פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים 2022 יחגוג השנה את המהדורה ה-24 וייערך בחג החנוכה (22-17 בדצמבר) בסינמטק ירושלים. 40 סרטים מ-20 מדינות יוקרנו בפסטיבל לצד אירועים מיוחדים ומפגשים עם יוצרים ושחקנים מהארץ ומהעולם. הקרנות מיוחדות, הרצאות, פאנלים, תחרויות סרטים נושאות פרסים והופעות מוזיקליות בניצוחם של מנהל הפסטיבל רוני מהדב לוין והמנהלת האמנותית דניאלה תורג'מן. בנוסף, כיאה לחג האורים, תתקיים הדלקת נרות משותפת בימי החג.

אורחי הכבוד של הפסטיבל יהיו ציידי הנאצים ביאטה וסרז' קלרספלד שיגיעו לסינמטק לרגל הקרנת הסרט "קלרספלד: סיפור אהבה" בבימויים של המועמדים לאוסקר מייק לרנר ומרטין הרינג.

הסרט הוא מחווה נוגעת ללב לביאטה וקלרספלד, שהקדישו את חייהם לאיתור פושעי מלחמה נאצים והבאתם לדין.

סרז' קלרספלד  (צילום: ללא קרדיט)
סרז' קלרספלד (צילום: ללא קרדיט)

ביאטה קלרספלד (צילום: ללא קרדיט)
ביאטה קלרספלד (צילום: ללא קרדיט)

אורחים בינלאומיים נוספים יכבדו בנוכחותם את הפסטיבל, בהם ג'נין מיראפפל, הלן שומן, סטפן פרייס, אונדין דברה, רוג'רו גבאי ז'יל סממה, ד"ר נאסר קוטבי ואחרים.

"ימים של תום" (ARMAGEDDON TIME), הסרט הפותח את הפסטיבל בבימויו של ג'יימס גריי, יוקרן בשבת ה-17 בדצמבר ב-20:00. הסרט הוא דרמת התבגרות מרגשת על ילד חולמני ומוכשר הגדל למשפחה יהודית בשנות השמונים בניו יורק. בבית הספר החדש נרקמת חברות בינו לבין ילד שחור ממשפחה קשת יום, למורת רוחם של הוריו. הסרט השתתף בתחרות הראשית של פסטיבל קאן 2022 ומתעד למעשה את זיכרונות הילדות של הבמאי והתסריטאי ג'יימס גריי.

במהלך ימי הפסטיבל יוצגו עשרות סרטים מכל מגוון קשת היצירה הקולנועית: מקולנוע תיעודי העוסק בסיפורן של משפחות יהודיות מרחבי תבל, קולנוע ישראלי הדן בנושאים חברתיים עדכניים ("הבשורה על פי יהודה"; "ברונקה"; "אנה והרופא המצרי" ועוד), סרטי ארכיון נדירים, סרטים שבמרכזם גדולי ההוגים (אחד המסקרנים בהם שפינוזה. בסרט "המוחרם" שש תחנות להבנת החרם על ברוך שפינוזה), אישים, אנשי תרבות ואמנים משפיעים מהעולם היהודי, סרטים ישראלים קצרים, תחרות קולנוע בינלאומי (עם צוות שיפוט הכולל את נטע אריאל מנהלת "מעלה" בית הספר לקולנוע, הבמאי והמפיק ארז ברנהולץ ואת הבמאית התסרטיאית ונשיאת האקדמיה לאמנויות בברלין ג'נין  מיראפפל),  קולנוע בין דתי ("כלב רטוב"; "זיארה"; "מגויירים: האודיסאה אל היהדות") תחרות הסרט הקצר, וקלאסיקות משוחזרות.

כבכל שנה יתקיימו בפסטיבל הרצאות מאת אנשי אקדמיה, מבקרי קולנוע וחוקרי היסטוריה ותרבות יהודית בכירים, שיציגו הקדמה קצרה לסרטים וישתתפו בדיונים מרתקים ובמפגשים בהשתתפות הקהל לאחר ההקרנות.

את הפסטיבל יילוו גם אירועי ארכיון נדירים ובהם התערוכה הקולינרית "לא רק אוכל: עיצוב הזהות הלאומית דרך המטבח" הכוללת קטעי ארכיון קולנועיים נדירים שמספרים את סיפור הקולינריה הישראלית.

במסגרת התערוכה ייערכו סיורים מודרכים בהנחייתה של העיתונאית וחוקרת האוכל רונית ורד ובהשתתפות שפים, חוקרים, קונדיטורים ויצרני מזון שיציעו טעימות. הסיורים יתקיימו ב-20-19 בדצמבר בתשלום ובהרשמה מראש באתר הסינמטק: https://jer-cin.org.il/he

בנוסף יוקרנו "קונצ'רטו לקולנוע: לאונרד כהן: בין הללויה" להנני" והרצאה של רועי אזולאי ב-17 בדצמבר ב-11:00. "בגלל המלחמה ההיא", עותק דיגיטלי משוחזר לסרטה התיעודי של ארנה בן דוד המלווה את המוזיקאי יהודה פוליקר ומחבר השירים יעקב גלעד במסעם ליצירת אלבומם עטור השבחים "אפר ואבק", יוקרן בנוכחות היוצרים ביום שלישי ה-20.12 בשעה 20:30.

אירוע נוסף שיתקיים הוא  "אוצרות מהארכיון: חיים חרדיים בארץ הקודש". רגע לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, שלח הארכיון האוקראיני הלאומי לארכיון הסרטים הישראלי קובץ סרטי ארכיון המתעדים חיים יהודיים בארץ ישראל ובפולין בשנות ה-30 של המאה ה-20.  לכבודו יתקיים דיון בהנחיית העיתונאי, יאיר אטינגר. 

כמו כן יוקרן "חתונה בירושלים" עותק דיגיטלי משוחזר לסרטו הקצר של רנן שור שחשף ב-1985 את חתונתם המרעישה של אפרים, בנם של אליה ואורי זהר, ושירי, בתם של אלונה ואריק איינשטיין. החתונה החרדית הפכה את איינשטיין וזהר פומבית למחותנים. יתקיים דיון בהנחיית מרלין וניג, רנן שור, שמואל קלדרון (צלם הסרט) ורמה בורשטיין.

מנהל הפסטיבל רוני מהדב לוין: "פסטיבל הקולנוע היהודי מציע חוויה קולנועית תרבותית עכשווית והזדמנות להיחשף לחיים היהודיים".