1. פסטיבל "פותחים במה". תיאטרון בית ליסין

פסטיבל "פותחים במה", פסטיבל בית ליסין למחזאות ישראלית, מקדיש את שנתו ה-25 ל"נשים מגשימות חלומות", דמויות נשים גדולות מהחיים, או נשים שהחיים קטנים עליהן.

הפסטיבל כולל שש קריאות מבוימות, בהשתתפות שחקנים ושחקניות בהם:  אלונה סער, דניאל גל, ג'וי ריגר, לירית בלבן, אורנה רוטברג, נטע פלוטניק, רון שחר, ידידיה ויטל, יעקב דניאל זדה ואחרים.

אלונה סער, תגלם את אליס מילר בפסטיבל (צילום: יחצ)
אלונה סער, תגלם את אליס מילר בפסטיבל (צילום: יחצ)

דניאל גל, תגלם זמרת קברטים ניצולת שואה בפסטיבל (צילום: אורן בירן)
דניאל גל, תגלם זמרת קברטים ניצולת שואה בפסטיבל (צילום: אורן בירן)

ג'ו ריגר, תשחק שחקנית צעירה שמאבדת את שמיעתה ולומדת להקשיב (צילום: סלי בן אריה)
ג'ו ריגר, תשחק שחקנית צעירה שמאבדת את שמיעתה ולומדת להקשיב (צילום: סלי בן אריה)

אלונה סער ("אליס") תגלם את אליס מילר, שמאבקה פתח את השמים לחיילות; דניאל גל ("זינגר") היא זמרת קברטים ניצולת שואה, שמתמודדת עם אהוב מהעבר שקם לתחיה עם זהות כפולה; ג'וי ריגר ("צלצול שלישי") היא שחקנית צעירה שמאבדת את שמיעתה ולומדת להקשיב; לירית בלבן ("אף מילה לאמא") מצליחה להתעלות מעל הגזלייטינג של בעלה הבוגדני ולתת לו מכה אחת אפיים; אורנה רוטברג ("חדר מורים") מגלמת מורה לפני פרישה, שהופכת לאלילת תלמידיה בזכות הטיקטוק; נטע פלוטניק ("קיבוץ אוסטרליה") לא מוכנה לקבל את דין רופאיה וגורמת לכל חיילי הסיירת "לעשות לה ילד". 

 בהמשך העונה ולרגל חגיגות ה-25, יועלו מחדש במסגרת רפרטואר התיאטרון שניים מהמחזות המצליחים בתולדות הפסטיבל: "החולה ההודי" מאת רשף לוי ו"קיר זכוכית" מאת אורן יעקובי.

 17-19 באוקטובר

2. "פרוייקט קול העם – יומן מלחמה" תערוכה 

 במלאת שנה למלחמה, התערוכה "פרוייקט קול העם – יומן מלחמה"  שהוצגה במוזיאון ינקו דאדא מגיעה לתל אביב ותוצג ב-8.10 בשני מוסדות. במכון הרומני: ב-18:00 ובמרכז תרבות צרפת ב-19:30.

בראשית נובמבר 2023, מוזיאון ינקו-דאדא בעין הוד יצא בקול קורא להעלות לעמוד האינסטגרם הרשמי עבודות שהתקבלו מאמנים כתגובה לאסון. מדי יום פורסמו יצירות ששיקפו את מה שקרה ואת הלך הרוח הכללי והרגשות המורכבים שהציפו את החברה.

במלאת שנה לטבח, המוזיאון בחר להציג מגוון יצירות. התערוכה נועדה לא רק לבטא את הזעזוע והכאב אלא גם לתעד את התהליכים המשקפים את פני החברה, ולעתים אף משמשים לעיבוד, התמודדות וריפוי. 

המוזיאון הפועל לשימור מורשת תנועת דאדא, פועל עתה בשיתוף פעולה עם המכון לתרבות רומניה והמכון לתרבות צרפת, להציג בשלושת המוסדות מקבץ מאותן עבודות. 

כרים אבו שקרה, מהאמנים המשתתפים בפרויקט (צילום: באדיבות האמן)
כרים אבו שקרה, מהאמנים המשתתפים בפרויקט (צילום: באדיבות האמן)

יצירה של גלעד כהנא, מהאמנים המשתתפים בפרויקט (צילום: באדיבות האמן)
יצירה של גלעד כהנא, מהאמנים המשתתפים בפרויקט (צילום: באדיבות האמן)

האמנים המשתתפים בפרויקט: גלעד כהנא, אורן פישר, גיל קורן, טלי רצקר, רותם קודיש, כרים אבו שקרה. לצידם האמנית עדי דרימר, ששרדה את המתקפה בקיבוץ רעים, ויצרה עבודת קיר המתייחסת לתכתובת שהתנהלה בקבוצת הווטסאפ של קיבוצה "רעים הבית שלי", במהלך 24 השעות הראשונות של הטבח.

אוצרת: ניצן שובל-אבירי

3. שנה לשבעה באוקטובר. סינמטק ירושלים

גם בסינמטק ירושלים מציינים מלאת שנה למתקפת השבעה באוקטובר. שלושה ימים (29.9-1.10) של הרצאות וסרטים המציעים התבוננות על אירועים אחרים אך דומים, שהתרחשו במקומות ובזמנים אחרים, שמעניקים פרספקטיבה אחרת ומרוחקת.

היום הראשון, 29.09.2024 יוקדש לפני המלחמה. יוקרנו בו שני סרטים המציגים את המלחמה דרך עיני המנהיגים ומגובה הקסדות. האחד: "ערפל מלחמה" סרטו של  ארול מוריס, שבמרכזו שיחה עם רוברט מקנמרה, שר ההגנה האמריקאי בימי מלחמת ויאטנם. 

הסרט השני "מלחמה" של הבמאי הדני טוביאס לינדהולם, עוסק בחווית הלחימה באפגניסטן של מפקד מחלקה מצבא דנמרק. המציע נקודת מבט על המחוייבות הצבאית, המרחק מהמשפחה, והדילמות המוסריות והמשפטיות בלחימה בטרור המסתתר בין אזרחים. 

בנימין טוביאס מבקר הקולנוע של "ידיעות אחרונות" יפתח בהקדמה לשני הסרטים. היום שני, 30.09.2024 - יוקדש לטראומה ולהתמודדות עמה.  "זכרונות פריס" סרטה של הבמאית אליס וינוקור, מתמקד בניסיונותיה של אישה שנקלעה לאירוע טרור, להשיב יציבות לחייה. 

"לא אתן לכם את השנאה שלי" סרטו של הבמאי הגרמני קיליאן רידהוף מביא את סיפורו האמיתי של אנטואן לרייס שאיבד את אשתו בפיגוע בבטקלן, והתמודדותו עם האובדן והאבל. שירה ברוקנר, פסיכולוגית קלינית ומומחית בטיפול במצבי קצה וטראומה תקדים מלים לשני הסרטים.

''נשים קטנות'', יוקרן ביום שלישי בהקדשה לחיים בצל המלחמה (צילום: פורום פילם)
''נשים קטנות'', יוקרן ביום שלישי בהקדשה לחיים בצל המלחמה (צילום: פורום פילם)

''לא אתן לכם את השנאה שלי'', יוקרן ב-29.9 בסינמטק ירושלים (צילום: komplizen film)
''לא אתן לכם את השנאה שלי'', יוקרן ב-29.9 בסינמטק ירושלים (צילום: komplizen film)

היום השלישי, 01.10.2024 - יוקדש לחיים בצל המלחמה, יוקרנו בו הסרטים "נשים קטנות" ו"נשארים לחג". שני סרטים שעלילותיהם מתרחשות על רקע מלחמה (מלחמת האזרחים האמריקאית בראשון ומלחמת ויאטנם בשני),  והשפעתה של המלחמה על חיי גיבוריה.

4. פסטיבל ירון. תיאטרון אורנה פורת

"פסטיבל ירון" על שם הצנחן ירון ירושלמי ז"ל, חוזר בפעם ה-25 בחוה"מ סוכות. הפסטיבל להצגות ילדים ונוער של תיאטרון אורנה פורת, יתפרש על פני חמישה ימים וארבעה לוקיישנים בתל אביב: 

מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ארץ ישראל, בית החייל והתיאטרון הקאמרי. במסגרת הפסטיבל יועלו בין היתר, הצגות חדשות מהרפרטואר של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער: "פרפר נחמד" - עיבוד בימתי ראשון לסדרת המופת של תאגיד השידור הישראלי וכאן חינוכית, "מה קרה בארץ מי" מחזמר קומי מאת לאה נאור ומוסיקה של קובי אושרת, "מעבר לאופק" -  הצגת יחיד בהשראת סיפורה של אופק ראשון שהפכה מילדה מוחרמת למובילה חברתית, ו"הדייג ודג הזהב" בשיתוף להקת "פרסקו".

''מעבר לאופק'' -  הצגת יחיד בהשראת סיפורה של אופק ראשון (צילום: תמי שחם)
''מעבר לאופק'' -  הצגת יחיד בהשראת סיפורה של אופק ראשון (צילום: תמי שחם)

הצגות נוספות: "כראמל 2 ותעלומת הילד ויש", "מעלה קרחות", "פטר והזאב", "טביעת האצבע של אייל", "הרון הלא נכון", מחסן השטוזים של דתיה ועוד.

פסטיבל ירון הינו פרי יוזמה משותפת של משפחת ירושלמי להנצחת ירון ירושלמי הצנחן שנפל במלחמת ההתשה, עיריית תל אביב-יפו, מוזיאון ת"א לאמנות, מוזיאון ארץ ישראל ותיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער.

 18-22 באוקטובר

אתר תיאטרון אורה פורת לילדים ולנוער

5. "פוף סיפור" בחג הסוכות. הספרייה הלאומית 

 "פּוּף סִפּוּר – כָּרִיּוֹת-עֲנָק בְּהַשְׁרָאַת סִפּוּרֵי יְלָדִים" – חוזרת לחמישה ימי פעילות במהלך חופשת סוכות במרכז החינוך של הספרייה הלאומית בירושלים.

תשעה מעצבים, תשעה פופים ותשעה סיפורים (בגדי המלך החדשים, עוץ לי גוץ לי, יוסף וכתונת הפסים ועוד) יתערבבו יחדיו לחגיגה צבעונית של טקסט וטקסטיל שבכולם מותר וגם כדאי לגעת, לטפס ולהתכרבל. במהלך הפעילות יוכלו הילדים גם לשוטט בין כריות הענק המעוצבות בהשראת סיפורים ואגדות, גם להשתתף בהצגת תיאטרון וגם ליצור ולעצב לעצמם פוף-כרית אישית.

הפעילות מותאמת לילדים בגילים 5-11. 

אוצרת: הגר רבן

מעצבים: אופיר איבגי, בת דזבלי, טליה שאנון מוזס, נטע בכרך, נעמה בן משה, סתיו פורגס, ענת פרידמן, תמר ניקס, תמרה אפרת. 

 הפעילות תתקיים בימים ראשון-שני (13-14/10) ובחוה"מ סוכות בימים ראשון-שלישי ( 20-22/10).