1. 150 שנה לאימפרסיוניזם. תערוכה חדשה מוזיאון תל אביב לאמנות

"לתפוס רגע חולף", תערוכה חדשה במוזיאון תל אביב לאמנות, לציון 150 שנים לאימפרסיוניזם. התערוכה כוללת כ-80 עבודות: ציורים, פסלים ועבודות על נייר שנוצרו משנות ה-60 של המאה ה-19 ועד תחילת שנות ה-30 של המאה ה-20.

היא מדגישה את המקוריות הנועזת ואת החדשנות הבלתי מתפשרת שאפיינו את האימפרסיוניזם כתופעה פורצת דרך בצרפת, באמצעות עבודות מרכזיות של גדולי האמנים כמו קלוד מונה, פייר־אוגוסט רנואר, אדגר דגה, קאמי פיסארו, ברת מוריזו ואחרים. בנוסף, היא מציגה את חדשנותם של הנאו-אימפרסיוניסטים, ביניהם פול סיניאק וז׳ורז׳ סרה, ובוחנת את הופעתו של הסגנון מחוץ לצרפת אצל אמנים כמו ג׳יימס אנסור ולסר אורי.

בדיונות, ג'יימס אנסור (צילום: קרן גולדשמיט, מוזיאון תל אביב לאמנויות)
בדיונות, ג'יימס אנסור (צילום: קרן גולדשמיט, מוזיאון תל אביב לאמנויות)

בכך מצטרף מוזיאון תל אביב לאמנות למוזיאונים גדולים בעולם המציינים 150 שנים לתערוכה האימפרסיוניסטית הראשונה שהתקיימה בפאריס בשנת 1874.

האימפרסיוניסטים פעלו במאה של תהפוכות משנות עולם והיו עדים לשינויים מרחיקי לכת שהובילו להופעת המודרניזם. הם שאפו לשלב את המציאות החדשה בעבודתם: חלקם יצאו מהסטודיו וציירו באוויר הפתוח על מנת לתעד את השפעות האור על הטבע, ואחרים התמקדו בסצנות מחיי היום יום בעיר המודרנית, תוך שימוש בפרספקטיבות לא רגילות ובמשחקי אור וצל על מנת להמחיש את האווירה ואת הקצב העירוניים.

גשר מיראבו, 1903, פול סיניאק (צילום: אלעד שריג)
גשר מיראבו, 1903, פול סיניאק (צילום: אלעד שריג)

בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, רוב אוסף האמנות המודרנית של מוזיאון תל אביב הועבר למרחבים מוגנים במרתפי המוזיאון. עם פתיחת התערוכה, חזרו לתצוגה רבות מהיצירות ומוצגות בה לצד יצירות אימפרסיוניסטיות מאוספים ציבוריים ופרטיים נוספים. 

 אוצרות: נטלי אנדריאשביץ' והילארי רידר

נעילה: 14.12.2024

2. אין קץ לילדות. חוגגים 70 לרמי פורטיס

 הילד הנצחי של הרוק הישראלי חוגג 70, וזו הזדמנות להרים מחווה של אהבה לאחד היוצרים הייחודיים שצמחו כאן. יואב קוטנר מקדיש הערב את תוכניתו מתוך הסדרה "סיפורים במונו" לרמי פורטיס, האיש שלא חשב מחוץ לקופסא, אלא בעט בה והרכיב מחדש.

פורטיס (צילום: tino vacca)
פורטיס (צילום: tino vacca)
 

התוכנית משודרת במסגרת הסדרה "סיפורים במונו" בית אבי חי.

הערב יום שלישי 16.7 בשעה 21:00 בזום.

3. פסטיבל "ילדותא" הרביעי. מרכז ענב לתרבות

 פסטיבל "ילדותא" הרביעי של מרכז ענב לתרבות בתל אביב סוגר את החופש הגדול עם מבחר הצגות איכות המבוססות על ספרי ילדות קלאסיים ומופעים מוסיקליים סוחפים.

בין המופעים בפסטיבל השנה: "צמרות של אנשים" - מופע מוסיקלי לכל המשפחה הפותח פתח רחב אל תוך נפשם וליבם של ילדים ומבוגרים כאחד; "מסביב לעולם בשמונים יום" - עיבוד חדש לספרו הקלאסי של ז'ול וורן.

תאטרון השעה - מסביב לעולם בשמונים יום (צילום: אמנון חורש)
תאטרון השעה - מסביב לעולם בשמונים יום (צילום: אמנון חורש)


סיפור מסע הרפתקני, מותח ומצחיק, הבוחן יחסי הורים-ילדים, דעות קדומות וסדרי חשיבות; "תהיה בריא מוריס מגי" - סיפור על חברות לא שגרתית בעולם קטנטן מלא קסם; "שירים לעמליה" - האלבום האהוב והמרגש אשר מבוסס על הספר ״שירים לעמליה״ מאת דפנה בן צבי;  "הגשם של סבא אהרון" – עיבוד בימתי לסיפור של מאיר שלו והמופע "ילד פעם טריו" שכולל שירים וסיפורים, מצחיקים ומתוקים, על נושאים רציניים שמעסיקים ילדים ועוד.

הגשם של סבא אהרון (צילום: ז'ראר אלון)
הגשם של סבא אהרון (צילום: ז'ראר אלון)

 20-27 באוגוסט, מרכז ענב לתרבות, תל אביב יפו

4. 50 שנים לסדנת ההדפס, ירושלים

סדנת ההדפס ירושלים מציינת חמישים שנות הדפס ישראלי ביחד עם מגוון רחב של אמנים שהוזמנו לחקור וליצור בסדנה לאורך השנים ומאז 1974.

לרבים מהאמנים, העבודה בסדנה מהווה נקודת מפנה המשפיעה על שפתם וגישתם לנושא וחומר, גם במדיה שמעבר לעולם ההדפס. 

הדפס  (צילום: מנשה קדישמן)
הדפס (צילום: מנשה קדישמן)

"50 שנות הדפס" מציגים רבים מאמניה הגדולים של ישראל, שעיצבו את עולם ההדפס הישראלי בזכות עבודתם. התערוכה עוקבת אחר השינויים והתמורות שהתחוללו בתוך הסדנה שהשפיעו ועיצבו את מדיום ההדפס במרחב הישראלי. החל מעבודות מוזמנות ודרך רזידנסי אמנותי, ההדפס והסדנה כאחד עברו תהליך שינוי מרתק, תהליך שאותו מעלים על נס בתערוכה מקיפה זו. 

כחלק מאירועי היובל לסדנת ההדפס, מוזיאון תל אביב לאמנות יציג את התערוכה "מלחמה ושלום", תערוכה המורכבת אך ורק מיצירות מאוסף סדנת ההדפס.

 אוצר: אריק קילמניק

פתיחה: יום שישי 19.7 | 11:00

סדנת ההדפס, שבטי ישראל 38, ירושלים

5. "פנטום; החיים כגעגוע". שקד מוכיח

"פנטום; החיים כגעגוע", יצירתה של שקד מוכיח המשלבת מחול בהשתתפות חמישה רקדנים, מוסיקה ועבודה עם שלוש בובות בגודל אנושי שנוצרו עבור המופע. היצירה הייחודית מהדהדת את הזמנים הנוכחיים כשחלק מהמשתתפים איבדו באירועי השבעה באוקטובר והמלחמה חברי ילדות ונפש. גם שקד מוכיח איבדה את חבר הילדות שלה יובל הליבני ז"ל שנהרג בהתקלות  בשדרות. 

''פנטום'', שקד מוכיח (צילום: יאיר מיוחס)
''פנטום'', שקד מוכיח (צילום: יאיר מיוחס)

שקד מוכיח היא רקדנית, כוריאוגרפית ומוסיקאית שהוציא על חברה את השיר "יובל". הבובות במופע עשויות מחומרים שקופים הפכו תוך כדי תהליך עבודה באופן בלתי נמנע גם להרוגים, לחטופים ולשאר הכוחות שפועלים עלינו באופן בלתי מודע.

"בכל מפגש שלי עם הגוף שלי אני פוגשת ישות נוספת. מעין 'דמון', שד, צל, מלאך או בבואה דמיונית שמרחפת מעליי ומכווינה אותי. הבובות הן אנחנו, ואנחנו הבובות. הן המורות שלנו למחול. איך אפשר לנוע מתוך ויתור מוחלט על ה'עצמי'? מתוך הקשבה ערה לקולות החיצוניים? איך אפשר להתמסר למפגש עם הדמות המסתורית כך שהוא יגרום לי לרקוד ללא אגו?", אומרת מוכיח.

יום חמישי 1 באוגוסט |20:30

תיאטרון הבית, רחוב נועם 5, יפו