64 שנים אחרי שבובת הפלסטיק “ברבי” מבית היוצר של חברת הצעצועים האמריקאית “מאטל” הוצגה לעולם בניו יורק והפכה לסמל אמריקאי ולצעצוע חובה בכל בית בעולם, היא חודרת לתודעת דור ה־Z בגרסה חדשה – סרט קולנוע הוליוודי.

המדריך לברבי: ככה תעשי תסרוקת של ברבי באפס מאמץ
לא רק קן: הצבע שמשתלט על קולקציות הגברים

“ברבי”, שיעלה אצלנו מחר, הפך לאחד הסרטים המדוברים בתקופה האחרונה, והעובדה שהוא יוצא באותו יום שבו יוצא סרט נוסף בעל פרופיל גבוה - “אופנהיימר” של כריסטופר נולאן על אבי פצצת האטום - רק העצימה את הבאזז ועוררה את התחרות בין השניים, שהובילה לתופעת אינטרנט שמכונה “ברבנהיימר”. 

הסרט, פנטזיה קומית בבימויה של הקולנוענית גרטה גרוויג, שכתבה את התסריט יחד עם בעלה, נואה באומבך, מבוסס על דמותה של ברבי ומגולל את מעלליה של הבובה המפורסמת לאחר שגורשה מברבילנד - ארץ בובות הברבי - בשל היותה פחות מושלמת מהדרוש ממנה. היא נאלצת לצאת לעולם האמיתי בתקווה למצוא אושר אמיתי.

ברבי הסרט 2023 (צילום: טוליפ אינטרנטימנט)
ברבי הסרט 2023 (צילום: טוליפ אינטרנטימנט)

מי שמגלמת את ברבי היא השחקנית האוסטרלית מרגו רובי (“אני, טוניה”, “פצצה”) ומי שמגלם את קן, בן זוגה, הוא השחקן ראיין גוסלינג (“היומן”, “חצי נלסון”). לצדם מככבים בסרט בובות נוספות של ברבי וקן בעלי תכונות שונות ומראות שונים, כולל ברבי שחורה וברבי מלאה וקן סיני, קן שמנמן וקן גיי. תרם לסקרנות גם הפסקול הבומבסטי הכולל שירים של מיטב כוכבי וכוכבות התקופה, דואה ליפה (שמגלמת בסרט את ברבי בת הים), ניקי מינאז', ליזו, להקת “חיים”, "טיים אימפלה", חאליד ועוד.

“הסרט נולד מהצורך של חברת ‘מאטל' לעדכן את המותג הוותיק של ‘ברבי'”, מסביר חוקר הקולנוע והתרבות החזותית בנימין פיינברג, מייסד שותף של פורום יוצרי הקולנוע בירושלים. “זה לקח למעלה מעשור ועבר כמה ידיים עד שהפך לסרט, והרצון, גם של החברה וגם של היוצרים, היה ליצור סרט שיתאים למודל הנשי העכשווי. כל כך הרבה השתנה במודל הנשי בשנים האחרונות ו'ברבי' נהייתה מעין משהו ‘קפוא בזמן'. אחד הקטעים הכי בולטים בסרט הוא העניין שהעקבים של ברבי תמיד למעלה, היא תמיד חייבת לעמוד, כאילו היא באיזשהו מסדר נשי של בלט.

גרוויג ובאומבך מתעסקים במודל האמריקאי ובמשפחה האמריקאית, הגבר האמריקאי והאישה האמריקאית, ובמערך הכוחות בין המינים, כרגע. הם חיבקו את הפרויקט הזה בשתי ידיים והלכו איתו עד הסוף. הם לקחו את מה שקרה בעשור האחרון, מאבק הכוחות הלהט”בי והגזעי־אתני בעולם ובארצות הברית בפרט, מהפכת ה'מי טו' ועוד, וגם יצרו דמויות שהן שיקופים של החברה.

בובות ברבי (צילום: רויטרס)
בובות ברבי (צילום: רויטרס)

לברבי יש המון זהויות, היא יכולה להיות שחורה, אסייתית וכו' וכך גם קן. הבובות ה'לבנות' מתמודדות עם השיקופים האתניים השונים שלהן. עוד עניין הוא שהדמויות של ברבי בסרט הן בשנות ה־40 לחייהן, כלומר לא לקחו את המודל של בובות שהן בגיל הנעורים אלא דווקא דמויות שהן בקו התפר בין צעירות למבוגרות, וזה הוסיף עוד פן חדש ומסקרן לדמויות האלה”.

אתה מאמין שאם הסרט היה יוצא לפני עשור הוא יכול היה לעורר אותה התעניינות?

“לא, עובדה שלקח לא מעט שנים עד שהצליחו למצוא את הזמן הנכון להפקה הזו, את הקרקע הקולנועית והחברתית המתאימה, והיוצרים שיצליחו להתאים את ברבי לשינויי הזמנים ולא להשאיר אותה תקועה בנוסטלגיה. חשוב לציין גם ש'ברבי' היא מותג מאוד אמריקאי, וגם בעבר, כשהבובות הגיעו לישראל, ליפן ולכל מדינה, היה בזה מין רצון לאחוז בפיסה מאמריקה. הסרט לוקח את המותג האמריקאי ומתאים אותו ל־2023, וזה משהו מאוד מתבקש ובלתי נמנע”.

“אמה” של ברבי היא אשת העסקים היהודייה־אמריקאית רות הנדלר שהחליטה במרץ 1959 ליצור ולעצב אותה בהשראת בובה חטובה מתוצרת גרמניה שהיא רכשה בעת טיול בשווייץ. הנדלר בחרה לקרוא לבובה על שם בתה, ברברה. המיתוג של הבובה היה בלונדינית חטובה, רזה ויפת מראה, שמותגה כאישה האידיאלית. בשנת 1961 הושק בן זוגה של ברבי, קן, שנקרא על שם בנה של הנדלר, קנת'.

מהר מאוד הפכה הבובה ללהיט אמריקאי ובהמשך ללהיט בינלאומי ועד היום נמכרה הבובה בהיקף של מיליארדי דולרים, כולל המרצ'נדייז סביבה שכללו פריטי אופנה, סדרות טלוויזיה ו־42 סרטי אנימציה. עם זאת, לאורך השנים גם נמתחה ביקורת קשה כלפי ברבי סביב האידיאליזציה שהבובה ומידותיה מגלמות, שדוחפת בנות צעירות, המשחקות עם הבובה ורואות בה מודל חיקוי, לעבר בעיות דימוי גוף ואנורקסיה. כמו כן, נשמעו קולות מקהילת האפרו־אמריקאים בארצות הברית על הדרה גזעית, מחאה שהצליחה, וב־1980 הושקה בובת ברבי כהת עור. בהמשך גם הושקו בובות ברבי וקן בעלות מבנה גוף מלא יותר.

למעשה, הרעיון להפוך את הבובה לגיבורה קולנועית עם שחקנית שתגלם אותה התגלגל בראשם של מנהלי חברת “מאטל” כבר בשנת 2009, לאחר שהחברה חתמה על חוזה הפקת סרט עם המפיק לורנס מארק וחברת “יוניברסל”. למרות הכוונה הטובה, ההפקה נתקעה ובשנת 2014 חתמה החברה על חוזה עם חברת “סוני”. אחרי ארבע שנים, שבמהלכן הוחלפו מספר תסריטאים (כולל התסריטאית־שחקנית־קומיקאית איימי שומר) – פג תוקף ההסכם עם “סוני” והשרביט הועבר לידי חברת “האחים וורנר”, ששכרה ב־2019 את גרוויג ובאומבך.

גרוויג, שחקנית־תסריטאית־במאית, הייתה מועמדת לפרס “גלובוס הזהב” על משחקה בסרט “פרנסיס הא” ומועמדת לשלושה פרסי אוסקר על הבימוי והתסריט של הסרט “ליידי בירד” ועל תסריט הסרט “נשים קטנות”. בעלה, נואה באומבך, ממוצא יהודי, היה מועמד פעמיים לפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר עבור “חיים בין השורות” ו”סיפור נישואים”. 

“ההפקה התעכבה בגלל שלא מצאו את התסריטאים הנכונים שיצליחו לקרוא את התקופה ולהתאים את ברבי לשינויים, כמו שגרוויג ובאומבך עשו”, אומר פיינברג. “זה היה הצוות הנכון בזמן הנכון ובמקום הנכון”. לאורך השנים פורסמו לגרסאות קודמות של הסרט שלא יצאו לפועל תאריכי הפצה ב־2017, ב־2018 וב־2020, בטרם גרוויג ובאומבך נכנסו לתמונה.

“הכרה בביקורת"

“הרעיון לתסריט נולד בארוחת שישי אצל חבריי היהודים”, אמרה גרוויג בראיון ל”ניו יורק טיימס”. “הבנתי שם שלא משנה מה היו הניצחונות או ההפסדים שלך במשך השבוע שחלף, מה שהשגת או לא השגת, כשאתה מגיע לשולחן שישי, אתה זוכה להערכה בדיוק כמו כולם ואתה שווה בין שווים. זו הייתה חוויה מעצימה ורציתי שהאנשים שיצפו בסרט שלי ירגישו כמו שאני הרגשתי באותה ארוחת שבת”.

בראיון ל־ABC NEWS אמרה הבמאית, ”לפני שהתחלתי לעבוד על הסרט היו לי חששות כי מדובר באחת הדמויות השנויות במחלוקת בהיסטוריה, אבל כשקראתי את סיפורה של רות הנדלר, היוצרת של ‘ברבי', שעברה שתי כריתות שד ולא הייתה בעלת גוף מושלם כמו של הבובה שהיא יצרה, הבנתי שהסרט צריך לעסוק בחוסר השלמות. התחלנו, נואה ואני, לכתוב את התסריט ב־2020 כשפרצה הקורונה והאווירה שהאידיליה מתנפצת נתנה לנו כיוון לעלילה. לשמחתי חברת ‘האחים וורנר' נתנה לנו חופש יצירתי מלא ללכת עד הסוף עם הרעיונות שלנו”.

בראיון למגזין “טיים” סיפרה גרוויג כי לצורך כתיבת התסריט היא ובאומבך עשו סקר שוק, שוחחו עם הורים וניסו להבין מה תחושותיהם לגבי העובדה שילדיהם ישחקו עם בובות הברבי. “חלק מההורים אמרו שזה מעודד את הילדים שלהם לשאוף למצוינות, וחלק אמרו שהם אסרו על ילדיהם לשחק בבובות כי הן משדרות תדמית 'בלתי מושגת' של יופי ומציבות סטנדרטים של מראה שבנותיהם לא יכולות להגיע אליהם, גם אם יתאמצו. אז הבנו שאם אתם אוהבים את ברבי – הסרט בשבילכם. אם אתם שונאים את ברבי – הסרט גם בשבילכם, בדיוק מהסיבות האלה. נואה ואני ניסינו לקלוע לדמויות השונות של ברבי. רצינו ליצור את 'ברבי' של כולם. חשבתי על זה כמו על מסע רוחני”.

“אני חייבת להודות שלא האמנתי שהסרט יצא לפועל כי העלילה שלו ‘עמוקה' מדי ומנפצת את כל התדמית של ברבי”, אמרה מרגו רובי (33) בראיון למגזין “טיים”. “גרטה דחפה לכיוונים שלא חשבתי שחברת ‘מאטל' תיתן לנו להיכנס אליהם. אני חושבת שחלק גדול מזה הוא סוג של הכרה בביקורת ובדברים הבעייתיים שהופנו כלפי ברבי לאורך השנים, כמו גם הבנה של הדברים שאנשים אוהבים בברבי. ניגשתי לדמות של ברבי ממקום מכבד ומכיל אבל גם ממקום שמבין שהיא צריכה לעבור שינוי. בניגוד למה שחושבים, זה לא סרט ‘פמיניסטי' אלא סרט ריאלי. זה סרט שיש בו הכל מהכל”.

“במשך ההיסטוריה, כל החיים קן נמצא בחוף”, אמר גוסלינג (42) בראיון למגזין הגברים GQ. “אף אחד לא באמת התעניין בקן, לא ברגשות שלו, לא בעובדה שהוא לא עובד אף פעם ולא בעובדה שהוא אף פעם לא קיים יחסי מין עם ברבי. קן לא עניין והסרט סוף סוף מאיר זרקור על קן. יש פה תיקון היסטורי. אני מאוד מזדהה עם הדמות של קן ומרגיש שהסרט הזה הוא בשביל כל ה'קנים' שמסתובבים בעולם. זה אחד התסריטים הטובים שקראתי ואחד הסרטים הטובים שעשיתי”.

שומרים על המותג

אף שהסרט מנפץ את התדמית ה”מושלמת” של ברבי, מי שעומדת בפרונט שלו היא מרגו רובי במראה ה”ברבי” האולטימטיבי. לדברי ד”ר עלינא ברנשטיין, מרצה וחוקרת לקולנוע ולטלוויזיה במכללה למנהל, זה אך טבעי שבסופו של דבר המותג הוויזואלי יישמר כשהיה: “זה שהמותג ‘ברבי' קיים בתרבות הפופולרית כל הזמן זה ידוע. הדימוי של הברבי שאנחנו מכירים, בלונדינית רזה וחטובה, צריך להיות בפוסטר כי זה המותג עצמו. זה כמו שמיקי מאוס לא יקבל פרצוף אחר כי מכירים את המותג כמו שהוא. זה גם חלק מהפן השיווקי־מסחרי, הסמל המסחרי של ברבי הוא המראה הבלונדיני הרזה. זה המותג.

יש דברים שלא צריך לתקן ולשנות. יש היום ברשתות החברתיות ובכל מיני מקומות, גם בקולנוע עצמו, את המקום לדברים המכילים והכוללים, יש גם קהל שמתגעגע לדברים היותר ברורים, מה יפה ומה לא, מה טוב ומה רע. תמיד היו ביקורות כלפי ברבי ויש היום מקום שאומר שלא כל הבנות ברביות, ולא כולן הרי יכולות להיראות כמו ברבי. עם כל הכבוד לשינויים המבורכים שעושים לבובה גם ייצוגים אחרים, המותג הוא הברבי הזו שאנחנו מכירים, הבלונדינית והחטובה. לא כל סמל צריך לשנות”.

לפי הערכות, הסרט, שתוקצב ב־145 מיליון דולר, צפוי להכניס בסוף השבוע הראשון להקרנתו כ־80־100 מיליון דולר, וכבר זכה, בטרם צאתו, בפרס טריילר הזהב לשנת 2023 עבור הקדימון הטוב ביותר ובפרס איגוד המבקרים של הוליווד בקטגוריית “הסרט המצופה ביותר”. לפי דיווחים באתרים בינלאומיים, חברת “מאטל” דיווחה על זינוק במכירות בובות הברבי וייצרה ליין חדש של בובות ושאר מרצ'נדייז, אבל מעל לכל העניין המסחרי – הסרט מהווה סמל לא רק להפיכת ”ברבי” למותג קולנועי שחושף אותו לקהל צעיר שאולי אינו מכיר אותו, אלא הוא גם התשובה לביקורת הנוקבת שהופנתה לאורך השנים כלפי המותג ובכך אפשר לראות גם סוג של תיקון היסטורי.