ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מציין היום (שלישי) ארבע שנים להשקת אתר הארכיון שחושף חומרי ארכיון היסטוריים שתיעדו את ארץ ישראל החל מ-1896, סרטי קולנוע ישראלי, סרטים תיעודיים, יומני חדשות ועוד. במסגרת הפרויקט עלו לאתר הפתוח לציבור, מאות סרטים עלילתיים והיסטוריים שנשמרו במרתפי הארכיון במשך שנים רבות.

מאז עליית האתר לאוויר נמדדו בו כ-3.5 מיליון כניסות. כ-2.5 מיליון מהכניסות הם של משתמשים שונים. בסרטים המופיעים באתר נרשמו עד כה כ-1.2 מיליון צפיות. מספר קטעי הארכיון שניתן למצוא באתר עומד כבר על כ-12,000 ומספר סרטי הקולנוע העלילתיים והתיעודיים הזמינים באתר, עומד על כ-700.

בין הסרטים הנצפים ביותר באתר: תיעוד אילם בן 16 דקות משנת 1939 המציג תמונות בצבע מחיי העיר תל-אביב: מחולות לעיר נבנית, פורחת ומצליחה. ניתן לראות בו את כיכר דיזנגוף הומה, את רחוב אלנבי אותו חוצה רכבת, שדרות רוטשילד, במרכזן בית מויאל, כיכר המושבות ועוד. הסרט מספק הצצה לחיי המסחר באותם ימים עם רוכלים ברחוב ומצחצחי הנעליים ממתינים ללקוחות.

הסרט העלילתי הנצפה ביותר באתר הוא "מבצע סבתא", סרט הקאלט שיצר דרור שאול ב-1999. העלייה המשמעותית בצפיות החלה לאחר ה-7 באוקטובר, ככל הנראה עקב כך שהעלילה עוסקת בקיבוץ בדרום.

הסרט התיעודי הנצפה ביותר באתר הוא "בגלל המלחמה ההיא", סרטה של אורנה בן־דור מ-1988, המתחקה אחר תהליך היצירה של "אפר ואבק", אלבומם המשותף של יהודה פוליקר ויעקב גלעד.

ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים (צילום: ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)
ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים (צילום: ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)

בימים אלה הארכיון מתחיל בדיגיטציה, קיטלוג והנגשה של סרטי ארכיון בארי. סלילי הסרטים מארכיון הקיבוץ הופקדו בארכיון הסרטים הישראלי לפני שנים רבות על ידי מייסד ארכיון הקיבוץ, אהרון יצחקי. לאחר 7 באוקטובר, יצר הארכיון קשר עם נילי בר-סיני, ארכיונאית קיבוץ בארי, והציע ביצוע דיגיטציה לכל החומרים – סרטים שצולמו ב-16 מ"מ, ללא פסקול. בארכיון הקיבוץ התגלו סרטים יפהפיים מהווי הקיבוץ משנות החמישים ועד שנות השבעים. הדיגיטציה באיכות גבוהה מאד כך שניתן לזהות אנשים. בזמן הקרוב יתחילו אנשי ארכיון הסרטים הישראלי, בהובלת המנהל מאיר רוסו, בביצוע תחקיר על החומרים על מנת לזהות מיקומים, אנשים ואירועים. בהמשך תבוצע הנגשה של החומרים באתר ארכיון הסרטים הישראלי בחינם לקהל הרחב.

לצד זאת, מקדם הארכיון פעילות חינוכית – הכוללת היכרות עם ארכיון הסרטים הישראלי במסגרת תוכנית למגמות קולנוע ותוכנית ייעודית לחטיבות הביניים. בנוסף החלה הפקת רסטורציות לסרטים שורו (שבי גביזון, 1990) וזוהר (ערן ריקליס, 1993). כל זאת במקביל להמשך עבודת דיגיטציה, שימור, קיטלוג והנגשה לכותרים עלילתיים ותיעודיים של הקולנוע הישראלי ולחומרי ארכיון היסטוריים.

מנכ"ל סינמטק ירושלים, רוני מהדב לוין: "פרויקט הדיגיטציה שהחל לפני כעשור כולל אלפי סרטים והוא הולך וגדל עם חלוף הזמן. כל סרט וסרט הוא חלק חשוב, פיסה מההיסטוריה האודיו-ויזואלית של ארץ ישראל ומדינת ישראל. פיסות חשובות אלה, שהיו בסכנת הכחדה של ממש, עברו תהליך שהציל והנגיש אותן לציבור הרחב. נתוני הצפייה שאנו חושפים היום מרגשים ומעידים על חשיבות פרויקט הדיגיטציה ועל היותו פרויקט שימור לחלק משמעותי בנשמה של כולנו. אנו נמשיך בשנים הקרובות לפעול כך, בין השאר על ידי פעילויות חינוכיות לתלמידים, הפקת רסטורציות נוספות והמשך דיגיטציה, שימור וקטלוג חומרי ארכיון. אנו גם מתחילים לבצע פרויקט מיוחד של דיגיטציה, קיטלוג והנגשה של סרטי ארכיון בארי".

ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים (צילום: ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)
ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים (צילום: ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)

פירוט הנתונים:

* כ-3.5 מיליון כניסות לאתר מיום עליית האתר.
* כ-2.5 מיליון משתמשים (יוניקים) מיום עליית האתר.
* כ-1.2 מיליון צפיות בסרטים.
* מספר סרטי הקולנוע באתר (עלילתי ותיעודי) – כ-700.
* מספר קטעי הארכיון באתר – כ-12,000.

המדינות עם מירב הכניסות בשנה האחרונה:
1. ישראל.
2. מקסיקו.
3. ארה"ב.
4. הודו.
5. אוקראינה.

בין הסרטים הנצפים באתר:

1. תמונות מחיי העיר תל אביב (1939).
2. מבצע סבתא (דרור שאול, 1999).
3. בגלל המלחמה ההיא (אורנה בן-דור, 1988).
4. בירושלים (דוד פרלוב, 1963).
5. להיות בקריית שמונה (דוד קדם, 1976).

אוספים חדשים שעלו לאתר בשנה האחרונה:

1. אוסף ארכיון הסרטים היהודיים ע”ש סטיבן שפילברג.
2. אוסף משפחת סלמה.
3. אוסף קרן הקולנוע הישראלי.
4. אוסף סרטי ויומני הקיבוץ המאוחד.

ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים (צילום: ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)
ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים (צילום: ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים)

רסטורציות:

* כיום מונגשות באתר 21 רסטורציות.
* במהלך השנה האחרונה עלו לאתר רסטורציות לסרטים הקיץ של אביה (אלי כהן, 1988) וחיוך הגדי (שמעון דותן, 1986).
* בימים אלה מופקות רסטורציות לסרטים שורו (שבי גביזון, 1990) וזוהר (ערן ריקליס, 1993).
סרטים חדשים באתר – כותרים מרכזיים:

* אפס ביחסי אנוש (טליה לביא, 2014).
* הערת שוליים (יוסף סידר, 2011).
* ביקור התזמורת (ערן קולירין, 2007).
* קזבלן (מנחם גולן, 1973).
* שמונה בעקבות אחד (מנחם גולן, 1964).
 
בארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק שמורים מאות אוספי קולנוע, המגוללים את סיפורה של ארץ ישראל ומדינת ישראל מאז המצאת מצלמת הקולנוע בשלהי המאה ה-19. האוספים כוללים סרטים עלילתיים, תיעודיים, יומני חדשות, תשדירים ציבוריים, סרטים ביתיים ועוד. הקמת הפלטפורמה התאפשרה בסיוע ובתמיכת קרן יגלום, קרן ברכה, משרד המורשת ותוכנית ציוני דרך, משרד התרבות והספורט, הרשות לפיתוח ירושלים ומפעל הפיס.