פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, יתקיים לראשונה מאז אסון ה-7 באוקטובר בשדרות, בסינמטק ובמוקדים נוספים ברחבי העיר.
מהדורת הסתיו של הפסטיבל, שייקרא "קולנוע דרום: בגוף ראשון", שם בקדמת הבמה את האנשים והנשים של הנגב המערבי, את משפחות החטופים/ות ומאבקן להשבת יקיריהן ומתייחס בתכניו השונים למלחמה והשלכותיה על קהילות הדרום.
לאורך הפסטיבל יכללו אירועים מיוחדים שיעסקו בביטויים השונים של האסון בקולנוע וטלוויזיה ובהשלכות והביטויים של הטראומה ביצירה למסך: "מי מספר את השבעה באוקטובר? יוצרים דרומיים בקדמת הבמה" – פאנל מיוחד בהנחיית שני קיניסו; אירוע מיוחד למשפחות החטופים/ות מהמועצה האזורית שער הנגב "403 באוקטובר" יעמוד על שאלת הזמן שעצר מלכת עבור המשפחות; השקת הקול הקורא לפרויקט "100% גן עדן" ע"ש אופיר ליבשטיין ז"ל בהשתתפות תלמידי/ות תיכון שער הנגב שיפיקו סרטים חדשים בנושא החיים במועצה ועוד.
הרצועה החדשה "בציר דרום 24" שתכלול יצירות חדשות של בוגרי/ות ומרצי/ות בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר ("עיד" של יוסף אבו מדיעם", "הדונם של סבתא" של ירמי שיק בלום ואלעד אורנשטיין) ותציג מניפת יצירה חדשה של מי שחייהם/ן שזורים בחוויית החיים והתרבות בנגב המערבי.
סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום: שברי גן עדן של הבמאית רונית איפרגן. הפסטיבל יינעל בטקס הזוכים בתחרות "קולנוע דרום חדש", תחרות סרטי הגמר של סטודנטים מביה"ס לאמנויות הקול והמסך אשר תכלול מספר שיא של 63 סרטים חדשים.
שברי גן עדן | רונית איפרגן
ישראל | 2024 | 73 דקות | עברית | תרגום לעברית ולאנגלית | דוקומנטרי
לפני כ-15 שנה מחליטים רונית איפרגן ובעלה איציק – מסיבות כלכליות - לעזוב את המרכז ולעבור עם ילדיהם לקיבוץ מקסים, על גבול עזה. מה שעבר על המשפחה תועד בסרט "חיים על הגבול", שהופק עבור yes ושודר ב-2013.
מאז השידור רונית המשיכה לצלם את המאבק להעלאת המודעות הציבורית לכך שיישובי עוטף עזה חשופים לפגיעה וסובלים משיגורי רקטות ומשיבוש החיים, ובמקביל המשיכה לתעד גם המאבק האישי התוך משפחתי – האם להישאר שם או לעזוב?
היום כשהיא ומשפחתה מפונים בקיבוץ שפיים, היא חוזרת לחומרים שצילמה, שחלקים נרחבים מהם מקבלים משמעות מצמררת ובלתי-נתפסת אחרי ה-7.10.
הדונם של סבתא | ירמי שיק בלום ואלעד אורנשטיין | תיעודי | 72 דק' | עברית
כשאשתו בהיריון מתקדם, עם שכר דירה נוסק, אפס חסכונות ועשרות תסריטים במגירה – ירמי מתחיל להילחץ. בשיחה אגבית עם אביו, מתברר שבכל זאת יש לו ירושה מבטיחה: דונם וחצי שנרכש לפני קום המדינה על ידי סבתא רבתא שלו. הבעיה: השטח נמצא בגדה המערבית, ויושב עליו כרם ענבים של מתנחלים. חמוש במצלמה, בְּמַפּה מתקופת המנדט ובאבא שלו, ירמי מחליט לעשות הכל כדי לכבוש את הירושה בחזרה. מה שמתחיל במשימה למציאת פתרון דיור הגיוני למשפחה המתרחבת, הופך למסע קומי-אקטיביסטי, במהלכו נפתחת תיבת פנדורה, או שתיים.
לאחר ההקרנה תתקיים סדנה מיוחדת עם יוצרי הסרט "הדונם של סבתא"
סדנת מנטורינג עם אלעד אורנשטיין וירמי שיק בלום, בוגרי המחלקה לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר ויוצרי "הדונם של סבתא", זוכה פרס אופיר - הסרט התיעודי הטוב ביותר, 2024 | זוכה פרס הבימוי, דוקאביב, 2024.
במהלך הסדנה יוצגו סצנות משלבי העריכה השונים, שילוו בשיח על תהליכי העבודה והבחירות האמנותיות, במטרה להדגים כיצד התפתחה השפה הקולנועית של הסרט, ולאתגר את התפיסות הרווחות לגבי איך סרט דוקו אמור להיראות. כמו כן, נעודד את המשתתפים/ות לשתף ברעיונות ולבטים מהפרויקטים שלהם, במטרה שיצאו מהמפגש עם כלים פרקטיים ורצון להמשיך לפתח את יצירותיהם.
עיד יוסף אבו מדיעם | עלילתי | 90 דק' | ערבית, עברית
עיד הוא עובד בניין שגר ברהט וחלומו הוא ליצור תיאטרון, בעבורו, זהו חלום כמעט בלתי אפשרי. הוא מגלה שהוריו, אשר רואים במשפחה את הגשמת החיים, שידכו אותו בעסקת בדל- בה הוא ואחותו, יתחתנו עם זוג אחים ממשפחה אחרת ובכך מתחתן עם עביר, שמסמלת עבורו כלא.
עיד כותב מחזה בסתר המבוסס על התקיפה המינית שחווה בילדותו ע״י גבר מהעיר ואף מנהל רומן בסקייפ עם דוניא, שחקנית מפריז, שעוזרת לו בכתיבתו. התקיפה עולה ביצירתו, הזירה בה הוא חש חופשי. עיד חי בין עולמו הפנימי ובין החיים שייעדו לו. הוא לא יכול לעזוב את סביבת חייו אך הוא נאבק על החופש בתוך הגבולות ונוסע בעקבות חלומו לפריז, רק כדי לגלות שאהובתו לא מחכה לו שם. הוא שב בגאווה עם מחזה מוכן, אך אין מי שיקשיב.
עם הפנים קדימה: בטקס הפתיחה יושקו הקולות קוראים לפסטיבל הבא
במסגרת אירוע הפתיחה של הפסטיבל, יושקו הקולות הקוראים לתחרויות ותוכניות פסטיבל קולנוע דרום הבינ"ל שיתקיים בתאריכים 19-26.6.2025:
תחרות סרטי ביכורים ע"ש יהב וינר
תחרות הקולנוע הקצר
פנורמה ישראלית
תחרות ניצוצות