בחודש יוני כבכל שנה נחגג שבוע הספר העברי בו סופרים רבים מציגים את ספריהם בדוכני הרחוב של היריד. גם השנה יהיה ניתן לראות ברחבי הארץ את הספרים מוצגים ובמחירים נגישים יותר. ישנו ז'אנר פחות מדובר של ספרים הנקרא אוטוביוגרפיה, ובו כל אחד יכול להפוך להיות סופר.

כתיבת ספר הזיכרונות שלך היא דרך להיזכר בכל חלקי חייך. זו דרך לתת למשפחתך, לדורות הבאים ולאנשים זרים לך מפתח לסיפור חייך כדי שיוכלו לבחון את עצמם דרכך, ללמוד ממך ואולי להפיק תועלת מחוויותיך. 

שוב, לא כל אדם עם סיפור חיים מעניין יידע לכתוב על כך, לכן, הנה כמה טיפים לכתיבת ספר אוטוביוגרפי:

1. כתבו מתווה: הדרך הטובה ביותר לארגן את המחשבות לקראת כתיבת ספר האוטוביוגרפיה שלך היא לכתוב מתווה. המתווה הוא בעצם השלד של ספר הזיכרונות שלך, בעזרתו תדע היכן יידרשו פרטים נוספים. המתווה ישמש כנקודת הזינוק שלך, ככל שתכניס אליו יותר פרטים, כך תדע במה להתמקד ואיזה סיפור אתה רוצה לספר. 

2. בחרו נושאים שעל פיהם יחולק הספר: ספר אוטוביוגרפיה, כמו כל רומן, צריך להיות מחולק לנושאים. על ידי חלוקת הנושאים עולים זיכרונות מתקופות שונות וכך מתחיל להירקם ספר על חייך. כדי להגיע לנושאים מוגמרים יש לעבור שוב ושוב על הכתיבה ופעמים רבות חלק מהנושאים משתנים או נוספים חדשים.

3. פרטו על מה שהתרחש כדי להפיח חיים בסיפור: אחרי הכל זהו ספר על החיים שלך, לאורך כל חייך צברת חוויות רבות. יחד עם זאת, אינך חייב לכתוב הכל, אלא רק את אלה החשובות לך. לפעמים פרט אחד שידעת למקם אותו בספר בצורה טובה יכול להפיח חיים באירוע עליו אתה כותב ובעזרתו הקורא ירגיש את החוויה שאתה חווית.

4. השתמשו באינטרנט: רבים מכותבי האוטוביוגרפיה של עצמם חיו חיים מלאים וארוכים וסיכוי רב שלא יזכרו את כל מה שעברו במשך השנים. במקרה שאינך זוכר פרטים האינטרנט יכול להועיל לך. למשל, כדי להיזכר בשירים אהובים ניתן להיכנס ליוטיוב, שם נמצאים שירים מכל השנים. בגוגל ניתן למצוא תמונות היסטוריות של בתי ספר או מקומות בהם משפחות היו יוצאות לחופשה. גיחה נוספת כדאי לעשות בארכיונים של עיתונים הנמצאים באינטרנט ולקרוא על השנים הפחות זכורות לך.

5. אל תתייעצו עם בני משפחה: כאשר יש צורך בפרטים עובדתיים כגון ימי הולדת, כתובות או שם של קרוב משפחה - יכול להיות מועיל ביותר לשאול קרובי משפחה כדי להשלים פרטים. עם זאת, לא כדאי להתייעץ עם קרובים לגבי האופן שבו אירועים מסוימים התרחשו. ברוב המקרים לשני אנשים שונים אין את אותם הזיכרונות וכל אדם מפרש שונה אירועים. דבר זה יכול לבלבל את הכותב ולסחוף את זיכרונו למחוזות אחרים. 

6. השתמשו בסיפורים שאתם מספרים כאמצעי להרהור: כמובן שהספר נכתב בגוף ראשון אך חשוב לזכור כי השתנית במשך השנים. תן לעצמך רשות לציין כיצד השתנית ומה אתה יודע כיום שהיית רוצה לדעת אז. כתיבת הזיכרונות שלך היא תהליך של גילוי עצמי וכשאתה נותן לקוראים שלך להיכנס לתוך התהליך, חווית הקריאה שלהם עשירה יותר.

7. תשכחו שמישהו יקרא את זה, תהיו כנים: אם אתה דואג שבכתיבת הזיכרונות שלך אתה עלול להביך אדם קרוב אליך, כדאי שתתגבר על כך. כולנו עשינו "טוב" ו"רע" בחיינו, אף אחד לא חף מטעויות. חשוב שהסיפור שלך יהיה אמיתי לא רק כי כך הוא יהיה מעניין יותר לקורא אלא כי זה מה שיהפוך אותו לבעל ערך. זיכרונות אינם מקורות פוטנציאליים למבוכה – הם הזדמנויות להעביר הלאה את מה שלמדת. בזכותך ובזכות הכנות שלך תוכל לעזור לכמה אנשים לא לטעות כמוך ואולי להשאיר עולם טוב יותר ממה שקיבלת.

לכבוד שבוע הספר הבינלאומי אחוזת צהלה מקיימת אירוע בו יתארחו אשכול נבו וגיל שוחט, ובין היתר יעלו מופע משותף ראשון מסוגו. בנוסף, דיירי האחוזה יציגו בדוכני שבוע הספר של המתחם את הספרים שכתבו הם עצמם.