כשנכנסים למוזיאון הצעצועים הישראלי החדש ביפו “זמן צעצוע”, שהקים ירון מינקובסקי, אי אפשר שלא להתרגש, להשתאות, להתפעל ואפילו להזיל דמעת געגוע לתקופת הילדות שהייתה ואיננה עוד.

הכנס שמביא את יפן לירושלים ותערוכה שכולה צבע: אירועי התרבות החמים של הקיץ
בין אמנות לכדורגל: דניאל גרנט חולם לעשות "מילקשייק - דור ההמשך" עם אמא

המוזיאון, המורכב מאלפי צעצועי וינטג’, רובם נוסטלגיים, משנות ה־30 ועד ימינו, הוא מסע מרתק ומרגש במנהרת הזמן אל הילדות, שנותן ביטוי לכל דור של ילדים שעבורם הצעצועים האלה היו עולם ומלואו.

“אחרי 40 שנה שאני בתחום האופנה החלטתי להגשים חלום ולהקים מוזיאון לכל פריטי האספנות שלי”, אומר מינקובסקי (60), הנחשב לאחד ממעצבי האופנה הישראלים המצליחים בעולם. “בכל הראיונות שעשיתי תמיד שאלו אותי מה הלאה, מה החלום שלי. אז ישבתי בבית וחלמתי.

אשתי (השחקנית פזית ירון מינקובסקי - ד”פ) תמיד גורמת לדברים לקרות, אז היא דחפה אותי להקים את המוזיאון ולהגשים את החלום. זה בעצם מוזיאון של ילדות, של נוסטלגיה ושל התרפקות על העבר ושל כל משחקי הילדות של פעם. אני תמיד אומר שהילדות שלי הייתה הילדות של כל הילדים באותה תקופה, אלו שגדלו בשנות ה־60 וה־70.

מוזיאון ''זמן צעצוע'' (צילום: גיל קרמר)
מוזיאון ''זמן צעצוע'' (צילום: גיל קרמר)


אני נולדתי בתל אביב, בשכונת נחלת יצחק, ובאיזשהו שלב עברתי עם הוריי לראשון לציון, כשעוד הייתה מושבה, ושם הייתה הילדות שלי. הצעצועים האלה הם חלק מהילדות שלי, מהבית שלי, מהזיכרונות שלי ואני אוהב להיאחז בזה. זה מזכיר לי תקופה תמימה ומאושרת בחיים”.

רוב הילדים לא שומרים צעצועי ילדות. מה גרם לך לשמור?
“אז גם אני לא כל כך שמרתי על הצעצועים שלי אלא גדלתי בבית שזורקים בו הכל, אבל איכשהו בסביבות גיל 20, כשיצאתי לחיים הבוגרים שלי ועברתי לגור לבד, התחלתי לאסוף צעצועים, בהתחלה סוכריות פז (PEZ, התקן סוכריות מכני) ובהמשך התחברתי לעוד פריטי אספנות וכך התפתח האוסף שהוא למעשה מוזיאון. כשהקמתי את המוזיאון התחלתי יותר לחדד את האוסף, הוספתי ואני עדיין מוסיף דברים. אני כל היום מחפש ומוצא לי מציאות וזיכרונות”.

מה הצעצוע שהכי אהבת כילד קטן?
“למעשה יש לי ‘טראומת ילדות’. כשהייתי בערך בן 4, אבא שלי נסע לקנדה כדי לחפש עתיד טוב יותר אחרי מלחמת ששת הימים, וכשהוא חזר הוא הביא לי צב צעצוע, הצב הזה למעשה היה צב שהיו שורקים לו והוא היה הולך".

"אבא שלי, שהיה מכונאי, נורא התלהב מהטכנולוגיה המתוחכמת הזו, ביחס לשנים ההן, וכשסובבתי את הראש לרגע, אבא שלי לקח מברג, פתח לצב את הבטן והצב הפסיק ללכת. זה זיכרון ילדות שלי מצעצועים ואולי הוא מסביר את החיפוש שלי אחרי אותו צעצוע מיוחד שעוד לא הצלחתי לאתר”.

אילו צעצועים היו חלק בלתי נפרד מהילדות שלך?
“תראה, סוכריות ‘פז’ שהיו מוכרים בתחנות הדלק השונות היו חלק בלתי נפרד מהילדות שלי. תחנות הדלק בשנות ה־60 וה־70 היו סוג של נקודות חלוקת פרסים לילדים, היו מדבקות שנהגו לחלק ב’סונול’ וגם את סוכריות ה’פז’ כאמור מכרו בתחנות דלק. אני אוהב לחזור ולהתרפק על הילדות הזו”.


“הצעצועים קוראים לי”

בקומת המוזיאון המרהיבה והעמוסה בצעצועים מקבלת את פני הקהל בובה של דוגמנית בגודל טבעי עם שמלת ערב שאותה עיצב מינקובסקי, ושבמבט מקרוב ניתן לראות שהיא מורכבת ממאות צעצועי פלסטיק קטנים. מזוזת המוזיאון מורכבת מדמות מסדרת הטלוויזיה “משפחת סימפסון”.

בקומת המוזיאון ניתן לראות בובות של דמויות כמו נשיאי ארצות הברית, דמויות מסרטי הארי פוטר, אריק ובנץ (“רחוב סומסום”), בובות מסדרת “החבובות”, אלביס פרסלי, דונלד דאק, סופרמן, באטמן, סטיב אוסטין (“האיש השווה מיליונים”), פארה פוסט (“המלאכיות של צ’ארלי”), אלכסיס מהסדרה “שושלת”, ה”פונז” (דמותו של הנרי ווינקלר מהסדרה “ימים מאושרים”), דונלד טראמפ, ביל קלינטון, חיים יבין ואפילו גל גדות, לצד אוסף בובות בבושקה נדירות, דמויות מסרטים ומסדרות, משחקי קופסה ישראליים נדירים, צעצועי פח נוסטלגיים ועוד.

“אחד הצעצועים שהכי עשו לי קליקים בלב הוא דובי בשם ‘דובי מישקה’”, מספר מינקובסקי. “לפני כשנה ומשהו הייתי בתערוכת וינטג’ ומשך את תשומת לבי בקצה האולם הדובי הזה שהוא למעשה הקמע של אולימפיאדת מוסקבה (1980).

מוזיאון ''זמן צעצוע'' (צילום: גיל קרמר)
מוזיאון ''זמן צעצוע'' (צילום: גיל קרמר)


מאוד רציתי לרכוש אותו אבל האיש שהציג את הדובי לא רצה למכור לי אותו. מסתבר שהדובי הזה היה טרנזיסטור. אותו אדם היה אספן טרנזיסטורים ולא הבנתי למה הוא לא רוצה למכור לי אותו.

אחרי שניג’סתי לו, הוא אמר לי שתחנת המכירה היא עד נקודה מסוימת בהאנגר, ואיפה שהוא נמצא זה אספנים שמשוויצים באוסף שלהם אך לא מוכרים. אבל כשהוא ראה כמה אני משתוקק לאותו פריט, שבאמת לא ברור למה נדלקתי עליו כל כך, הוא ניגש לקיר, לקח את הדובי ואמר לי: ‘קח. יש לי 100 טרנזיסטורים באוסף ועכשיו יהיו לי 99’. רק מישהו שהוא באמת אספן מסוגל להבין מה זה לתת כזה דבר כשיש לך אוסף ומה זה לקבל דבר כזה. הוא לא רצה שום תמורה בעבור זה וזה מאוד ריגש אותי”.

כמי שגדל בניינטיז, אני מוכרח לשאול – יש לך גם פוגים?
“בטח, יש מזוודות פוגים ואפילו שמלה שעשויה מפוגים”.

מה הצעצוע הכי יקר באוסף?
“אני לא מתייחס ליקר או לא יקר”.

איפה אתה מוצא את הצעצועים לאוסף?
“בוא נגדיר את זה ככה: הצעצועים מוצאים אותי. הם ‘קוראים’ לי. אני מסתובב בשוקי פשפשים, מכירות פומביות ובירידים, אבל באמת הצעצועים מוצאים אותי: אני לא מתחבר לכל צעצוע. דברים צריכים מאוד להתחבר אליי, כמו שאותו דובי מישקה עשה לי את זה והתחבר אליי”.


“אסקפיזם משובח”

מינקובסקי לא רק מציג את האוסף שלו לראווה, אלא גם מקיים במוזיאון סיורים מודרכים בליווי סיפורים וזיכרונות ילדות, המותאמים לקבוצות של עד 20 משתתפים, ומותאמים במיוחד לקהל בוגר ונוסטלגי (גיל 30 פלוס כהגדרתו) ופחות לילדים.

“לילדים זה נראה כמו חנות צעצועים גדולה בסגנון ‘טויס אר אס’ ולא מעורר אצלם רגש סנטימנטלי, לעומת אנשים בוגרים שגדלו על הצעצועים האלה ומסתכלים עליהם בעיניים נוסטלגיות ודרכם נזכרים בילדות שלהם”, הוא מסביר.

“זה מספק אסקפיזם משובח בתקופה הלא פשוטה שאנחנו חווים במדינה. אנשים נכנסים עם חיוך ויוצאים עם חיוך. לאנשים אין מצב רוח לצאת מהבית ולחשוב על ללכת למוזיאון צעצועים, אבל בסיום הסיור הם מודים לי ומאושרים שבאו לראות את המקום. קהל היעד הוא בעיקר אנשים שבאים ליהנות, ואנשים בגילי, בני 60, בכלל ‘עפים’ על האפשרות הזו להיזכר בילדות שלנו”.

למה בחרת להקים את המוזיאון דווקא באזור שוק הפשפשים?
“חיפשנו חלל נחמד, ופשוט הגענו למקום מתאים. לפעמים הכוכבים צריכים להסתדר במקום – וזה קרה. ככה נולד לו המוזיאון”.

מה הצעצוע הכי עתיק שיש במוזיאון?
“יש עגלת בובות שאני מאוד מחבב אותה. זו עגלה שקיבלתי משכנה שלי שפשוט הגיעה אליי הביתה והביאה לי אותה. זו עגלה שהסתובבה אצלה במשפחה דורות על גבי דורות ולא כל כך ידעו איך להיפרד ממנה או לא רצו להיפרד ממנה.

בסוף זה הגיע אליי. האישה שהביאה לי את העגלה נמצאת בשנות ה־70 לחייה, והיא הראתה לי תמונה משנת 1930 של אמא שלה כילדה עם אותה עגלה ואותן בובות בגרמניה. אני טוען שהעגלה הזו היא בת למעלה מ־100 שנה כי פעם, בניגוד להיום, היו גומרים להשתמש בצעצוע, מעלים לעליית הגג ושומרים לדור הבא. פעם התייחסו לצעצועים אחרת. זה לא כמו היום שכשצעצוע לא רלוונטי זורקים אותו או מוסרים וקונים חדש”.

מה הצעצוע החדש ביותר במוזיאון?
“יש לי את צעצועי הגיבורים שעשו לגיבורי ‘חרבות ברזל’ ביוזמה ישראלית, ועוד הרבה דברים טובים אחרים שאני ממשיך לאסוף כל הזמן. את האוסף הזה אני אוסף 40 שנה ולא מפסיק לאסוף”. 

את פריטי המוזיאון ותאריכי הסיורים מפרסם מינקובסקי בעמוד האינסטגרם של המוזיאון toytime_museum ובעמוד הפייסבוק שלו (ירון מינקובסקי בעברית). יהודה מרגוזה 15, תל אביב.