צופי הקולנוע בישראל אוהבים להרגיש מקופחים, אבל הם לא מבינים עד כמה שפר עליהם מזלם בכל הקשור להפצה של סרטים. המקרה של “היט מן" הוא המחשה טובה לכך.

יוצרי פאודה כותבים סרט על ה-7 באוקטובר: זה הגיבור שנבחר לעלילה
"יש חשש כבד לעתיד של הקולנוע הישראלי ואולי של התרבות בכלל"

בארצות הברית הסרט הנפלא הזה יעלה בנטפליקס בשבוע הבא, ולפני זה הוא עשה סיבוב קטן באולמות קולנוע בודדים בכמה ערים גדולות, כך שלרוב האמריקאים אין גישה לראותו על מסך גדול. אצלנו, לעומת זאת, קנו אותו להפצה קולנועית, והוא מציג כרגע ברחבי הארץ - איזה כיף! (ושוב נדגיש - אצלנו הסרט לא בנטפליקס, וגם לא יהיה שם, לפחות לא בשנתיים הקרובות. חפשו אותו באולם הקולנוע הסמוך אליכם).

את הסרט ביים ריצ'רד לינקלייטר, שזה כמה עשורים הוא אחד הבמאים המהימנים בהוליווד, וחתום בין השאר על יצירות מופת כמו “התבגרות" ו"לפני הזריחה". הפעם הקולנוען הוותיק שיתף פעולה עם כוכב עולה, גלן פאוול, שפרץ ב"אהבה בשחקים: מאווריק" וכיכב השנה בלהיט הענק “רק לא אתה".

השניים התבססו על כתבה במגזין טקסני, שהציגה את סיפורו של ג'רי ג'ונסון - אדם שבשירות החוק התחזה לרוצח שכיר כדי להפליל את מי שהזמינו ממנו את הרציחות. פאוול גם מגלם את בן דמותו של הסוכן הסמוי, שיש לו טריק מנצח. הוא מתאים את עצמו למפגש הספציפי, ובכל פעם מתחזה לשכיר חרב מסוג אחר. פעם הוא עוטה פאה, פעם הוא מדבר במבטא בריטי, וכך הלאה - וזה עובד פלאים.

כרגיל בסרטים כאלה, מה שמשבש את השיטה הוא מפגש עם בחורה. מדובר באישה בשם מאדי, בגילומה של השחקנית הפורטו־ריקנית אדריה ארחונה, שמבקשת מ"הרוצח השכיר" לחסל את בן זוגה, אבל במקום לשחק את המשחק ולהביא למעצרה - הוא מתאהב בה.

היפה ב"היט מן" שזה סרט שבו השחקנים משחקים דמויות, שבעצמן משחקות דמות. קודם כל הגיבור עושה זאת כמובן, אבל עם הזמן מתברר שגם האישה שבה התאהב עושה כך, וכל העולם במה. זלזלתי בפאוול אחרי “רק לא אתה" - איך אפשר שלא? אבל כאן הוא מפגין תצוגת משחק וירטואוזית ועילאית, וגם התצוגה של ארחונה נטולת דופי. נוסף לכך, לשניהם יש כימיה מחשמלת. התוצאה לוהטת כמו החמסין הישראלי, אף שהסקס כאן לא יצרי כמו בקלאסיקות מודרניות של המותחן האפל כמו “כחום הגוף".

לעומת זאת, גם מאסטרים של המותחן האפל כמו בילי וויילדר היו גאים בתסריט עתיר התפניות של “היט מן", שמיטיב לנצל את הזהויות הכפולות ואת העמדות הפנים של הדמויות כדי ליצור מתח ואירוניה. לפעמים נדמה שהסרט ממצה את עצמו, אבל בכל פעם מחדש הוא מצליח לפתח את העלילה בצורה מורכבת, מפתיעה ומשכנעת, שגם מצדיקה את 115 דקותיו.

מיקי זוהר אמר כי צריך לעשות סרטים שאנשים ירצו לראות, ו"היט מן" הוא בדיוק סרט כזה. לא סתם נטפליקס קנו אותו אחרי הקרנותיו בפסטיבל ונציה בקיץ הקודם. זה סרט שיש בו הכל - קומדיה, רומנטיקה, דרמה, מתח, סקס, פילוסופיה. הוא אינטליגנטי, שנון וחכם, אבל לא מתחכם או מתנשא. אפשר לראות אותו בדייט או לבד, ביומית או בלילית, עם דורות שונים של אותה משפחה ועם צופים עם טעמים שונים.

רק קובלנה אחת: נוסף לעבודתו במשטרה, הגיבור עובד גם כמרצה לפילוסופיה בקולג', וקטעי הקישור מציגים אותו מרצה על כל השאלות הפילוסופיות שבהן העלילה עוסקת, למשל האם אופי זה משהו שנולדים איתו או בונים אותו. כלומר, שמים כאן את הסאבטקסט על כפית ומאכילים אותנו כדי לוודא שנבין, ולדעתי הסרט היה עובד גם בלי זה.

כל הכבוד למפיצים הישראלים שגאלו כאן את הסרט מציפורני הסטרימינג, ונחמד גם שהם שמרו על שמו המקורי ולא הפיצו אותו כ"מתנקש מאוהב" או משהו בסגנון זה. “היט מן" משמעו כמובן רוצח שכיר, אבל אצלנו יש לשם גם קונוטציה נעימה יותר: הוא מזכיר לנו את אוספי הלהיטים המיתולוגיים של הד ארצי, וכמשתמע משמו, מדובר בלהיט לוהט שעוד יככב ברשימת הסרטים הטובים של 2024.