מאירה ברנע גולדברג נודעת כבר כבעלת עט מזהב בתחום ספרות הילדים. האימא של סדרת "כארמל" הידועה, שעתה מגיעה לחנויות גם סדרת הקומיקס שלה ועד ספר "גברת בלום לא רוצה כלום". עכשיו היא יושבת איתנו לשיחה על איך, כמה ולמה.

שירה האס חוטפת: "חיילת צבא הכיבוש של ישראל, מפיצת תעמולה"
"גוליית": זהירות, לפניכם סדרה מצוינת | ביקורת טלוויזיה

שיערת שכראמל יגיע להצלחה כזו?
"כשכתבתי את כראמל לא יכולתי לדמיין את מימדי ההצלחה שלו. גם היום אני לא מאמינה. פעם בכמה שבועות אני עוצרת הכל כדי לומר תודה ולנסות להבין. לא חשבתי שסופרים בארץ יכולים להגיע להצלחה כזו בעידן הנוכחי. חשבתי שזה מעמד ששמור רק לסופרים מחו"ל".

יש חשש שההצלחה תיגמר?
"ההצלחה לא הגיעה ביום אחד. הספר הראשון של כראמל ראה אור לפני עשר שנים. ההצלחה התחילה ב-2018 והתעצמה מאד בתקופת הקורונה ובטח אחרי יציאת סדרת הטלוויזיה בכאן חינוכית וההצגות בתיאטרון אורנה פורת אז כמו שההצלחה לא הגיעה ביום אחד אלא נבנתה, אני מאמינה שהיא לא תיגמר בפתאומיות. אני חושבת שאני גם משתנה עם השנים והמושג 'הצלחה' גם משתנה. אני לא חושבת על זה כרגע".

אין חשש שספרים חדשים שתכתבי לא יתקבלו ולעד תהיי שבויה כיוצרת של כראמל?
לפני שכראמל יצא לאור מכרתי אלפי עותקים מספרי המבוגרים שלי 'כמה רחוק את מוכנה ללכת', 'משפחה לדוגמה' ו-'מסעותיי עם חמותי', ספרי הילדים שלי שלא קשורים לכראמל הצליחו מאוד, גם הם מכרו אלפי עותקים במיוחד 'הילדה שניסתה' אני מתכוונת לכתוב עוד סדרות לנוער ואם יזכרו אותי לנצח כסופרת של 'כראמל' אהיה גאה מאד כי הספרים האלו שימחו ועדין משמחים מאות אלפי ילדים בישראל. אם זה התפקיד שלי בעולם, להיות 'אימא של כראמל', אני מסכימה ומקבלת את זה. למרות שעדין אני מאמינה מאד גם בספרים העתידיים שלי".

כראמל הקומיקס (צילום: יחצ)
כראמל הקומיקס (צילום: יחצ)

את אישה חזקה. האם העובדה שאת אימא לילד אוטיסט הפכה אותך לכזו?
"אני לא חושבת שאני אישה חזקה. אני חושבת שהמציאות בישראל מכריחה אותי להיות כזו גם אם זה לא מרצון. כשראיתי שמנסים לרמוס את הזכויות של הבן שלי, כשראיתי שעל כל דבר קטן צריך לצאת למאבק, אמרתי לעצמי 'בסדר, נצא למאבק ואני אנצח כי מדובר בחיים של הבן שלי'. היו אנשים שלא הבינו מול מי הם עומדים. דיברו בהתנשאות, הסתירו מידע, ניסו להתעלם מהזכויות שלנו ופתאום יצא ממני משהו שלא ידעתי. בסוף השגתי את כל הזכויות והתחלתי לעזור להורים אחרים. אני לא אישה חזקה, פשוט אין ברירה. בשביל עצמי לא הייתי נלחמת אבל בשביל הבן שלי אעשה הכל".

מה עם לגבי כתיבה למבוגרים? יש רעיון?
"יש לי כל הזמן רעיונות לספרי מבוגרים אבל כרגע זו לא התשוקה שלי. אם יום אחד זה יבער בי אכתוב למבוגרים. כרגע עולם הילדים יותר מסעיר את נפשי".

מה סוד הקסם של כתיבך?
"צריך לשאול את הילדים שאוהבים את הספרים. אני חושבת שזה קשור לעובדה שעדין לא התבגרתי ואני מרגישה אחת מהם. אני כותבת מהלב, גם בעולם דמיוני כמו העולם של כראמל הכנסתי חוויות מהילדות שלי. אני זוכרת מה זה להיות ילדה".

האם היית אומרת שאת יצרת את הארי פוטר הישראלי?
"בשום פנים ואופן לא. הארי פוטר זו יצירה חד פעמית. את ההשוואה ערכו עיתונאים שכתבו עלי אחרי שצפו במפגשים שלי עם ילדים, שמעו על נתוני המכירות והבינו שיש כאן תופעה יוצאת דופן. הסופרת של הארי פוטר היא בהחלט השראה אבל אני לא משווה את עצמי אליה".

שאיפה לחו"ל?
"מאז המלחמה אני מתרכזת רק בישראל".

גברת בלום לא רוצה כלום (צילום: יחצ)
גברת בלום לא רוצה כלום (צילום: יחצ)

מאיפה הגיע הרעיון לספר הילדים החדש לקטנטנים "גברת בלום לא רוצה כלום"?
פגשתי ילדה אחת שסיפרה לי שהיא לא אוהבת לחייך וכל הזמן ההורים שלה מציקים לה ומנסים להצחיק אותה וכל מה שהיא רוצה זה שיעזבו אותה בשקט. וזה הזכיר לי שפעם הבן שלי בכה כל כך וניסיתי לעשות הכל כדי שיפסיק לבכות ואז שאלתי אותו: 'אבל מה אתה רוצה?', והוא ענה לי: 'לבכות'. וזה כל כך הפתיע אותי והצחיק אותי בו זמנית. הוא באמת בכה עוד שתי דקות בחדר וחזר לסלון אחר כך רגוע וטוב לבב. וזו גם העלילה בספר. גברת בלום לא רוצה כלום ומזל שבסוף הקוסם הבין לליבה. לפעמים אנחנו פשוט רוצים שקט".

איזה סופרים ישראלים את אוהבת? איזה ספרי נוער טובים קראת לאחרונה?
אני קוראת בעיקר ספרי נוער והתלהבתי לאחרונה משני ספרים. הראשון 'החוקים' של ליאורה גרוסמן, שכתבה על חוויותיהם של ילדים, עולים חדשים בשנות ה- 90, בבית הספר היסודי. ספר חובה לדעתי בכל בית והספר החדש של אבישג רבינר '5 ילדים על גלגלים' זוג הורים, חמישה ילדים וכלב יוצאים לטייל בארץ. התגלגלתי מצחוק. ספר נהדר".

מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?
"מה שתמיד רציתי להיות: סופרת".