כל יום מביא איתו סערה חדשה. ובעולם התרבות נושאים את הפנים לחגי תשרי ואיתם שלל פסטיבלים ואירועים משמחי לב. בלקט המוצע: פסטיבל מיתרים, פסטיבל הסכתים לילדים, פסטיבל האושפיזין, תערוכה מסקרנת ומרהיבה לאמן צדוק בן דוד ומופע הצדעה ל"שיחות סלון" - אלבומו של יהונתן גפן.

1. פסטיבל "מיתרים", צוותא תל אביב
הפסטיבל הוא גלגולו העכשיוי של פסטיבל הגיטרה שהתקיים בשנים האחרונות. הפסטיבל יביא לקדמת הבמה ב"צוותא" נגני כלי מיתר מובילים מהארץ ומהעולם, הפקות חדשניות, שיתופי פעולה והופעות במגוון סגנונות מוסיקליים שיתקיימו במשך ארבעה ימים 1-4 בנובמבר.

בתוכנית הפסטיבל, בין היתר:
"ערן ויץ טריו" -  ענק הגיטרה, המלחין והזמר ביחד עם חבריו לטריו עדי הר צבי בבס ויונדב הלוי בתופים יארחו את היוצרת והזמרת חוה אלברשטיין ואת הגיטריסט עוזי רמירז בהופעה מיוחדת בה ישלבו מנגינות מקומיות ואהובות לצד מנגינות מקור וישתפו ה בחומרים מתוך אלבום חדש.

טריו ערן ויץ (צילום: אשביט)
טריו ערן ויץ (צילום: אשביט)

חיבור מעניין נוסף בין נקמת הטרקטור - מלהקות הרוק הוותיקות בישראל שתארח במופע "מטבח אקוסטי" רביעיית כלי מיתר מתחום המוסיקה הקלאסית המודרנית; מאיה בלזיצמן ומתן אפרת יעלו מופע משותף עם רביעיית טוסקניני; עוד בפסטיבל: אריאל קסיס, מנגני הקאנון הבולטים בארץ והוירטואוז רב אינסטרומנטליסט גלעד וויס יעלו את המופע "שופן גיטרה וקאנון"; המוסיקאים אור אדרי, קרני פוסטל ואסף תלמודי עם ביצועים מקוריים לשיריהם מכל הזמנים, הצצות לחומרים חדשים וגירסאות כיסוי לשירים מוכרים "דואו מנדולינה וגיטרה" (שירי קונה ושמואל אלבז) - דואו ישראלי בינלאומי המבצע רפרטואר מגוון ויצירות מקור שנכתבו להרכב זה, ועיבודים לרפרטואר של יצירות ומלחיני מופת מהמאות ה-20 וה-21, אנסמבל שורול'ה עם מוסיקת ה"שורו" של ריו דה ז'נרו במופע "קונצ'רטו לברזיל" כחלק משיתוף פעולה בין הפסטיבל לבן סדרת קונצרטי "שחרית 11/11 הוותיקה" של "צוותא".

הפסטיבל ייחתם במופע של TIBG - The Israeli Bass Gang עם שלושה מהבסיסטים המובילים בישראל גלעד אפרת, אסף חכימי
ומיקי ורשאי.

ניהול אמנותי: רן זרז'בסקי
https://www.tzavta.co.il/event/3819

2. "רואים אלבום", מוזיאון אגם, ראשון לציון
מופע ייחודי המוקדש לאלבום "שיחות סלון" של יהונתן גפן, שהוקלט בשנת 1978 בהפקתו המוסיקלית של דני סנדרסון. בשירים הישראלים נכללים: "שיר אהבה בדואי", "אי ירוק בים", "עד עולם אחכה", "יהיה טוב" ועוד.

המופע עולה במסגרת "רואים אלבום", סדרת מופעי מקור בעקבות אלבומי מופת ישראלים, במוזיאון אגם, ומשלב איור, וידיאו ארט, מחול, מוסיקה חיה, תיאטרון ומסיבה סלונית עם יוצרים ואורחים מפתיעים. אורחת מיוחדת: הזמרת יעל לוי.
יום חמישי 26.9 | 20:00 | מוזיאון אגם ראשון לציון.
https://yama.smarticket.co.il/show/94

3. פודצ'יק, פסטיבל ההסכתים לילדים ולנוער. מרכז ענב לתרבות
 
מדובר על פסטיבל הפודקאסטים (הסכתים) הראשון לילדים, שיתקיים בחוה"מ סוכות 17-24 באוקטובר במרכז ענב לתרבות, תל אביב יפו. מומלץ לילדים בגילאי 4-14.

בין ההסכתים: "המעבדה לילדות ולילדים" מבית "כאן הסכתים" – מסע היכרות עם כדור הארץ ובו וקרות וחוקרים יספרו על צמחים, בעלי חיים, מזגי אוויר ועל השתלבותם של בני האדם בעולם; "ירדן ודידי בפיג'מה", מבית "כאן הסכתים" בשיתוף קרן גרינספון וספריית פיג'מה עם ירדן בר כוכבא ודידי שחר מגישים סיפורים ושירים שראו אור בספריית פיג'מה; "היסטוריה לילדים" עם יובל מלחי מבית "כאן הסכתים" עם סיפורן של דמויות מרתקות בהיסטוריה האנושית ובהיסטוריה היהודית-ישראלית. פרק לייב חדש מתוך ההסכת "אגדות אמיתיות", המבוסס על סדרת הספרים של תום בייקין־ אוחיון; "ילדין" - הסכת לילדים בהנחיית יובל מלחי על עולם המשפטים בשיתוף הקריה האקדמית אונו; בר חיון ישדר מהחללית סיפורים שלא מהעולם הזה בהסכת "סוכן חלל" של "כאן הסכתים" ועוד.

כמו כן, ייערך מפגש עם מאזיני "הסכתוס" של "הארץ" עם סתיו פלטי נגב ותמר הוכשטטר.
https://www.goshow.co.il/pages/minisite/426

הסכתוס (צילום: עיצוב: רותם ביקסנשפנר)
הסכתוס (צילום: עיצוב: רותם ביקסנשפנר)

4. "מצד שני" - תערוכה חדשה לאמן צדוק בן דוד, מגדל דוד מוזיאון ירושלים
 האמן הישראלי והבינלאומי צדוק בן דוד עם תערוכה חדשה "מצד שני", שתוצג במגדל דוד מוזיאון ירושלים החל מה-18.9. בתערוכה עבודות פיסול ועבודות וידאו של מי שנודע כאחד האמנים הישראלים המצליחים בעולם.

בן דוד חוזר להציג בירושלים חמישים שנים לאחר שעזב את "בצלאל". חלק מהעבודות הן יצירות מותאמות אתר (Site Specific), שיוצרו במיוחד למצודת ירושלים וחלקן עבודות שהוצגו בעבר בעולם. התערוכה, נפתחת בסמוך לציון יום השנה לשבעה באוקטובר. דרך דימויים מעולם הטבע, היא מציגה את המתח בין הקצוות שבהם נעים האדם והטבע כאחד – בין אבל לצמיחה מחודשת, בין חושך לאור, בין פסימיות לאופטימיות.

התערוכה מתפרשת בין ביתן הכניסה החדש ממערב למצודה, דרך הגן הארכיאולוגי בתוך החצר, ועד לאולם המשושה בשער המזרחי של המצודה.
אוצרת: אילת ליבר
פתיחה: 18.9 | 17:30

''מצד שני'' - תערוכה חדשה לאמן צדוק בן דוד (צילום: צדוק בן צדוק)
''מצד שני'' - תערוכה חדשה לאמן צדוק בן דוד (צילום: צדוק בן צדוק)

5. פסטיבל "שירת האושפיזין". בית הקונפדרציה, ירושלים

פסטיבל "שירת האושפיזין", בניהולו האמנותי של המשורר בנימין שבילי יתקיים בחוה"מ סוכות 20-22 באוקטובר, במסגרת פעילות מרכז חיים גורי לתרבות בבית הקונפדרציה בירושלים. אירוע הפתיחה החגיגי "על מלחמה ושלום בשירותו של חיים גורי" יוקדש למשורר שעל שמו נקרא בית הקונפדרציה, שפעל לקידום השלום ולקירוב בין פלסטינים לישראלים.

עורך ומנחה: המשורר בנימין שבילי
בהשתתפות: אריאל הירשפלד והמשוררים יונתן ברג, שני פוקר וגלעד מאירי. מוסיקה: שם-טוב לוי.
מופע הסיום "אלוהים מרחם על ילדי הגן" הוא מחווה למשורר יהודה עמיחי, במלאות מאה שנים להולדתו, ויתמקד בספר שיריו האחרון "פתוח סגור פתוח".
עורכת ומנחה: המשוררת והעורכת נוית בראל
משתתפים: יונתן ברג, מיטל זוהר ושולמית אפפל
מוסיקה: מיכה ביטון

חיים גורי (צילום: נינו הרמן)
חיים גורי (צילום: נינו הרמן)

בין שני האירועים יתקיימו שלל ערבים מרתקים ומלאי הפתעות. במסגרת קפה רידינג: ריטה קוגן קוראת אנה אחמטובה; אריאל הירשפלד קורא חיים נחמן ביאליק; עמוס נוי קורא דוד פוגל; בלהה בן אליהו קוראת יוכבד בת מרים; ועוד.

במופעים נוספים: זלדה זה לא רכב משוריין | שירה מיסטית נשית; מה עושות האיילות | מחווה ללאה גולדברג; אמירה הס והבולימיה של הנשמה; בעמק המצלבה | מחווה ל"עוטה עור הנמר" של המשורר הגיאורגי שותא רוסתוילי ועוד.

"פסטיבל 'שירת האושפיזין' הוא הזדמנות לחוות מפגש עם שירת העולם והשירה העברית הגדולה", אומר מנהל הפסטיבל, אפי בניה.
20-22 באוקטובר confederationhouse.org