"עולם עצום" של אד יונג הוא ספר מופלא שמתאר את היקום המופלא והנסתר של החושים של בעלי החיים. זהו רב מכר של ניו יורק טיימס והמחבר, זוכה בפרס הפוליצר, מנגיש מידע מדעי בשפה אדיבה ונעימה. כך שכל אדם סקרן ובעיקר מי שאוהב בעלי חיים, ימצא בו מידע יעיל, מעניין ואפילו מרתק שיחדש לו את הראייה על העולם. 

מסתבר שבעלי החיים חיים בעולם שלנו, אבל הלכה למעשה הם נמצאים ביקום מקביל. היקום הזה הוא הרבה יותר חד ומשמעותי ומבוסס על חושים מחודדים בהרבה יותר מאלה של בני האדם. כך חרקים קטנטנים, שאנחנו עיוורים אליהם, שואגים כמו אריות, עכברים מייצרים שירים על-קוליים, לוויתנים מזהים שדות מגנטיים של כדור הארץ ושני פילים המופרדים בקיר, יכולים לשוחח בשפה שאנחנו גם לא מבינים וגם לא שומעים. 

בהחלט יכול להיות שבעבר, גם אנחנו בני האנוש ידענו לעשות את כל הדברים הללו בעזרת חושינו. סביר להניח שהתיעוש, הקידמה ובעיקר ההתחממות הגלובלית וזיהום האוויר, תוך הניסיון לשרוד בעולם מודרני, גרמו לחושים שלנו להיחלש, להיטשטש, להגביל אותנו ולמנוע מאיתנו לתפוס את מה שבאמת קורה מסביבנו. לעומת זאת, בעלי החיים הצליחו לשמר לעצמם חושים חדים, מופלאים ועוצמתיים. הספר "עולם עצום" מציע הזדמנות להיכנס לתוך עולם מקביל שקיים ביום-יום. עולם חושים מסחרר של מיליוני מינים שחיים בקרבנו, סביבנו וגם איתנו, בתוך הבית.

הקריאה הופכת מעניינת עוד יותר כשהיא עוסקת בחיות המחמד שלנו. כך גיליתי למשל, שכשהכלבה שלי מזיזה את הגבות שלה, היא עושה פעולת חיקוי שלי. בעבר, מסתבר, כלבים לא הזיזו את גבותיהם והחיים המשותפים עם בני האדם הביאו אותם לעשות זאת. נושא נוסף הוא האלרגיות. אם בעבר בעלי חיים לא סבלו מאלרגיות, כיום בעלי כלבים למשל רואים מגמה של אלרגיות לעוף, שנובעות מתיעוש, אימוץ הרגלי חיים אנושיים שאינם מתאימים לבעלי חיים ובעיקר התחממות גלובלית.

כריסטיאן טאשב והכלב דומיניק, שמבקר במשרד במסגרת מדיניות  Pet friendly offices של החברה (צילום: רן ברגמן)
כריסטיאן טאשב והכלב דומיניק, שמבקר במשרד במסגרת מדיניות Pet friendly offices של החברה (צילום: רן ברגמן)

כריסטיאן טאשב מנכ"ל רויאל קנין ישראל מספר שבחקרים שנעשו התברר ששינוי האקלים הוא האיום הבריאותי הגדול ביותר העומד בפני האנושות, אך לא רק בפניה. ההתחממות הגלובאלית לצד מזג אוויר קיצוני מאיים גם על חיות המחמד. "הוא מאיים על בריאותן, על הסביבה בה הן חיות ,ועל זמינות המזון והחומרים המזינים שהן צריכות. בנוסף הן עלולות לסבול מהשלכות נוספות כגון לחץ חום ושבץ, טפילים ומחלות, שינויים התנהגותיים ועוד. אנחנו ברויאל קנין מודעים לאיומים ומאמינים שחתולים וכלבים יחיו בבריאות ובביטחון רק בתוך מערכת אקולוגית משגשגת על פני כדור הארץ, לכן אנו פועלים לייצר ערך לא רק לחיות המחמד אלא עבור כלל האנשים וכדור הארץ בו אנחנו חיים. לשמחתי אנחנו לא לבד. גם בעלי חיות המחמד ברחבי העולם לומדים להכיר את חשיבות הקיימות, והם מצפים מחברות לפתח פתרונות ברי קיימא. כך למשל, 45% מבעלי חיות המחמד ברחבי העולם כבר שינו את הרגלי הצריכה שלהם ליותר מודעים לסביבה".

מידע מעניין נוסף הוא חוש הריח של הכלבים. אם בני האדם מכניסים אוויר ואיתו ניחוחות ומיד מוציאים אותו ואת הריחות שנכנסו לאף, קולטני הריח של כלבים משוכללים יותר ואף חדים יותר. כלבים מחדירים אוויר דרך הנחיריים ומסוגלים בו-זמנית להוציא אוויר דרך החרכים בסמוך לנחיריהם , תוך שהם משאירים את הניחוחות ששאפו בתוך האף. בחיישני האפיטל שלהם יש פי עשרות מונים יותר נוירונים מאשר באלה של בני האדם. יש להם פי שניים סוגים של קולטני חוש ריח ויכולת הרחה גדולה יותר. לכן יכולתם להבין את העולם הרבה יותר מורכבת ורבודה מזו של בני האדם. 

עד כמה רגיש חוש הריח של הכלב? הוא יכול להבחין בין תאומים זהים באמצעות ריח, לזהות טביעת אצבע על זכוכית של מיקרוסקופ שהונחה על גג ונחשפה לפגעי מזג האוויר במשך שבוע ולהבין לאיזה כיוון בן אדם הלך אחרי שהריח רק חמישה צעדים שלו. לכן כלבים משמשים כדי לאתר פצצות, סמים, מוקשים, נעדרים, גופות, כסף מוברח, כמהין, מחלות חקלאיות ואפילו רמת סוכר נמוכה בדם. כלבים יכולים גם להריח גידולים סרטניים. הם יכולים למצוא עצמות קבורות באתרים ארכיאולוגים. יש כלבים שאפילו יודעים לאתר דובות קוטב בהריון. כדאי לקרוא את הספר הזה ולו כדי לראות עד כמה החושים שלנו אינם מחודדים וכדי להסתכל על העולם קצת אחרת.