מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב, גאה להציג את התערוכה משכית, המספרת את סיפורו של מותג האופנה שהפך לסמל בתרבות הישראלית. המבקרים יוכלו לחוות את ההמשכיות של המותג ואת השפעתו המתמשכת על עולם האופנה הישראלי, באמצעות תצוגה ייחודית המשלבת פריטים היסטוריים לצד עיצובים עכשוויים, מראשיתה של משכית כחברה ממשלתית לטיפוח תעסוקת בית בקרב עולים חדשים, צמיחתה לרשת חנויות ברחבי הארץ במחצית השנייה של המאה ה־20, סגירתה ב־1994 ותחייתה כמותג אופנה בבעלות פרטית ב־2014. 

התערוכה מאורגנת בשבעה פרקים נושאיים: מארג, מסורת, אדמה, מדבר, צבע, לבנה, כוכב. כל פרק מציג היבט ייחודי של הסגנון והאסתטיקה שהפכו את משכית למותג כה משפיע ואהוב. הישן והחדש מוצגים זה לצד זה, ובהם עבודותיהן של המייסדת רות דיין והמעצבות פיני לייטרסדורף, נאורה ורשבסקי ושרון טל. עיצובים היסטוריים מוצגים לצד יצירות עכשוויות, ומדגימים כיצד הסגנון הייחודי של המותג ממשיך לעמוד במבחן הזמן ולהשפיע על האופנה הישראלית גם כיום. 

תערוכת משכית במוז''א 2024 (צילום: דנה קופל)
תערוכת משכית במוז''א 2024 (צילום: דנה קופל)
רות דיין ומלכת היופי שרה טל בחנות משכית 1956.  (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית,הנס פין)
רות דיין ומלכת היופי שרה טל בחנות משכית 1956. (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית,הנס פין)

כך למשל תוכלו להתרשם מאריגים ייחודיים שנטוו בנול ידני והיו לאבני היסוד של משכית בראשית דרכה. האריגים הראשונים נטוו במעברה בעג׳ור (ליד בית גוברין), על ידי אורגים עולים מתימן, בנולים ידניים שבנו בעצמם, מכותנה וצמר שרות דיין סיפקה. בהמשך היו אחראים לפיתוח האריגים ג׳ורג׳ קאשי, אורג מומחה שעלה מבגדד והיה מנהל מפעל האריגה של משכית במגדל העמק, ונאורה ורשבסקי, מעצבת הטקסטיל של משכית. השילוב בין  שיטות אריגה עתיקות ובין השפעות מודרניסטיות יצר אריגים ייחודיים. בשנות ה־60 נשלחו אריגי משכית למעצבי אופנה עילית באירופה, בהם איב סאן לורן, הובר דה ג׳יבנשי ופייר קארדן שיצרו מהם דגמים מקוריים.

תערוכת משכית במוז''א 2024 (צילום: דנה קופל)
תערוכת משכית במוז''א 2024 (צילום: דנה קופל)

עוד בתערוכה - קטגוריית יַלְדּוּת: קולקציות בגדי היְלָדוֹת נמכרו במשכית מסוף שנות ה־50 ועד לאמצע שנות ה־70. התצוגה הייעודית הראשונה נערכה ביוני 1959, בגינת ״רמת אביב״ בשעות אחר הצהרים. היא כללה תשעה נושאים, כל אחד מהם התייחס לחטיבה נפרדת של דגמים, ולווה במוזיקה שהולחנה על ידי ורדינה שלונסקי ובקטעי מחול שביצעו ילדות מבית הספר למחול של חסיה לוי: ״טיול עם אמא״, ״לשפת הים״ (בגדי ים), ״לבית הספר״, ״רגע רגע בובותי״ (חלוקי שינה), ״אסקימוסים״ (בגדי חורף), ״בת המצווה״ (שמלות), ״הבה נשתובבה״ ו״הורה״ (סרפנים וחולצות רקומות). הדגמים עוצבו על ידי חנה יערי ויוכבד נאמן בזיקה למלתחת הנשים של משכית: בגדים מהודרים שנגזרו מאריגים מקוריים ועוטרו ברקמות עשירות. בדומה לאופנת הנשים, בגדי היְלָדוֹת של משכית בלטו על רקע ההיצע הקיים באותן שנים, ופנו לקהל לקוחות בעל אמצעים.

תערוכת משכית במוז''א 2024 (צילום: דנה קופל)
תערוכת משכית במוז''א 2024 (צילום: דנה קופל)

עמי כץ, מנכ"ל מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב: "התערוכה משכית היא יותר מסתם מסע נוסטלגי. היא מהווה עדות חיה לכוחה של יצירה מקורית ולחשיבותה של מורשת תרבותית. משכית לא הייתה רק מותג אופנה. היא ביטאה ניסיון לייצר זהות ישראלית במדינה המתהווה. באמצעות תערוכה זו אנו מזמינים את הקהל לא רק להתבונן בעבר, אלא גם לראות כיצד רעיונות ועיצובים שנולדו לפני עשורים ממשיכים להדהד ולהשפיע על התרבות הישראלית העכשווית".

אוצר התערוכה, שחר אטואן: "התערוכה מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה. בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהיא מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום".

שרון טל, המעצבת הראשית של בית האופנה משכית: ״התערוכה שמציינת 70 שנה לייסוד משכית, ומוצגת במציאות הנוכחית, היא ציון דרך מרגש וחשוב. צר לי שרות דיין לא זכתה לחגוג איתנו אבל אני בטוחה שהיא הייתה גאה בדרך שמשכית עוברת, מתפתחת וממשיכה לייצר סגנון על זמני ורלוונטי, תוך שמירה על השראות וערכים מקומיים".

מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב. רח' חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב. פתיחה: 29 ביולי 2024. נעילה: 14 בדצמבר 2024. מחיר כרטיס: 52 שקלים. ילדים עד גיל 18 ללא תשלום. חיילים ללא תשלום (בהצגת תעודת חוגר). סטודנטים: 35 שקלים. אזרחים ותיקים: 26 שקלים. שעות פעילות, סיורים מודרכים (במגוון מועדים באוגוסט) ופרטים נוספים באתר המוזיאון