בין ההפגנות הסוערות והמשכה של  המלחמה, אפשר ומותר להישען ולמצוא מזור באירועי התרבות והאמנות. בהמלצות היום: הסטודיו למשחק של ניסן נתיב מעלה הצגה צ'כית בבימויה של הדר גלרון, סופ"ש של אירועי "אוהבים אמנות עושים אמנות" בתל אביב, "נעים בין מסכים", תערוכת וידאו ארט במרכז סוזן דלל, "הדחף", ספר חדש בתרגום לעברית של שטפן צווייג, ואירוע חגיגי לרגל נעילת התערוכה "מבוסס על סיפור" במוזיאון אום אל פאחם. 

אל תישארו בבית. תרבות איננה מותרות, היא הכרח.

איך פגשתי את השטן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
איך פגשתי את השטן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

איך פגשתי את השטן ודווקא בירושלים? ניסן נתיב, ירושלים

היוצרת והבימאית הדר גלרון, שמחזותיה הועלו בהצלחה רבה בצ'כיה, מביאה לסטודיו למשחק ניסן נתיב בירושלים הצגה של עמיתה וחבריה מפראג. מדובר במחזה צ'כי עכשווי ומצליח "איך פגשתי את השטן" מאת פטר סבויטקה וייז'י ינקו ובבימויה של הדר גלרון. את ההצגה מעלים בבכורה ארצית תלמידי ותלמידות שנה ג' בסטודיו למשחק ניסן נתיב בירושלים.

במרכז העלילה סיפורו של אוטה, סופר מצליח שכתיבתו נוגעת במיליוני קוראים ברחבי העולם. הוא סוחף ומצחיק אותם תוך שהוא מתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם זכרונות מילדותו שרודפים אותו. זוהי יצירה שעוסקת בסתירה בין העולם הקסום והאידאלי שביצירתו לצד התמודדות עם  סיוטים ושדים.

ההצגות הקרובות:

סטודיו למשחק ניסן נתיב, קמפוס האמנויות, ירושלים | 11-4 בספטמבר בימי חול ומוצ"ש, ב-20:00. ביום שישי ב-12:30.

סטודיו למשחק ניסן נתיב, נועם 5, תל אביב | 23-24 בספטמבר בשעה 20:00.

לכרטיסים: https://www.nissan-nativ.org.il/he/559

אוהבים אומנות (צילום: דור קדמי)
אוהבים אומנות (צילום: דור קדמי)

אוהבים אמנות, עושים אמנות.  תל אביב

"אוהבים אמנות, עושים אמנות" אירוע האמנות השנתי של עירית תל אביב יפו יתקיים במשך שלושה ימים (12 – 14 בספטמבר), במהלכם יוצגו שלל פרוייקטים אמנותיים שנוצרו במיוחד לאירוע.

התערוכה המרכזית ״רגשות מעורבים״, שאוצרות טלי קיים והגר רבן, תתקיים ברחבי פארק החורשות. התערוכה מאזכרת את מהדורת "אוהבים אמנות, עושים אמנות" שנועדה להיפתח באוקטובר 2023 ונגנזה. התערוכה הנוכחית הותאמה מחדש להתבוננות במציאות באמצעות האמנות ומוצגות בה 35 עבודות מקור של 35 אמנים ואמניות ישראלים בהם הילה בן ארי, סיגלית לנדאו, יהודית סספורטס, מאלק מנצור, יובל אצילי ואחרים.

במקביל, יתקיימו פרויקטים חד-פעמיים וייחודיים ברחבת סוזן דלל, במתחם התחייה 14, במסגרת אבץ - אוסף האמנות העירוני במרחב הציבורי, בארבעת ת"אי התרבות ברחבי העיר, במרכזים קהילתיים ובמרכזי תרבות ברחבי העיר. לצד האירועים הגדולים, 120 אמנים ואמניות יפתחו את חללי היצירה שלהם לקהל הרחב, ועוד 20 גלריות ו-4 מוזיאונים יהיו פתוחים בחלק מהזמן ללא תשלום, ויציעו פעילויות מיוחדות. 

12-14 בספטמבר | הכניסה חופשית | לכרטיסים: https://bit.ly/3XlIuKA

הדחף - שטפן צווייג. עיצוב: עדה ורדי
הדחף - שטפן צווייג. עיצוב: עדה ורדי

"הדחף" שטפן צוויג. ספר חדש

"תקרית על אגם ז'נבה" ו"הדחף" שני סיפורים קצרים מאת הסופר הנערץ שטפן צווייג יוצאים לראשונה בתרגום מגרמנית לעברית של ליה נירגד (הוצאת "כתר").

שני חיילים פליטי מלחמה, מגיעים כל אחד בנסיבות משלו למדינה הנייטרלית שוויץ בזמן מלחמת העולם הראשונה. האחד לאגם ז'נבה השני לאגם ציריך. האחד משתוקק לשוב למולדתו אל אשתו וילדיו ואילו השני, המולדת נדמית כרגע, בזמן המלחמה, מקום של כלא וכפייה. אלא שגם אם בעיתות מלחמה המולדת אינה מתחשבת ברצונם של החיילים, נראה כי בכל זאת נותרת בידם מידה מסויימת של בחירה. 

שני הסיפורים המקובצים יחד לתוך ספרון אחד, נוגעים בעוצמה, בתבונה וברגישות בחיי הנפש של חיילים ובדילמות ומצבים שהמלחמה מעוררת.

"נעים בין מסכים 2024". מרכז סוזן דלל

תערוכת הווידאו ומדיה ארט "נעים בין מסכים" חוזרת זו הפעם השלישית למרכז סוזן דלל. במסגרתה יוצגו ברחבת הפרדס של המרכז מקבץ עבודות וידאו ומדיה ארט של שבעה אמנים ואמניות ישראלית, עבודות הנעות בחיפוש אחר מקצבים הרמוניים ומתנגשים. התערוכה נמתחת בין מחשבות על כוריאוגרפיה כתנועה וכפוליטיקה, לבין חקר הגוף והמרחב דרך תזוזות חברתיות והדים היסטוריים קרובים ורחוקים, וטווה מארג של תנועות סולידריות וחתרניות. 

בעבודות המוצגות מתבהר הקשר בין קבוצה לקצב: התקבצות כמהלך תנועתי כוריאוגרפי, וקצב כמאפיין סוגי חזרה שונים במרווחי זמן קבועים או משתנים. התערוכה מוצגת במסגרת "אירועי אוהבים אמנות, עושים אמנות" של עירית תל אביב יפו. אוצרים: בן לבנה ויצמן ותמיר אטינג.

חמישי-שבת 12-14 בספטמבר | הכניסה חופשית

ג'בנה, תמר לב-און (צילום: באדיבות האמנית)
ג'בנה, תמר לב-און (צילום: באדיבות האמנית)

"מבוסס על סיפור". מוזיאון אום אל פחם

בעשור האחרון חקרה תמר לב-און אגדות עממיות ו"סיפורי לילה-טוב" מוואדי ערה, ויצרה טקסטים ויזואליים ייחודיים. התערוכה "מבוסס על סיפור" מתמקדת בסיפור המקומי של ג'בנה, המשלב עולם של מלוכה ונסתרות במציאות הכפרית של ואדי ערה. הסיפור מוכר בשמות שונים ברחבי העולם, מעורר שאלות על תרגום ופערי תרבות.

בתכנית האירוע: "חרוזים": מופע הקראה ושירה המבוסס על הוידאו "חרוזים" המוצג בתערוכה; רב שיח עם אוצרת התערוכה והאמנית, גליה בר אור ואורחים נוספים; על אגדות ילדים פלסטינית: לואי ותד, חוקר סוציולוגיה של ספרות, שותף בתערוכה ומתרגם בהוצאת "מכתוב";  גישור על פערים בתרגומי "מכתוב": כפאח עבד אלחלים: עורכת ושותפה לספר המעשיות "כאן יא מכאן" שרואה אור בימים אלה; גם לחן הוא תרגום: איתמר ציגלר וזהר קרני: מלחינים שותפים בתערוכה; דברים לחתימה טובה: מאת סעיד אבו שקרה, מנהל המוזיאון.

אירוע הנעילה של התערוכה "מבוסס על סיפור" של האמנית תמר לב-און יתקיים במוזיאון אום אל פאחם ביום שבת 7.9 | 14:00

לפרטים: https://ummelfahemgallery.com/about/