נראה שמבחינת המוזיקאי הוותיק מרדכי שלף - מוטק'ה בפי כל - הגיל איננו אלא פרט זניח שהוא מתעלם מתכתיביו. וכך, בגיל 91, שאולי היה מקנה לו שיא גינס, שלף בהכנות האחרונות לקראת הזמרייה ה-72, שתיפתח באחד ביולי במרכז המוזיקה המחודש ביפו, בניצוחו כמנהל המוזיקלי. כדרכו בקודש, שלף לא נדחף לכך. "מבלי ששאלו אותי, כשפתאום לא היה מי שימלא את התפקיד, הטילו אותו עלי וקיבלתי זאת ברצון", הוא מספר.

משלום חנוך עד גיא בוקאטי: שיתופי הפעולה הגדולים של אריק איינשטיין

בעבר זה היה בהשתתפות מקהלות מחו"ל.
"נכון. אז היו תנאים אחרים והפעם התלבטנו אם לקיים את הזמרייה במצב הנוכחי, כשיש מלחמה וחטופים, אם כי ביפו ולא בעכו - ובלי אורחים מחו"ל. אם הזמריות נועדו לתת ביטוי למוזיקה הקלאסית, הפעם אנחנו משלבים אותה עם הזמר הישראלי במה שאנחנו קוראים לה "זמריית צירופים".

כך, למשל, בהופעה של מקהלת "העפרוני", בניצוח שלי ברלינסקי, יבוצעו שירים של נעמי שמר ושם טוב לוי לצד יצירות של אלגר, פרסל ובריטן, בעוד שמקהלת "מורן", בניצוח נעמי פארן, תשמיע משירי סשה ארגוב, יוני רכטר, שלום חנוך ואפרים שמיר לצד יצירות של ויוואלדי, מנדלסון, גריג וברטוק".

עוד בתוכנית, בין השאר, מחווה של מקהלת נוה שיר, בניצוח ענת דור, לזמרות הגדולות בזמר העברי בעבר ובהווה, הרכבי א-קפלה, שני מופעי לדינו וגם הרקוויאם של פורה בביצוע משותף של תזמורת הרחוב הירושלמית ושל המקהלה הקאמרית ירושלים. כמו כן תבוצע המיסה קריאולה של רמירז בניצוח ישי שטקלר על מקהלת "קולגיום" ועל האנסמבל לפולקלור לטינו-אמריקאי.

שלף, שנולד וגדל בשרון, הגיע אל המוזיקה מנגינה בכינור. אם ציפו במשפחתו שיצא ממנו משהו מעין יאשה חפץ, תכניותיו השתנו מאז שסיגל לעצמו נגינה באקורדיון, מה שהעלה אותו על מסלול שבו הוא מתמיד עד עצם היום הזה. "היכן שהיה צורך לשיר או לרקוד, תמיד האקורדיון היה עלי", הוא מציין.

"אבל, למעשה, הכלי שלמדתי ברצינות לנגן עליו היה דווקא האבוב ומזה לא נשאר לי הרבה, הגם שלמדתי מאליהו טורנר, אבובן הפילהרמונית, שהיה מהטובים בתחומו". שירותו הצבאי עבר עליו בנח"ל, שם בעיסוקו בשירה בציבור ערך שירונים ולצד הבמאי דוד ברגמן שימש כמנהל המוזיקלי של "נח"ל ונחלה", התוכנית החמישית של הלהקה הנח"לאית, שחבריה שרו, בין השאר את "יא ירח" של מוהר וזלצר לצד "הורה ממטרה", של מוהר ו-וילנסקי וגם הקליטו את המנון הלהקה - "נחל היכון!", שכתבו אורלנד וזעירא.

לאחר הלהקה למד שלף במדרשה למורים למוזיקה ועבד בהוראה לצד תפקידי ניהול שמילא לצידו של גארי ברתיני במקהלה הלאומית "רינת", בחבורת "רננים" ובאנסמבל הקאמרי הישראלי, שמוכר כיום כתזמורת הקאמרית הישראלית, בנוסף לשלל מקהלות וחבורות-זמר שהקים. כמו כן היו לו מניות רבות בחבורת "שהם", שהייתה לה תרומה נכבדה בשימור הזמר העברי מלפני הקמת המדינה באמצעות הקלטת כ-800 (!) שירים מאז. בהם הפתעות רבות, כמו שיר שעל מילותיו חתום יגאל ידין, הרמטכ"ל השני והארכיאולוג הנודע.

"אחרי שעבר את ה-90, הגיע הזמן לחשוף את מוטק'ה שלף ואת פועלו", אומר יוסי פרוסט, מנכ"ל העמותה המפעילה את הזמרייה ואת תחרות הנבל הבינלאומית - וסולן להקת הנח"ל בעברו הרחוק. "עמדתי על טיבו מאז ימינו בנח"ל, כאשר בהיותו המנהל המוזיקלי של התוכנית שלנו נהנינו מהידע העצום שלו בהיסטוריה של הזמר העברי ומחוש ההומור האדיר שלו, שאיתו ידע לפתור כל בעיה באמצעות בדיחה טובה, כמי שהוא חיבור מוצלח בין 'מורה' לבין מוזיקאי".