לפני כמה שנים העלה דן תורן מופע שנקרא “מה, גם את זה הוא כתב?”, ובדרכו ההומוריסטית ביצע וסיפר על הלהיטים שכתב למיטב האמנים – ואיש לא ידע שהוא חתום עליהם. תורן, מהיוצרים החשובים ופורצי הדרך ברוק הישראלי, אחראי לעיצוב הקריירות של אמנים רבים, בהם ברי סחרוף, דניאל סלומון, רמי קלינשטיין, דנה ברגר ופיטר רוט, בהיבט האמנותי ובזכות הצמא האינסופי לחקור ולפתח את היצירה לעומק.

הפחד מבן-גביר ישתק את נתניהו | בן כספית על הפצצה שהטיל ביידן
גורם מדיני: "מקבלים את רוב הפרטים שהציג ביידן לעסקה"

מאז שנות ה־80 טיפח תורן דורות של מוזיקאים וכלהטוטן של מילים יצר מאות שירים. בזמן שרבים מהשירים שכתב עבור עצמו פחות כיכבו במצעדי הפזמונים, למעט שירים מצליחים שביצע כמו “אימפריות נופלות לאט”, “לבן על לבן” ו”שוב השקר הזה”, דווקא שירים רבים שבהם נטל חלק מאחורי הקלעים הפכו בחלקם להמנונים. הנה עשרה מהם:

שרון ליפשיץ - גידי (1985)

“גידי” של שרון ליפשיץ כבר כמעט בן 40. השיר, שנחשב לאחד הלהיטים הגדולים באייטיז, נולד אי אז בסוף שנות ה־70 כשחבר נעוריה הטוב של ליפשיץ בת ה־17 גדעון (גידי) יובל עזב את תל אביב לטובת ירושלים ומאז עקבותיו נעלמו. טרום עידן הפלאפונים, אמצעי התקשורת היחיד לאתר מישהו היה דרך הטלפון הביתי ואם אין לך את מספרו – אבוד לך.

כשהיא די מבואסת מזה שגידי עזב, הביעה ליפשיץ את געגועיה אליו דרך שרבוב מילים למנגינה שיצרה, כשאמה, אשת “קול ישראל” המיתולוגית עפרה סמואל, המציאה את המשפט “גידי לא, תגידו לו”. השיר נכתב ברוח מבדחת ולא בנימה עצובה. באותה תקופה החלה ליפשיץ להקליט שירים ראשונים פרי עטה ל”קול ישראל” ובמחצית הראשונה של שנות ה־80 החלה לעבוד על אלבום הסולו הראשון שלה.

ליפשיץ, שהתיידדה באותה עת עם דן תורן (השניים שירתו יחד בתיאטרון צה”ל), אז כוכב גדול מהקולנוע ומהטלוויזיה ויוצר בהתהוות, ביקשה ממנו לעזור עם הטקסט, והוא, כאשף מילים, עוד בטרם ידע זאת על עצמו, החליט לכתוב את הטקסט בשפה פשוטה ועממית. את הטקסט כתב תוך עשר דקות במהלך נסיעה צבאית בג’יפ ישן. תורן סיפר לי פעם שליפשיץ הביאה את המשפט “גידי לא, תגידו לו” על בחור שהיא רוצה, אבל הוא מעין נוכח־נפקד, הוא לא ידע את טיב היחסים, שהיו אפלטוניים, בין ליפשיץ ליובל, ולכן כתב אותו בקריצה רומנטית בלתי ממומשת. היה זה השיר הראשון שכתב תורן והושמע ברדיו.

השיר, שהיה הסינגל השני שהוציאה ליפשיץ מאלבומה הראשון, זכה להצלחה והוא אחד השירים הזכורים מהקריירה הקצרה של ליפשיץ. גידי עצמו, אגב, הפך לימים לזמר ג’ז.

שרון ליפשיץ - קולנוע (1985)

שיר הנושא מאלבום הבכורה של ליפשיץ נכתב על ידי תורן והולחן על ידה. בניגוד ל”גידי” היותר פופי, “קולנוע” הוא יותר רוקי. ליפשיץ סיפרה פעם שאת לחן השיר כתבה בעקבות הערה של איתמר גפני, הסאונדמן של האלבום שלה, ששאל אותה מדוע אינה שרה בטונים הנמוכים שהולמים אותה יותר מהגבוהים. תורן, ששמע את המנגינה, כתב את הטקסט תוך דקות ספורות והקריא אותו לליפשיץ דרך הטלפון. את השיר כתב לאחר צפייה בסרטו החדש של וודי אלן “שושנת קהיר הסגולה”. תורן הזהיר את ליפשיץ מראש שהשיר “מוזר ומשוגע” – וה”שיגעון” שלו הפך ללהיט היסטרי.

רמי קלינשטיין - ביום של הפצצה (1986)

שיר הנושא הפותח את אלבום הבכורה של רמי קלינשטיין נכתב על ידי תורן והולחן על ידי קלינשטיין. קלינשטיין היה אז מלחין צעיר ועולה שכבר יצר פסקולים לסרטים ועבד עם זוגתו ריטה על שירים ראשונים. המפגש הראשון בין תורן לקלינשטיין היה בצבא, כשהשניים היו אומנם בלהקות צבאיות שונות אך צוותו יחד לבדר את החיילים במוצבים.

באותן שנים אמנים הרבו לכתוב על מלחמות, ובהשראת שירו של סטינג “Russians” (על המלחמה הקרה) וחוויותיו של תורן ממלחמת לבנון הראשונה נכתב הטקסט, שלצערנו, הרלוונטיות שלו נשמרת כבר כמעט 40 שנה.

רמי קלינשטיין - את שרה ברדיו (1986)

כשקלינשטיין ותורן עבדו על אלבום הבכורה של קלינשטיין, תורן נהג לבקר את קלינשטיין בביתו, לעבוד איתו על הטקסט, והמנגינות נוצרו על המקום באותם מפגשים. להיט נוסף מאלבומו הראשון של קלינשטיין “ביום של הפצצה” הוא “את שרה ברדיו” שכתב תורן וקלינשטיין הלחין, כשההשראה לשיר היא לא אחרת מאשר זוגתו של קלינשטיין אז, הזמרת ריטה, שגם פרצה באותה תקופה.

"רמי הזמין אותי אליו לכתוב ביחד”, סיפר לי תורן בראיון ל”מעריב”. “באחת הפגישות אצלו, ריטה באה והם השמיעו לי את ‘שיר אהובת הספן’ לפני שהוא יצא לרדיו, ושאלו לדעתי. כששמעתי את השיר דמיינתי את רמי מהלך בין המרפסות ושומע מכל בית את השיר הזה מתנגן ברדיו, ועל זה כתבתי את ‘את שרה ברדיו’”.

ברי סחרוף - מפנה מקום (1995)

אחד הלהיטים של ברי סחרוף מתוך אלבומו השלישי “חם על הירח” נכתב על ידי סחרוף ותורן והולחן על ידי סחרוף. סחרוף ותורן החלו לשתף פעולה בכתיבה עוד באלבומו הראשון של סחרוף (“הכל או כלום”, 1991) וסחרוף ציין כי תורן היה מי שהכווין אותו לכתוב טקסטים כשהיה חסר ביטחון.

אחרי גירושיו יצא סחרוף לתקופה מסוימת עם יעל אבקסיס וכתב יחד עם תורן את השיר, בהשראתה. בסיום שיר זה, החותם לכאורה את אלבומו, סחרוף שר לאבקסיס גם גרסת כיסוי שלו, שלא נכללה ברשימת השירים באלבום, לשירו הרומנטי של אלביס פרסלי “Can’t Help Falling In Love”.

ברי סחרוף (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)
ברי סחרוף (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)

"היי פייב" - אין לנו מה להפסיד (1997)

השיר, שכתב תורן והלחין והפיק מוזיקלית שי להב, נכלל באלבומה הראשון של להקת הבנים הנערצת מהניינטיז. תורן, שכתב בעיקר לאמני רוק, כתב אומנם שיר רוק עם להב, אותו הכיר עוד בימי “מופע הארנבות של ד”ר קספר”, אך במעטפת הפופית של “היי פייב” הטקסט שלו היה “שונה” משאר חומרי האלבום שפנו בעיקר לנערות בגיל העשרה שהעריצו את חברי הלהקה. זה ה”רציני” וה”כבד” בשירי אלבום זה של "היי פייב" ולמרות זאת הוא הצליח להעפיל למשך שבוע אחד לראש מצעד הפזמונים במאי 1997. עם זאת, במרוצת השנים הוא נשכח לעומת שירי הלהקה האחרים.

יהודית רביץ - אמבולנס אהבה (2000)

אחד הלהיטים הבולטים מאלבומה של יהודית רביץ “געגוע” נכתב על ידי דן תורן כתוספת לטקסט של לאה גולדברג והולחן על ידי רביץ. שם השיר “אמבולנס אהבה” נולד כבדיחה פרטית של רביץ, תורן והמוזיקאי רן שם טוב שניגן באלבום, על השימוש במונח “חולה אהבה” בצורה מטאפורית, כלומר בקטע של אדם שמאוהב כל כך עד כי הוא זקוק לאמבולנס.

“מאחורי השיר מסתתר סיפור קטן על כעס גדול שעוררנו באזור השירה העברית החדשה”, סיפר תורן. “יהודית השמיעה לי על הפסנתר את הבית לשיר ושאלה ‘זה לא קצר מדי?’. אחרי שהיו לנו כמה שירים, יהודית שוב הזכירה את השירונצ’יק של לאה גולדברג 'אני הלכתי אז', ואחרי שניגנה לי אותו שוב על הפסנתר אמרתי שאולי צריך שהבחור בשיר יענה לה.

לאה גולדברג כתבה על תחושת הריחוף שהייתה לה כשמישהו היה מאוהב בה, ואני הצעתי שנוסיף את תגובתו של הבחור. וזה מה שעשיתי, כתבתי את התשובה, יהודית הלחינה והשיר היה שלם. כשהאלבום יצא וזכה להצלחה רבה, חטפנו על הראש בירחון שירה ובעוד תגובות של משוררים חשובים שכעסו עלינו בשמה של לאה גולדברג על החפצה, שהתערבנו למשוררת בשיר. אני השבתי אז שנראה לי שלאה הייתה אוהבת את זה, ואני עדיין חושב ככה”.

יהודית רביץ (צילום: אבשלום ששוני)
יהודית רביץ (צילום: אבשלום ששוני)

דנה ברגר - איפה הוא עכשיו (2000)

דן תורן ודנה ברגר החלו את דרכם המשותפת עוד בלהקת “בלאגן” שהוציאה אלבום מופת אחד (“גן עדן עירוני”) והתפרקה. כשעבדה על אלבומה השני (“פשוט להיות”, 1998), הלחינה ברגר טקסט שכתב עבורה תורן בהשראת שיחותיהם בנושאים כמו רומנטיקה, זוגיות והתאהבות.
על אף שבזמן אמת השיר לא הפך ללהיט גדול, הוא זכה להצלחתו מאוחר יותר ולדבריה, הוא אחד השירים האהובים ביותר על מעריציה.

פיטר רוט - היא אוהבת (2005)

ב־2003 החל פיטר רוט לעבוד יחד עם דן תורן על אלבום הבכורה שלו “פיטר רוט”. ב־2005 יצא הסינגל הראשון מתוכו, שכתבו תורן ורוט והלחין רוט והפך ללהיט אהוב. “החיבור בין דן לביני היה מדהים”, סיפר לי בעבר רוט. “זה היה חלום. כל כך היה כיף לעבוד איתו וכשהשמעתי לדן את ‘היא אוהבת’, היו לי רק שני בתים ואחרי המפגש עם דן, הוא כתב על המקום שני בתים נוספים ונולד השיר. הגדולה של דן הייתה לקרוא את הבן אדם ולכתוב טקסט שיתאים לו ככפפה ליד”.

אריק איינשטיין - טיול רגלי (2006)

“טיול רגלי” היה הסינגל הראשון מתוך אלבומם המשותף של אריק איינשטיין ופיטר רוט “רגעים”. הוא נכתב על ידי תורן והולחן והופק מוזיקלית על ידי רוט. איינשטיין כל כך אהב אותו שבחר לפתוח עמו את האלבום.

“את אריק הייתי פוגש בטיול הרגלי בשכונה שגרתי בה אחרי הצבא, אזור בית כלל”, סיפר תורן. “וזה באמת היה יוצא מן הכלל כשיום אחד עמדתי במטבח וטיגנתי שניצלים כשהטלפון צלצל: ‘הלו זה אריק', כאילו כל יום אתה מקבל טלפון מהמלך. ‘הלו זה אריק’ זה משפט שעוד כמה מלחינים מספרים ששמעו ובאמת שאתה לא יודע מה להגיד. כן המפקד? תודה, מה? בכל אופן הוא אמר שאהב שאני כותב פשוט כמו שמדברים וזה נכנס לו ללב. השניצלים אומנם נשרפו אבל ישבתי לכתוב את המילים וחשבתי על אריק וסימה (אליהו) מטיילים בשדרות רוטשילד ליד הבית שגרתי בו עד שנת 2004”.