צמד העמרנים נחשב לאחד הצמדים המצליחים בתולדות הזמר העברי, וחבריו, האחים שלום וברק עמרני, היו מהראשונים שהחדירו את המוזיקה הים תיכונית ללב המיינסטרים בשנים שהדבר היה נחשב לכמעט בלתי אפשרי. 

הצמד, שהיה גם הראשון שהכניס את המוזיקה התימנית לקונצנזוס הישראלי, הקליט אלבומים לאורך שנות ה-60, ה-70 וה-80 והופיע בארץ וברחבי העולם בהצלחה רבה, עד פירוקו בסוף שנות ה-90.  

האחים עמרני, שנולדו בשכונת כרם התימנים בתל אביב, הקימו את הצמד בשנת 1964 לאחר ששניהם רכשו שפשוף מוזיקלי: ברק, הצעיר מבין השניים, שירת במחזורה הראשון של להקת גייסות השריון ואילו שלום היה חבר ב"צמד הגיטרות" המצליח עם המוזיקאי יוסף פלתה (להיט הצמד הזכור היה "שובה אליי").

האחים התמקדו במוזיקת פולקלור ישראלית במתכונת של שני קולות ושתי גיטרות, וכן ביצעו שירים תימניים שספגו בבית הוריהם. אחד מהם, "דרור יקרא", נחשב ל"שיר המזרחי הראשון" שכיכב במצעדי הפזמונים העבריים ונכנס למיינסטרים. בשנת 1966 הקליט הצמד את אלבומו הראשון ובו להיטים רבים: "הרטמכ"ל התימני", "אגדת הל"ה" ו"אביגיל".

לאחר מלחמת ששת הימים יצאו האחים עמרני לסיבובי הופעות בינלאומיים בחו"ל, ובייחוד בארה"ב, וכן הקליטו אלבומים בינלאומיים שהביאו את הפולקלור הישראלי גם לסצנה הבינלאומית. לאורך שנות ה-70 השתתפו דרך קבע בפסטיבלי הזמר המזרחיים, ובשנת 1976 אף קטפו את המקום השני בו בלהיט "פזמון האגודה" שכתב והלחין עבורם אורי שבח.

בסוף שנות ה-70 הצמד שילב בין מוזיקת רוקנ'רול, גרוב ופופ עם מקצבים תימניים, דבר שנחשב לחדשני בשנים ההן (והניח את אבן היסוד למהפכה שבאה בשנות ה-80 עם עפרה חזה באלבום שירי תימן הבינלאומי שלה). בשנות ה-80 וה-90 הופיעו האחים דרך קבע בתכניות טלוויזיה, הקליטו אלבומים וביססו את מעמדם כצמד פורץ דרך.

הצמד התפרק בהדרגתיות לקראת תחילת שנות ה-2000. ברק עמרני נפטר ב-3 בינואר 2022 בביתו בגבעת שמואל בגיל 82 לאחר הידרדרות במצבו הבריאותי עקב מחלת הפרקינסון שבה לקה בגיל 61; בדיוק שנה לאחר מכן, ב-3 בינואר 2023, נפטר אחיו הגדול, שלום, בגיל 86, לאחר שמצבו הבריאותי הידרדר.

השניים אמנם אינם עמנו אבל התקליטים, השירים ובעיקר המהפכה שחוללו בזמר העברי משאירים את אגדתם חיה ובכל שיר שנשמע כיום, בין אם בעקיפין ובין אם במישרין, יש משהו מן המורשת של העמרנים, מורשת שתישאר לעד.

בפרק זה של "מילים ולחן" בדיגיטל של 103fm חזר חוקר המוזיקה דודי פטימר אל תחילת הדרך של הצמד, אל ההצלחה הגדולה בארץ ובחו"ל, השמיע חומרים נדירים וסיפר את הסיפורים מאחורי השירים הגדולים.