סינמטק שדרות הודיע הבוקר (שני) על ביטולו של פסטיבל הבלוז והקולנוע שתוכנן להתקיים בחודש דצמבר השנה. הפסטיבל בוטל עקב היעדר תקציב מתאים שטרם הועבר על ידי מנהלת תקומה, על אף הבטחות ותמיכת שר התרבות, מיקי זהר. מדובר במכה נוספת לעולם התרבות באזור שדרות והעוטף, עיר שהיא סמל לחוסן והתמדה אל מול מציאות ביטחונית קשה.

עם פרס הוקרה לחנה לסלאו: פסטיבל הקולנוע הגאה חוזר בפעם ה-19
לא רק בלונדינית: רגע לפני שהיא חוגגת 90, חזרנו אל סיפורה רווי השערוריות של בריז'יט בארדו

הפסטיבל היה אמור להיות חגיגה של בלוז וקולנוע, עם הקרנות מיוחדות של סרטים שעוסקים במוזיקת הבלוז, באמנים שהשפיעו על הז'אנר, ובעשייה התרבותית המוסיקלית בכלל. לצד סרטי הבלוז, תוכננו הופעות ומפגשים עם אמנים מקומיים ובינלאומיים, אשר היוו הזדמנות נדירה לקהילה המקומית לצאת מהשגרה הלחוצה ולצלול לעולם המוזיקה והאמנות. רבים משדרות ומחוצה לה ציפו לפסטיבל, לא רק בשל התכנים, אלא בשל מה שהוא מסמל עבור תושבי האזור בתקופה הקשה הזו – תרבות כחלק מחוסן קהילתי.

"אחת הדרכים המרכזיות להתמודד עם מציאות מורכבת זו שאנו חיים בה היא דרך התרבות. סינמטק שדרות, כמו מוסדות תרבות אחרים בעיר ובעוטף, משמש לא רק מקום של פנאי ובידור, אלא כאי של יציבות, חוסן ורוגע בתוך כל הכאוס. הוא נותן לתושבים פלטפורמה להתחבר לתרבות, לצאת מהיום-יום הקשה ולחוות חוויות שמעשירות את הנפש", מסביר בני כהן, מנכ"ל סינמטק שדרות. "פנינו, מספר גופי תרבות לשר התרבות מיקי זוהר בתחינה לעזרה, רגע לפני שאנו קורסים, אולם הוא אפילו לא הגיב", מוסיף.

מנהלת תקומה, הגוף הממשלתי הממונה על תמיכה ושיקום באזורי עימות, פנתה להנהלת הסינמטק והבטיחה תקציב לכל האירועים המתוכננים לתקופה הקרובה. בהנהלת הסינמטק, מתוך תקווה ואמון, הכינו רשימה מפורטת של כל האירועים שהם שואפים להפיק. הרשימה כללה תכנון של מספר פסטיבלים, הקרנות מיוחדות, מפגשים עם יוצרים ותוכניות חינוכיות וקהילתיות רבות. ההבטחה הייתה ברורה: "תגישו את מה שאתם צריכים, ונתקצב אתכם". אולם, למרבה הצער, מאז נמסרה הרשימה ועד היום – לא הועבר אף שקל אחד לטובת קיום האירועים.

"חשיבותה של התרבות בשדרות ובעוטף אינה יכולה להישאר ללא הכרה. אירועים כמו פסטיבל הבלוז מהווים לא רק מקום מפגש לאמנים ולחובבי מוזיקה, אלא גם מרחב לנשימה עבור תושבים הנמצאים במציאות מתוחה יומיומית. הם מאפשרים לתושבים להתחבר לאמנות, לצאת מהמעגל של דאגות ביטחוניות, ולהיות חלק מקהילה שמוקירה תרבות ויצירה.

קיום פסטיבלים ואירועים תרבותיים הוא חלק מהמהות של שדרות – מקום שמחפש את האיזון בין חיים לצד קונפליקט לבין תקווה לעתיד טוב יותר. ההשקעה בתרבות כאן אינה מותרות, היא הכרח. התרבות היא זו שמעניקה לתושבים עמידות רגשית ומקלה על המתח היומיומי שהם חווים. ללא אירועים כאלה, האזור מסתכן בנסיגה נוספת, לא רק כלכלית, אלא גם רגשית וקהילתית", מוסיף כהן.