בסופה של שנת מלחמה שסופה לא ידוע, וכשגם בחיפה המצב לא רגוע, פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, שמציין את שנתו ה-40, יתקיים בחול המועד סוכות (15־26 באוקטובר). כזכור, ה-7 באוקטובר היה יומו האחרון של הפסטיבל הקודם.

הסרטים הבולטים וזוכי הפרסים של השנה האחרונה יוקרנו בפסטיבל בבכורה ישראלית. סרטיהם החדשים של אנדריאה ארנולד, שון בייקר, ז'אק אודיאר, מישל הזנוויציוס, קיריל סרברניקוב, פאולו סורנטינו, ג'סי אייזנברג, קוונטין דופייה, נביל עיוש, ג'ייסון רייטמן ואדם אליוט יחשפו לראשונה לקהל הישראלי.

"מגלופוליס" - בין חזון לסרבול: החדש של קופולה מאתגר את גבולות הסבלנות
ערוצי הטלוויזיה ישדרו ביום כיפור? כך הם נערכים בצל המצב הביטחוני

אורח הפסטיבל הוא הבמאי היהודי־צרפתי זוכה האוסקר מישל הזנוויציוס ("הארטיסט"), שילווה את הקרנת הבכורה הישראלית לסרטו החדש "סחורה יקרה מכל" ("The Most Precious of Cargoes"), שמגיע היישר מהתחרות הרשמית בפסטיבל קאן.

התחרות הבינלאומית הראשית של הפסטיבל תיפתח עם רימייק אמריקאי לסרט "געגוע" (Longing) של שבי גביזון. הסרט, בכיכובם של ריצ'ארד גיר ודיאן קרוגר, הוא רימייק אמריקאי לסרטו הישראלי של גביזון משנת 2017, ויפתח את תחרות כרמל. השנה, לראשונה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה, ישתנה מבנה תחרויות הקולנוע הישראלי, כשההפרדה בין התחרות העלילתית לתיעודית תבוטל והפסטיבל יקיים תחרות אחת: "תחרות הקולנוע הישראלי".

געגוע (צילום: יח''צ)
געגוע (צילום: יח''צ)

"מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם (קאן, וונציה, ברלין, לוקרנו, קרלובי וארי ועוד), בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת, החלטנו לקיים תחרות איכותית אחת בה יוצגו ויתחרו מיטב היצירות הקולנועיות של הקולנוע הישראלי העלילתי והתיעודי" אומר המנהל האמנותי של הפסטיבל, ירון שמיר.

בתחרות הקולנוע הישראלי יוקרנו 13 סרטים, מתוכם שבעה עלילתיים וששה תיעודיים. בין הסרטים שיופיעו בפסטיבל:

"אאוטסיידר. פרויד" ("Outsider. Freud"), סרטו התיעודי של יאיר קדר מתמקד בחייו ויצירתו של זיגמונד פרוייד המסופרים בארבע מערכות: דרך מכתביו האישיים של פרוייד, שחזור חדר העבודה שלו, דרך חלומות לא ידועים וארכיונים נדירים של סרטים ביתיים ודרך פסיכואנליטיקאים מובילים בעולם.

"המשפט האחרון של קפקא" ("Kafka's Last Trial") בבימויו של אלירן פלד מספר את סיפור הפרת ההבטחה של מקס ברוד לחברו הסופר פרנץ קפקא לשרוף את כל כתביו, כשסיפור העלילה בן 100 השנים נע מרחובותיה של פראג ועד רחוב שפינוזה בתל אביב, הרחוב בו התגוררה מזכירתו האגדית של ברוד, שבמותה בגיל 102 הותירה בביתה כתבי יד שיובילו למשפט שכאילו נכתב על ידי קפקא עצמו.

המשפט האחרון של קפקא (צילום: באדיבות אלדי פאי וסוכנות דבורה האריס TLV)
המשפט האחרון של קפקא (צילום: באדיבות אלדי פאי וסוכנות דבורה האריס TLV)

"הנכס" ("The Property"), סרט עלילתי בבימויה של דנה מודן, שגם כתבה את התסריט עם רותו מודן. זוהי דרמה קומית רומנטית אודות סבתא רגינה ונכדתה מיקה, שנוסעות לפולין כדי להשיב את הנכס המשפחתי שהולאם במלחמת העולם השניה, והעלילה מסתבכת.

"חליסה" ("Halisa") בבימוי סופי ארטוס מספר את סיפורה של שרה, אחות טיפת חלב בשכונת חליסה בחיפה. שרה, שמנסה להיכנס להריון ללא הצלחה, קושרת קשר עמוק עם אניה, אם צעירה שנמצאת במצוקה, במה שיהפוך לתיקון למחסור העמוק של שרה.

"על כלבים ואנשים" ("Of Dog and Men"), הסרט העלילתי בבימויו של דני רוזנברג, שכתב את התסריט ביחד עם אורי אבינועם ואיתי תמיר, מלווה את דר בת ה-16, שבבוקר ה-18 באוקטובר יוצאת בחזרה לביתה בקיבוץ ניר עוז כדי לחפש את כלבתה שאבדה במהלך השבת השחורה. 

על כלבים ואנשים (צילום: זיו ברקוביץ')
על כלבים ואנשים (צילום: זיו ברקוביץ')

עוד ברשימת הסרטים בפסטיבל: הסרט העלילתי "בנות כמונו" ("Girls Like Us") בבימויה של לי גילת; "הבורג שחסר לי" ("My Missing Screw") סרטו התיעודי של התסריטאי והבמאי ניצן טל; הסרט התיעודי "הפלה חופשית" ("Abortion in the Holy Land") של התסריטאית והבמאית אפרת שלום דנון; "חיים ללא כיסוי" ("Life Without Cover"), סרטו של תום שובל; "יום באמסטרדם" ("Day Trippers") של התסריטאי רוני קידר שגם ביים את הסרט; "ימים טובים" ("Better Days"), סרט תיעודי בבימויו של אלון גור אריה; "מכתב בלי כתובת" ("A Letter Without an Address") של יעל שחר ושרון יעיש; והסרט העלילתי "נדל"ן" ("Real Estate") של ענת מלץ.

הפלה חופשית (צילום: קים נווה, ארכון דן הדני, הספריה הלאומית)
הפלה חופשית (צילום: קים נווה, ארכון דן הדני, הספריה הלאומית)

בפסטיבל תתקיים גם תחרות קולנוע ישראלי קצר, במסגרתו יוקרנו 26 סרטים קצרים, מתוכם 16 סרטי סטודנטים שישתתפו בתחרות הקולנוע הישראלי הקצר: התחרות לסרט סטודנטים קצר, התחרות לסרט עצמאי קצר, התחרות לסרט אנימציה קצר. הזוכה בקטגוריית "הסרט העצמאי העלילתי הקצר", יוקרן בפני חברי האקדמיה האמריקאית ויתמודד על מקום ברשימת המועמדים הסופית של האוסקר לסרטים קצרים.

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה ה־40 ייפתח בהקרנת סרטו החדש והמדובר של הבמאי האיראני מוחמד רסולוף, "זרע התאנה הקדושה"   ("The Seed of the Sacred Fig"), זוכה פרס מיוחד של חבר השופטים ופרס הביקורת בפסטיבל קאן 2024.

זוהי דרמה משפחתית חברתית ופוליטית, המוגשת באריזה של מותחן עוצר נשימה. הסרט מותח ביקורת קשה על המשטר האיראני, ומתייצב לצד מחאת הנשים באופן קולנועי מטלטל ורב משמעות. סיפור העלילה מתמקד באימאן, שבביתו הוא בעל ואב פטריארך במלוא מובן המילה. בחוץ, הוא שופט חוקר בבית המשפט המהפכני בטהרן שזכה זה עתה לקידום. אשתו ושתי בנותיו מקבלות הנחיות מדויקות לגבי מה שנדרש מהן נוכח תפקידו החדש ובעל החשיבות – אבל רוח המחאה הפוליטית שמשתוללת ברחובות מחלחלת פנימה גם אל תוך ביתו של אימאן.

זרע התאנה הקדושה (צילום: יח''צ)
זרע התאנה הקדושה (צילום: יח''צ)

מאז 2010 שרוי מוחמד רסולוף במאבק תמידי מול המשטר האיסלמיסטי הקיצוני באיראן ועדיין הוא מוצא דרכים ליצור סרטים ביקורתייים. עם הכרזת פסטיבל קאן על השתתפותו  של רסולוף בתחרות הרשמית השנה, עשתה איראן מאמצים למנוע את הקרנת הסרט. רסולוף נידון לשמונה שנות מאסר ולעונש מלקות, חויב לשלם קנסות, ונכסיו הוחרמו. בנוסף, כל אנשי צוות ההפקה זומנו לחקירות במהלכן הופעל עליהם לחץ לשכנע את רסולוף למשוך את סרטו מהפסטיבל.

למרות זאת הצליחו רסולוף וכמה מחברי צוותו לברוח מאיראן. והגיעו לגרמניה כפליטים. רוסולוף, ביחד עם שלוש משחקניות הסרט, הצליחו להגיע להקרנת הבכורה של הסרט בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן.

את הפסטיבל ינעל סרטו של ערן ריקליס, "לקרוא את לוליטה בטהרן" ("Reading Lolita in Tehran"), המבוסס על רב המכר של הסופרת האיראנית אזאר נאפיסי ובכיכובן של הכוכבות הגדולות של הקולנוע האיראני: גולשיפטה פרהאני וזאר אמיר אברהימי

לקרוא את לוליטה בטהרן (צילום: יח''צ)
לקרוא את לוליטה בטהרן (צילום: יח''צ)

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, מתקיים בתמיכת המועצה הישראלית לקולנוע – משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי ועיריית חיפה. הפסטיבל מופק ע"י אתו"ס – החברה לאמנות תרבות וספורט חיפה.

להזמנת כרטיסים לחצו כאן.