ברגע מסוים בחייה החליטה חוקרת תרבות הילדים והנוער, נירית צוק, למרוד בתפקיד "האימא המושלמת" זו שתמיד עושה הכול על פי הכללים, ומסיעה, מארגנת, מבשלת, מכבסת, ודואגת שכולם יגיעו בזמן לבית הספר. 

במקום זה היא שאלה את עצמה מה יקרה למשל אם יום אחד תגיד לילדים "כן" על כל בקשה או גחמה, או לחילופים תיתן להם לאכול רק מה שהם רוצים, גם אם מדובר ב... שוקולד לארוחת הבוקר. הספק הלך וגדל עד שהיא החליטה לשנות כיוון ולערוך ניסויים בתא המשפחתי. בניסויים אלו היא בדקה את כל האמירות והכללים המוכרים לכולנו מתחום ההורות: הצבת גבולות, קבלת אחריות, ניהול זמן, עצמאות ועוד.

את הניסויים שעשתה יחד עם ילדיה הפכה נירית צוק לספר "שוקולד לארוחת בוקר"  שיוצא בימים אלה בהוצאת "ספרי ניב" לחנויות הספרים ולאפליקציות הספרים השונות, ובהן "עברית", "סטימצקי" ו"צומת ספרים". בספר מציעה צוק טעימה והצצה מהניסויים המפתיעים, ומזמינה את ההורים למסע חווייתי שמטרתו "לצאת מהריבוע" שלנו כהורים. 

נירית צוק (צילום: יח''צ)
נירית צוק (צילום: יח''צ)

כל פרק בספר מציג סיטואציה מוכרת מחיי המשפחה בצורה סיפורית וקלילה, מעלה סימני שאלה סביב מושגים המוכרים לנו בשגרת יומנו, הניסוי שנערך, התובנות שעלו ממנו, וקריאה לעשות את הניסוי בבית ולהעלות על הכתב כיצד נראה הניסוי כשההורים ערכו אותו. 

בין הנושאים שעולים בספר: 

  • מה יקרה אם ניתן לילדים שלנו לשבת מול המסכים 24/7 ללא הגבלת זמן? 
  • מה יקרה אם נחליט אנחנו להכין את שיעורי הבית של הילדים במשך שבוע שלם? 
  • מה יקרה אם פשוט נחליט שאנחנו לא "השעון הדובר" ונפסיק להעיר אותם לבית ספר, להודיע להם מתי החוג, ומתי צריך לישון?

צוק סיפרה למעריב: "כשהילדים שלי הגיעו לגיל ההתבגרות, הרגשתי שמשהו באווירה הכללית בבית משתנה. חיפשתי דרך אחרת להגיע לאיזון משפחתי. כמי שעוסקת במחקר של תרבות ילדים ונוער, התחלתי לחשוב על הניסויים, כדרך שבה כולנו מזיזים קצת את ״הגבינה״ שלנו, ובודקים את כל המוסכמות והחוקים מזווית אחרת, בראיה חדשה. כך התחלתי, יחד עם בני משפחתי,  בניסויים כמו:  מה קורה כשאומרים לילדים רק כן? מה קורה כשנותנים לילדים לאכול רק מה שהם רוצים? אמא בשביתה ועוד. את התוצאות איחדתי לספר שלם: "שוקולד לארוחת בוקר", שכולל ניסויים משעשעים וכן מחקרים, ושאלות הכוונה להורים שרוצים לעשות את אותם ניסויים יחד עם ילדיהם".