היום (ראשון) התחיל עם אזעקות בגוש דן והשפלה, להזכיר שהמלחמה עדיין כאן. לשמחת הלב, התרבות פועלת ושואפת לחיזוק היצירה המקומית ועידוד הנפש הישראלית:

1. "רגעים ששרדו" - תערוכה לצלמת יוכבד ליפשיץ, מוז"א מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב

את דמותה הבלתי נשכחת של הצלמת יוכבד ליפשיץ מקיבוץ ניר עוז בשובה משבי החמאס, לא היא צילמה. יוכבד ליפשיץ נחטפה לעזה ביחד עם בעלה עודד ליפשיץ, מביתם בניר עוז בבוקר ה-7 באוקטובר. יוכבד שוחררה כעבור 17 יום, בעוד עודד עדיין מוחזק בשבי החמאס. בית המשפחה נשרף, כולל המצלמה וארכיון הצילומים שלה.

ב-25.9 תיפתח התערוכה "רגעים ששרדו" במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל. התערוכה כוללת חלק מעבודתה רבת השנים של ליפשיץ, המתמקדת בשני נושאים מרכזיים: שחזור צילומים מהמחאה של קיבוץ ניר עוז נגד מלחמת לבנון הראשונה ב-1982, ותמונות המתעדות את חיי היומיום בקיבוץ ניר עוז לאורך השנים.

יוכבד ליפשיץ ובתה שרון לפשיץ, קיבוץ ניר עוז (צילום: ללא קרדיט)
יוכבד ליפשיץ ובתה שרון לפשיץ, קיבוץ ניר עוז (צילום: ללא קרדיט)

צילומי המחאה נגד מלחמת לבנון הראשונה שוחזרו באדיבות ארכיון יד יערי בגבעת חביבה. ואילו התמונות מחיי הקיבוץ הן מקוריות, היות שנשמרו בביתה של הבת, האמנית שרון ליפשיץ, בלונדון. התערוכה מוצגת בשיתוף מטה משפחות החטופים והנעדרים ומוקדשת לזכרם של הנרצחים הרבים מקיבוץ ניר עוז.

התערוכה היא עדות חיה לחוסנה של הקהילה, לכוחה של היצירה אל מול ההרס, ולחשיבות של שימור הזיכרון והנצחת החיים שהיו ואינם. דרך עדשת המצלמה של יוכבד ליפשיץ תונצח הטרגדיה, אך גם החיים העשירים והתוססים שקדמו לה.

מצלמתה של יוכבד ליפשיץ, קיבוץ ניר עוז (צילום: שרון ליפשיץ)
מצלמתה של יוכבד ליפשיץ, קיבוץ ניר עוז (צילום: שרון ליפשיץ)

"עבודת חיי הלכה. צילמתי כל כך הרבה שנים והכל, כולל הנגטיבים, נשרף. מהו צילום שנשרף? מחיקת העבר. העבר שלי שהונצח נמחק", אומרת יוכבד ליפשיץ. "אני מודה על כל צילום שחזר. קשה להמשיך לחיות בזמן שעודד והחטופים האחרים עדיין שם. קשה לחשוב ולדבר על אמנות. אבל המשפחה מחזיקה אותי וגם הרצון שעודד יחזור". 

נעילת התערוכה: 24.12.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

2. יום הקולנוע הישראלי

 בפעם השניה השנה, יתקיים ב-18.9 "יום הקולנוע הישראלי" ביוזמת משרד התרבות והספורט. בבתי הקולנוע, בסינמטקים ובהיכלי התרבות ברחבי הארץ יוקרנו כ-40 סרטים ישראלים חדשים, חלקם בהקרנות בכורה, חלקם יצאו לאקרנים לאחרונה. 

מחיר כרטיס הוא 10 שקלים. ההקרנות יחלו משעות הבוקר עד לסגירת האולמות.

''עשרה חודשים'' (צילום: יח''צ)
''עשרה חודשים'' (צילום: יח''צ)

בין הסרטים בהקרנת טרום בכורה ארצית: "קרוב אלי", המועמד המוביל עם 12 מועמדויות בטקס פרסי אופיר 2024; "הטבעת" סרטו המדובר של אדיר מילר; "הנכס", בבימויה של דנה מודן; "חליסה"; "תמונות יפואיות"; "סודה" ועוד. כמו כן יוקרן הסרט התיעודי "האחו הקטן", הזוכה הגדול בתחרות דוקאביב.

עוד יוקרנו הסרטים שיצאו לאחרונה לאקרנים: "מזל חתולה"; "גולסטאר"; "חמדה"; "המהנדס"; "נקמה יהודית 6" ועוד.

במהלך יום הקולנוע הישראלי יופיעו על המסך הגדול פנים מוכרות מתחומי אמנות שונים, המפציעים בתפקידים מרשימים בסרטי קולנוע - בהם הזמר עידן עמדי, במותחן "כביש הסרגל"; ירדן ג'רבי בדרמה הקומית "הטבעת"; רותם סלע בדרמה התקופתית "סודה"; זמרת האינדי הילה רוח, ב"חלב"; נועה קולר ב"חליסה", הדוגמנית עדן פינס בסרטו החדש של דובר קוסאשווילי "כסף קל" ועוד. 

''המהנדס'' (צילום: יח''צ)
''המהנדס'' (צילום: יח''צ)

בנוסף תופיע רבקה מיכאלי, ששבה לתפקיד ראשי, בדרמה הקומית הרומנטית "הנכס", סרטה הראשון כבמאית של דנה מודן, המבוסס על הרומן הגרפי של רותו מודן.

 להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

3. "אז כזה" - השקת ספר אלבום לעמית אולמן 

"אז כזה", ספר שירה קולי ("בדיבור - הוצאה לאוזן") מאת עמית אולמן, במאי, משורר ושחקן מבית "פואטרי סלאם" ישראל, ותיאטרון האינקובטור, יושק החודש בתל אביב.

הספר מאגד שירים חדשים פרי עטו של אולמן, לצד קטעים שהפכו לקלאסיקה ומוגשים כאן בביצוע חדש. שירי האלבום נוגעים בתעלומות הגדולות והקטנות של החיים כמו: האם יש יוקרה בשירה? איך נשמע הרעד של העלטה? למה לא מומלץ לעצום עיניים ברכבת הרים? האם כדאי להיות הראשון בקהל שמוחא כפיים? איך צריך לאהוב חתול? ולמה הקדמונים סידרו שהמילים ״חבל״ ו״חלב״ יהיו דומות כל כך?

עמית אולמן - אז כזה (צילום: יח''צ)
עמית אולמן - אז כזה (צילום: יח''צ)

עמית אולמן, ממייסדי "פואטרי סלאם ישראל", הוא לוליין של מילים הקופץ בין משלבים ומגשר בין ראפ, ספוקן וורד, שייקספיר, אלתרמן ולאה גולדברג. בשיריו, מחבר אולמן בין מקצבים ומילים, ובין צליל ומשמעות. אפשר למצוא ביצירותיו  שילוב נדיר של הפילוסופי והקומי, האקטואלי והנוסטלגי.

עורכי הקובץ: אמיר חרש ואריק אבר. אירוע ההשקה ב-30.9, 21:30, מועדון גריי, תל אביב.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן. 

4. קבלת שבת עם הסופר אלי עמיר, צוותא, תל אביב

קבלת שבת שתתקיים ב-27.9 תוקדש לסופר אלי עמיר – עם צאת ספרו החדש "והימים לא חלפו" (עם עובד), בו מבקר הסופר בתחנות חייו שטרם ביקר בהן בעזרתו של נורי, גיבור ספרו.

אלי עמיר הוא סופר ישראלי פופולרי שחתום על רשימת ספרים מצליחים בהם "תרנגול כפרות", "מפריח היונים", "נער האופניים" ועוד, פעיל חברתי, פעיל בסיוע בטיפול בנוער ובמשפחות הנמצאות במצוקה, ופועל למען מתן חשיפה וביטוי לתרבות יהודי מדינות ערב.

אלי עמיר (צילום: באדיבות צוותא)
אלי עמיר (צילום: באדיבות צוותא)

בקבלת השבת ישתתפו: בני ציפר, עירית לוריא, ענת לב אדלר, יעקב יעקב, ניזאר אל כאטר, גלית גיאת, תמר שאוקי, נתן סלור ומירון איזקסון. עורכת: נילי שחור. מנחה: ציונית פתאל קופרווסר.

יום שישי, 27.9, 10:30, צוותא, תל אביב.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.

5. מפגש פסגה בין עמיר לב, זמר ויוצר, עם הסופר והמאייר גלעד סליקטר - מרכז ענב לתרבות, תל אביב

במפגש בין היוצרים עמיר לב וגלעד סליקטר, יבצע עמיר ממיטב שיריו בהם: אריה ורותי, ירוק וכחול ואחרים, שיאויירו בזמן אמת על ידי גלעד סליקטר. האירוע מתקיים לרגל צאת ספרו של גלעד סליקטר "ערד 95". 

"ערד 95" הוא ספרו האישי של המאייר ויוצר הקומיקס סליקטר, המבוסס על חוויותיו מיום ה-18 ביולי 1995 בפסטיבל ערד, שאירע חודשים ספורים לפני גיוסו לצבא. 

עמיר לב (צילום: תומר גילת)
עמיר לב (צילום: תומר גילת)

בשפה חזותית צלולה ומדויקת, באמצעות קו וכתם, אור וצל, ובכתיבה אינטימית ומאופקת, הוא מעניק צורה לזיכרון מרגע הירידה מהאוטובוס בתחנה המרכזית של העיר הדרומית, הכניסה להופעת הפרידה מלהקת "משינה" ועד להתמוטטות הגדרות, כשהוא נקבר תחת ההמון באסון בו נהרגו שלושה בני נוער.

יום חמישי 26.9, 20:30, מרכז ענב לתרבות, תל אביב-יפו.

גלעד סליקטר (צילום: אריק סולטן)
גלעד סליקטר (צילום: אריק סולטן)

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.