התשוקה לנטיעת פרי בטן ברחמה של אישה ושחרורו החוצה לעולם היא מעוז חפצם של רבים, אך כשחוק ומשאת נפש מתערבבים זה בזה, אין לאף אחד ערובה שיצמח מזה טוב.

"מגלופוליס": סרטו החדש והמדובר של קופולה עורר סערה בקאן
“זיכרון של מסטיק": השחקנית דליה פרידלנד מסתכלת לזקנה בעיניים

כך קורה בסרט הצרפתי ״הילד השישי״, בו פרנק ומרים שנושאים חמישה ילדים, מגלים כי היריון נוסף לפניהם, שלאור צרותיהם הכלכליות תחת קרוואן אחד, מתברר כבלתי אפשרי. 

וכך קורה שהיקום מזמן פתרון משמיים לזוג הקתולי האדוק הזה, שהפלה עבורו לא נלקחת בחשבון. בעוד פרנק נקלע לתאונה עם המשאית שלו, אישתו מציעה לו את ג׳וליאן, עורך דין מנוסה שאיתרה בחיפוש אקראי באינטרנט. כשג׳וליאן  מציל את פרנק ממאסר, הוא מוזמן כאות מחווה עם אישתו אנה, עורכת דין בעצמה, לביתם של פרנק ומרים. בביקור הבזק הקצרצר הזה, מתגלים זוג עורכי הדין כחשוכי ילדים.

היחסים בין הארבעה רוקמים בהדרגה, בנחישות ובאוססיביות שאין כמותה עסקת חליפין של כספים תמורת הרך הנולד שיימסר לג׳וליאן ואנה.
אמנם ג׳וליאן לא נעתר לעבור על החוק בקלות ובפזיזות שכזו, אך אנה שעברה את המסע המתיש של טיפולים, פסיכיאטר וטלטלות נפש במשך שבע שנים למען הצבת הדור הבא בשושלת שלה, מוכנה אפילו להרוג בשביל ילד ומתפתה לחלוף על פני הסכנה המשפטית- המוסרית הניצבת מולה של מסחר בבני אדם.

הפיתוי לחלוף על פני הסכנה המשפטית-המוסרית (צילום: באדיבות סרטי פילמהאוס,באדיבות סרטי נחשון)
הפיתוי לחלוף על פני הסכנה המשפטית-המוסרית (צילום: באדיבות סרטי פילמהאוס,באדיבות סרטי נחשון)

בחמלה מלטפת ובאהבת אינסוף מעצב הבמאי לאופולד לגראן את דמויותיו וממקם את הווייתם, רצונם והמאוויים שלהם אל מעבר להיגיון המטורף, החוקי והסידורי של הטבע והחברה, כאילו הוא עצמו היה אביהם ואימם גם יחד.

דמויותיו חושפות ומשתפות איתנו בקול רם ונוכח את רחשי ליבם, ספקותיהם ואת תקוותם, בסף כזה שמקשה את השיפוט עליהן ומעורר את הרצון האנושי והקמאי לחבק כל אחת מהן.

מעורר רצון לחבק כל אחת מהדמויות (צילום: באדיבות סרטי נחשון)
מעורר רצון לחבק כל אחת מהדמויות (צילום: באדיבות סרטי נחשון)


״הילד השישי״ הוא לא רק המבחן עד כמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת, אלא עד כמה אנחנו מוכנים לשאת את העול, האשמה, פורקן התדמית שלנו מבחוץ ומבפנים, העימות עם יקירינו והסיכון בלהיוותר בידיים ריקות ולאבד את הכל.

הסרט הזה הוא מראה לאנושיות הפשוטה והבסיסית, שיש בה סבל גדול עם הבלחות אושר קטנות, נטולת המעמדות, שמוכנה לבוז לממון ולחתור לערכים המהלכים הלוך ושוב בין נורמליות לבין שיגעון.

שרה ז׳רודרו המשחקת את אנה וג׳ודית שמלה המשחקת את מרים (האם המוסרת והאם המאמצת, אם תרצו) מציירות בפנינו דיוקן אמין של ידידות נשית אמיצה, שותפת- סוד ומוקפת באיפוק ושכבות של הסתרה שמתנפצת לרסיסי אמת, רגישות וכנות מהפנטת.

שאר הדמויות מוסיפות באופן דינמי להסדר הסחר המפוקפק הזה אותנטיות כובשת, יושר ונתינה לא יודעת שובע. נתינה שמתחילה אמנם בשירות הצרכים של כל אחד מהזוגות, אם כי מצליחה לחדור ולעבור לקראת סוף הסרט אל מעבר לה.

לאורך הסרט הדמויות חומקות ונשבות לסירוגין בחוק, במוסר ובהגינות הסדורה, הכתובה והחוזית לסירוגין. הגורל עומד על מפתנן של כל אחת מהן וגובר בחכמתו על תכניתם ותכנונם, וכדרכו משאיר בדל של הדי צחוק ברקע. ג׳וליאן, אנה, פרנק, מרים ושאר דמויות המשנה עושים רושם טוב בהתמודדות עם מה שביכולתם, אך לומדים בדרך הקשה להרפות עם מה שלא.

* הסרט "הילד השישי" ייצא לאקרנים בהקרנת בכורה ב-6.6 בסינמטק תל אביב