מוזיאון ארץ ישראל הכריז היום (ראשון) כי מתכוון להציג תערוכה מצילומיה של יוכבד ליפשיץ, צלמת ותיקה ותושבת ניר עוז שנחטפה בשבעה באוקטובר והושבה לישראל. התערוכה מוצגת בשיתוף מטה משפחות החטופים והנעדרים, ומוקדשת לזכרם של קורבנות הטבח בקיבוץ ניר עוז. ב-25 בספטמבר תיפתח למבקרים ומבקרות ותוצג במשך כשלושה חודשים.

ליוצרי "תיקי ביבי" זה לא מזיז אבל לסרט תהיה השפעה קשה על הישראלים

״יוכבד ליפשיץ, צלמת - רגעים ששרדו״, כך תיקרא התערוכה שבמרכזה יעמדו שני נושאים: חיי היומיום בקיבוץ ניר עוז לאורך השנים והמחאה של חבריו נגד מלחמת לבנון הראשונה בתחילת שנות ה-80. עוד יוקרן בה הסרט "הקו והמעגל", שבו משוחחת ליפשיץ עם בתה, האמנית שרון ליפשיץ, במעבדת הצילום.

הצילומים שעליהם מדברות השתיים, הם בין היחידים ששרדו ממפעל חייה, שעלה באש יחד עם כל ביתה בטבח, בו אחד מכל ארבעה מתושבי ניר עוז נחטף או נרצח. ליפשיץ, שמצלמת באזור הנגב המערבי מאז שנות ה-50, הוחזרה מהשבי לאחר 17 יום, אך בעלה, עודד, עודו מוחזק בשבי חמאס.

ליפשיץ: "עבודת חיי הלכה. צילמתי כל כך הרבה שנים והכל, כולל הנגטיבים, נשרף. מהו צילום שנשרף? מחיקת העבר. העבר שלי, שהונצח - נמחק. צילום זה בעצם כתיבה של היסטוריה, העברת מידע וידע. הרצון להביע את עצמי תמיד היה בצילום, דרך המדיום. קשה לי להיפרד מהתמונות, הן כבר רק בזיכרון. להיפרד מכל העבר של כתיבת החיים שלי. כל דבר שעשיתי, הבנתי דרך הצילום. צילום הוא דרך להתעמת עם העבר בהווה והיום אין לי אותו". 

עוד אמרה: "אני מודה על כל צילום שחזר, אף שמה שנותר הוא פסיק לעומת מה שנשרף. לצלמים צעירים אני אומרת: תדאגו לגיבוי, שלא ילך לאבדון. אבל איך מנציחים תמונות שנשרפו?".

"קשה להמשיך לחיות בזמן שעודד והחטופים האחרים עדיין שם. בוודאי שקשה לחשוב ולדבר על אמנות. אבל המשפחה מחזיקה אותי וגם הרצון שעודד יחזור. בסוף הדרך אין לי אפשרות להמשיך איתו וזה כל כך קשה לי", סיכמה ליפשיץ.