שוב חוזרת התקופה הזאת בשנה בה נפתח בירושלים בית חולים נוסף. זהו "בית חולים לספרים" בבית אבי חי, שפותח את דלתותיו ומחלקותיו עם המרפאים והמרפאות – לטפל ולתקן ספרים פצועים לכבוד שבוע הספר.

החל מהיום (שני) ובמשך שלושת ימי הפסטיבל 12-15 ביוני בין השעות 16:00-20:00, יתקיימו במחלקות בית החולים לספרים, סדנאות חוויתיות לריפוי ספרים פצועים שהתבלו מרוב שימוש. ספרים שיביאו ילדים וילדות מהספרייה הפרטית שלהם, או ספרים שנאספו מרחבי הארץ ויתרמו לאחר שיקומם למחלקות ילדים בבתי חולים.

"בפסטיבל נחייה את האהבה לספרים שהתקלקלו. כי גם אם הספר קרוע - הסיפור שבפנים עדיין טוב", אומרת לירן ליפשיץ, מנהלת אמנותית שותפה.

סופרת הילדים והנוער המצליחה מאירה ברנע גולדברג, החתומה על סדרת ספרי "כראמל" האהובים והנחטפים, נרגשת להגיע זו הפעם השלישית, ל"בית החולים לספרים" בבית אבי חי בירושלים.

"בשנים האחרונות מזלזלים בספרות ילדים ונוער. כמעט לא נכתבת עליהם ביקורת, בעיתונים לא מכניסים אותם לרשימות רבי המכר וגם המכירות דלות. קשה לפרוץ היום בתחום ספרות הילדים. הוצאות לאור אינן מקבלות כתבי יד של ספרי ילדים. לרוב אנשים קונים את הקלאסיקות המוכרות של ספרות הילדים והנוער"  מצרה ברנע גולדברג.

"אני מודה, בפעם הראשונה ועוד לפני שראיתי מקרוב את העשיה בבית אבי חי, חשבתי שמנסים לנפח  אירוע רגיל, אבל כשהגעתי הלסת נשמטה לי. לא מדובר בסתם אירוע עם בובה ופוסטר. זהו פסטיבל מושקע ויצירתי רב אתגרים עם  בשורה לילדים הקוראים. 

אנשי צוות לבושים בחלוקים לבנים ועם מבחנות, כמו בית חולים, עוזרים להציל ספרים פצועים, כאלה שנקרעו והתבלו  מרוב דפדוף. אין לתאר את המגניבות של המקום הזה" היא מתפעלת.

על ספריה שלה, כך מעידה הסופרת, היא שומרת טוב. "בילדותי אהבתי מאד את הספר 'עוץ לי גוץ לי'. קראתי אותו לפחות מאתיים אלף פעמים עד שהעמודים נשחקו וכמעט נתלשו. ישבנו ותיקנו את הספר וחזרתי איתו הביתה והוא עבר לאבישי, הבן שלי".

ספר אחר שהיה שייך לאמא של הסופרת, "נסים ונפלאות" מאת  לאה גולדברג נפל עליה בעת ניקוי הספרייה לקראת פסח. "הספר היה זרוק למעלה בספריה ולאחר שנפל ישבתי וקראתי את הספר. ראו שהוא זקוק לטיפול".

מאירה ברנע גולדברג (צילום: שוקה כהן)
מאירה ברנע גולדברג (צילום: שוקה כהן)

האם ספרי כראמל שלך זקוקים לריפוי?
"הספר הראשון בסדרת 'כראמל' יצא ב-2014. כשילדים מגיעים למפגשים איתי ומביאים ספרים לחתימתי, ספרים  שנקראו שוב ושוב, ובחלקם עברו מיד ליד מאח לאח לאחות. יש בהם שזקוקים לריפוי".

לא תרצי שיקנו ספרים חדשים?
"האינטרס הראשון שלי הוא שילדים יקראו ספרים. לא משנה לי איך הם יגיעו לספרים, כל עוד הם לא גונבים, הכל בסדר".

עטיפת ''כראמל'' (צילום: שהם בר גד)
עטיפת ''כראמל'' (צילום: שהם בר גד)

בתוך  שלל האירועים בשלושת ימי הפסטיבל, יתקיימו גם מפגשי מקור חד פעמיים עם מיטב הסופרות וסופרי הילדים בארץ. מבוקש במיוחד הוא המפגש עם מאירה ברנע גולדברג "כראמל סיפורה של נבלית".  "בתוך יומיים נמכרו 400 כרטיסים".

האירוע יתקיים ביום שלישי 13.6 ב-16:00, בהשתתפות מאייר הסדרה רמי טל והשחקנית לירית בלבן (המגלמת בסדרה "כראמל" כאן חינוכית- את דמותה של גברת בלום). "במהלך הסדנה שלושתינו נלמד  מצד הכתיבה, האיור והמשחק - איך נכנסים לדמות הנבל, הגיבור שכולם אוהבים לשנוא.

כשאני כותבת את דמותו, אני צריכה להכיר את העבר את ההיסטוריה של  הנבל. להבין מה גורם לו להיות רע. הלא אנשים לא נולדים רעים, הם נולדים טובים. כנראה קרה להם משהו רע בדרך שמוביל אותם להתנהגות מרושעת.

כשהייתי ילדה חקרתי את דמותו של היטלר, בין היתר קראתי את הביוגרפיה שלו שהיתה בספריה של אבא שלי. במשך שעות הייתי מתבוננת בתמונתו של היטלר התינוק, סקרנית להבין מה גרם לתינוק הזה להיות האיש הכי רשע בעולם". 

בכתיבתך את מחבבת את הנבל על הקוראים?
"אני משקיעה בכתיבת דמויות הנבלים.  יכולה לשים בפיהם את מה שאי אפשר להגיד לאנשים בפרצוף, באמצעותם כיף למרוד. וכיף לכתוב את דמותו.

לא אחת שואלים, האם כסופרת לילדים ונוער יש לי אחריות כשאני יוצרת בכתיבתי את דמות הנבל?  להם אני אומרת, שאני מאמינה שכל נבל צריך למצוא את הסוף שלו. נבל לא יכול לנצח. ואם הנבל והרשע מנצחים סימן שהם לא הגיעו לסוף. כלומר, אם הסוף רע סימן שזה לא הסוף".

מה משמח אותך במפגש עם ילדים קוראים?
"בילדותי סופרים היו בלתי מושגים. שלחתי להם מכתבים ולא קיבלתי מענה. כיום כשאני סופרת, ומרגע שהבנתי שילדים רוצים לפגוש אותי, אני עושה הכל כדי להיענות. אני משיבה למכתבים, באה לאירועים מצלמת סרטונים ומגיעה למפגשים מדן ועד אילת. 

אני מקבלת אהבה בכמות גדולה, ואני סבורה שיהיה זה לא יפה מצידי להיאטם ולהיסגר בבית. נוח לי מאד עם ילדים. העולם הזה קשוח ומפגש עם ילדים מקל על הקשיחות".

המפגשים מייצרים חומר לספרים הבאים שלך?
"מרגע שאני פוקחת את העיניים, כל מה שקורה סביבי הוא חומר לכתיבה.

במפגש עם הילדים אני מספרת להם על ילדותי ואיך הכל התחיל.
"התחלתי לכתוב את 'כראמל' כשהייתי בכיתה ד'. רעיון שחשבתי עליו וכתבתי במחברת שאני שומרת עד היום. המסר שלי לילדים אומר: גם אתם מסוגלים. רעיון שחשבתי עליו כשהייתי בת 9-10 הפך לאחד הספרים הכי נמכרים בארץ".

 בפסטיבל שבוע הספר בבית אבי חי שגולת הכותרת שלו כאמור הוא בית החולים לספרים, יתקיימו אירועים נוספים ומגוונים בהם השקה לספריו של ינץ לוי "כשסבא אליהו היה קטן 4", וספר ראשון מתוך הסדרה קובי לץ; היסטוריה לילדים עם יובל מלחי, הקלטת פודקאסט לייב בשיתוף הקהל; תזמורת הרחוב הירושלמית בביצועים מיוחדים לשירי יהונתן גפן; "ילדי בית העץ", מפגש מוסיקלי ספרותי עם רן ויאיא כהן אהרונוב; ארוחות מיוחדות מהסדרה בכאן חינוכית  לירי ואילה אינגדשט; האירוע שאין לומר את שמו: מפגש לקוראים צעירים בעקבות  הארי פוטר עם שיר ראובן ודור סער מן; מופע סיפור עם אפרים סידון – עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור; רצועת אירועים לנוער עם אתגר קרת, אלעד חן ועוד.

להשלמת החוויה הספרותית יתקיים בחצר בית אבי חי יריד מכירת ספרים ססגוני עם מיטב ספרות הילדים והנוער בארץ, לצד דמויות מפתיעות שייצאו מדפי הספרים ויסתובבו בשטח; סדנאות אמנות עם טובי המאיירים; מופעי סיפור; סדנת כתיבת יומן אישי; מפגשים עם מוציאים לאור; מחוות מרגשות לזכרם של מאיר שלו ויהונתן גפן; ביקור בבית מרקחת פואטי המחלק תרופות וויטמינים מהספרים;  פינות קריאה;  לקינוח:  אוכל מהספרים - מתירס חם עד מיץ פטל. 

"בפסטיבל יצרנו הזדמנות מיוחדת להאדיר את האהבה של הילדים לקריאת ספרים ולתת מקום של כבוד, לצד חגיגת הכותרים החדשים - גם לספרים "הישנים", שאולי התבלו מרוב קריאה, אבל יש להם מקום מיוחד בלב", אומרת יטבת פייראיזן וייל, המנהלת האמנותית  של הפסטיבל.  

השנה, יתקיימו אירועים ייחודיים המיועדים גם לנוער, ואירועים המותאמים לילדים רגישים הנמצאים על הרצף האוטיסטי. כל האירועים מתורגמים לשפת הסימנים.

https://www.bac.org.il/specials?festivalID=15874