות יוצרים, כוריאוגרפים ורקדנים ישראלים, שבע בכורות,  מופעי חוץ, חזרות פתוחות ואירועים מיוחדים.

מופע הפתיחה "אל אטלאל" של אורלי פורטל,  רקדנית וכוריאוגרפית שמציגה ביצירתה פרשנות עכשווית למסורות עתיקות, ומשלבת אלמנטים מתחומי המחול העכשווי לצלילי הזמרת האגדית אום כולתום ןגם  יצירות ומופעים  המתכתבים ומגיבים לאירועי התקופה האחרונה.

4. "עבודת כפר" תערוכת יוצרים על הרצף האוטיסטי 

עבודות כפר" - תערוכה חדשה ומרגשת של יוצרים על הרצף האוטיסטי מסדנת הציור של כפר שמעון, מוצגת במקום לאמנות בתל אביב. כפר שמעון הוא בית לאנשים על הרצף האוטיסטי מגיל 21 ומעלה. 

אוצר: יאיר ברק.

מנחה הסדנה: נבו סבוראי.

מקום לאמנות - שביל המרץ 6, ת"א.

נעילה: 27.7

מתוך התערוכה, יצירה של טלמון לוין (צילום: באדיבות כפר שמעון)
מתוך התערוכה, יצירה של טלמון לוין (צילום: באדיבות כפר שמעון)

5. מוזיאון הספורט היהודי העולמי. כפר המכביה

במוזיאון הספורט היהודי בכפר המכביה ברמת גן, מתקיימות במהלך הקיץ פעילויות מיוחדת ומסקרנת לכל המשפחה.מוזיאון הספורט היהודי העולמי הוקם בשנת 2022 במטרה לחשוף  את סיפורו הייחודי של הספורט היהודי, הציוני והישראלי – החל מהמאה ה-19 ועד היום. המוזיאון הוקם על ידי תנועת מכבי העולמית משתרע על פני 1,500 מ"ר בנוי.

במקום אחד, זה לצד זה, ניצבים מוצגים היסטוריים ששרדו יותר ממאה ועשרים שנה ומעידים על תחילת ההתעוררות של הספורט היהודי – ומוצגים בני ימינו שמעידים על הצלחתו של אתוס הספורטאי היהודי.

בין המוצגים במוזיאון: הגלשן עמו זכה גל פרידמן במדליית הזהב באולימפיאדת אתונה 2004; חליפת הג'ודו עמה זכתה יעל ארד במדליית כסף באולימפיאדת ברצלונה 1992; גביע אליפות אירופה בכדורסל בו זכתה מכבי תל אביב ב-1977; בגד הגוף של לינוי אשרם מאולימפיאדת טוקיו 2020; כפפת בייסבול של סנדי קופקס, מגדולי שחקני הבייסבול בהיסטוריה; גביע של אגנס קלטי, מהספורטאיות היהודיות הגדולות בכל הזמנים; חולצות נבחרת מקוריות של ערן זהבי ויוסי בניון ועוד.

מוזיאון הספורט היהודי (צילום: רפי דלויה)
מוזיאון הספורט היהודי (צילום: רפי דלויה)
  

6. "ברבור שחור" קברט סאטירי בתיאטרון דימונה

"ברבור שחור" הוא קברט מוסיקלי, ססגוני ופרוע של תיאטרון דימונה שנכתב בעקבות אירועי ה -7 באוקטובר. המופע בנוי ממערכונים, מונולוגים, שירים מקוריים, קאברים חתרניים ופרסומות, שחושפים, עם הרבה הומור שחור ובעדינות של בוקס בבטן, את האמת על המציאות המוטרפת שלנו.

דמותה של המדינה שזורה לאורך המופע ומוצגת כמי שכשלה במשימה העליונה שלה וממשיכה להתפתל, לפשל ולהתחמק מאחריות מאז ועד עתה. תחת מעטה הצבעוניות והמוסיקליות על הבמה,  מתייחס הקברט לנושאים רבים שמעסיקים את החברה הישראלית מאז פרצה המלחמה.

לדברי היוצרים אורי וידיסלבסקי (יוצר תיאטרון, המנהל האומנותי של תיאטרון דימונה ומלחין) ונעמה שפירא (שחקנית ויוצרת ודרמטורגית בתיאטרון דימונה), כוונת הקברט היא לנער את מעטה הנירמול מעל כולנו, לאלץ אותנו להתבונן באבסורדיות של המציאות שאנחנו חיים בה, להודות בטירוף שאופף אותנו, מתוך אמונה שאנחנו מוכרחים לנקוט עמדה. הקברט שואל שאלות קשות ומשאיר אותן תלויות באוויר, ללא מענה.  

מופעים קרובים:

יום ראשון, 28.7 בשעה 20:30 | בית ציוני אמריקה,  תל אביב

יום חמישי 1.8.24, יום חמישי בשעה 20:00 , תיאטרון תמונע, 

 תל אביב-יפו