דן מינסטר היה אחד הפזמונאים הבולטים של שנות ה־70 עם הלהיטים “בלילות הקיץ החמים" ו"דמעות של מלאכים" כגולות הכותרת של שיריו. עתה, כששלושה מהם נכללים ב"כל זמן שיהיה", אלבומו החדש של יוני רכטר, תהינו איפה הוא היום, מינסטר בן ה־73, שמאז ומתמיד היה חוצן בעולם הבידור.

“כיום אני גמלאי מאז שלפני שלוש שנים מכרתי חברה בתחום הסחר הבינלאומי של מוצרים דנטליים ופרא־רפואיים, שהייתה לי", הוא חושף. “לצד זה אני כותב כל החיים. הוצאתי בעבר שני ספרי שירה וכמי שלמד קולנוע גם כתבתי תסריטים. לא מזמן חזרתי לכתיבת פזמונים, ושניים מהם מופיעים באלבומו החדש של יוני".

איפה הם היום: מה עושה היום הזמרת מלי ברונשטיין (“בלילות הקיץ החמים")?

דן מינסטר (צילום: פרטי)
דן מינסטר (צילום: פרטי)

מהו מבחינתך שיתוף הפעולה, אז והיום, איתו?
“בראש ובראשונה אנחנו חברים מאז נעורינו וגדלנו על אותה מוזיקה, כך שהוא חלק מהחיים שלי. בין השאר כתבנו שירים ביחד שלא התפרסמו עד שיצא ‘דמעות של מלאכים’, שנים לאחר שחיברנו אותו בהיותנו תלמידים בני 16־15 ב’תיכון חדש’, בתל אביב".

מניין בא לך, כנער, הרעיון של מלאכים שבוכים, בעוד שיש להם דימוי של כל־יכולים?
“עד היום אין לי מושג מניין זה בא לי. מה שזכור לי זה שכמו שירים אחרים שלנו, כתבנו אותו בבית של יוני, כשהוא ישב ליד הפסנתר ואני - לידו עם דפים ועט".

עבר זמן עד שהשיר הוקלט.
“נכון. עבר קצת זמן עד שהשיר הוקלט תחילה בראשית שנות ה־70 על ידי שלישיית ‘אף אוזן גרון’, שאחד מחבריה, יובל דור, שירת עם יוני בלהקת חיל התותחנים. למעשה, השיר התפרסם קצת מאוחר יותר, ב־75’, בביצוע של יוני ואבנר קנר במסגרת ההרכב ‘14 אוקטבות’. כשנתיים מאוחר יותר הקליטו את השיר גם אסתר עופרים ואריק איינשטיין ואחריהם - יוני עם יהודית רביץ באלבום ‘באופן קבוע וחד־פעמי’, שהוציאו ב־78’’.

למעשה, כשהשיר “דמעות של מלאכים" הפך ללהיט, כאמור בביצוע “14 אוקטבות", שיר אחר של מינסטר, “בלילות הקיץ החמים", שנכתב מאוחר יותר, הפך כבר ב־71’ ללהיט (ולא ב־73’, כפי שנכתב בטעות בפרסומים שונים) עם מלי ברונשטיין כסולנית צוות הווי תותחנים.

ברונשטיין מעידה: “בהיותי סולנית הצוות, קיבלתי שיר סולו שלא אהבתי. כמי שהייתה אז חברתו של יוני רכטר, הוא קישר אותי עם חברו, דן מינסטר. כך מצאתי את עצמי בשבת אחת מעלעלת אצלו במרפסת במחברת השירים שלו, שמהם קפץ לי השיר ‘בלילות הקיץ החמים’. בשנייה התחברתי למילים שלו, ששיקפו את החום שהיה אז".

כשמינסטר נשאל היכן חווה את לילות הקיץ החמים שבשיר, הוא חושף: “אבי, שעבד קשה במפעל שלו לייצור משקאות חריפים בירושלים, היה לוקח אותנו מדי קיץ לבית שהיה שוכר בבת שלמה, ליד זיכרון יעקב, שם אהב ליהנות מהחופשה השנתית שלו. השיר הוא על בת שלמה ומה שתרם לו הוא הלחן היוצא מהכלל שהוא זכה לו".

מדבריה של ברונשטיין עולה שלא רק שכסולנית הצוות היא יזמה את הפנייה למתי כספי, אז הגאון התורן בהלחנת שירים ללהקות צבאיות, אלא שהיא, בת 18 וחצי בלבד, הרהיבה עוז וביקשה ממנו לשנות את המנגינה הבלוזית שהלחין למשהו קצבי יותר. בהקלטת השיר, שבה לוותה על ידי בחורי “אף אוזן גרון" (שהפכו עד מהרה ל"הכל עובר חביבי"), נשמע ברקע קולו של כספי. ויוני רכטר? כרגיל, גם אז הוא היה על הפסנתר.

מי שתרם לפרסום השיר לא היה אלא אורי זוהר, שהיה פותח ונועל כל תוכנית “ציפורי לילה", שהגיש בגלי צה"ל, עם “בלילות הקיץ החמים" בביצוע מלי ברונשטיין.

גידי גוב (צילום: ניר קידר)
גידי גוב (צילום: ניר קידר)

“לא היה מישהו כמו אריק"

מינסטר כתב, עם רכטר כמובן, חמישה משירי אלבום הבכורה של גידי גוב - “שלוש בלילה בעיר", “הו איזה לילה", “שיר התעוררות", “כבו האורות" ו"בלעדייך", שהוא אחד משלושת שיריו של מינסטר באלבומו החדש של רכטר, שהפעם מחדש אותו עם גוב וחבריו מ"זהו זה". כשמינסטר נשאל למי התכוון בשיר הזה, הוא משיב בפשטות, “לא התכוונתי לדמות מסוימת אחת". אגב, לצד “בלעדייך", משנת 78’, ישנם באלבום של רכטר גם השירים “תמיד" ו"הרגע שבו אני מנגן", שיריו של דן מינסטר, שניהם מ־2022.

עם אריק איינשטיין, שכאמור היה ממחדשי “דמעות של מלאכים", היה למינסטר שיתוף פעולה נוסף בשיר “ילד של חלום", שבאופן לא מפתיע גם אותו הלחין רכטר. “מאוד אהבתי את אריק, אדם יוצא דופן, שאי אפשר היה שלא ליפול שבי בקסם שלו", הוא מספר.

מדוע לא המשכת איתו?
“לא יודע. ‘תכתוב לי בלדה’, הוא ביקש ממני פעם, אבל לא הסתייע. עוד שיר לא יצא, אבל היה לי סיפור איתו, כשלא זכרתי מה היה המשחק האחרון של השחקן הברזילאי ריבלינו. סביב הפרט הזה התגלגלה בינינו שרשרת של שיחות, כאילו מדובר היה בדבר הכי חשוב בעולם. זה היה אריק. לא היה עוד מישהו כמוהו".

לבד משיתוף הפעולה הפורה שלו עם חברו יוני רכטר מיעט מינסטר לכתוב עם יוצרים אחרים, פרט להבלחות חד־פעמיות עם חוה אלברשטיין, נפתלי אלטר (לאושיק לוי), אחינועם ניני ורמי קלינשטיין. “ככה זה כשהייתה לי קריירה בתחום אחר", הוא אומר. “מה שהתחיל בעזרה לאבא שלי נמשך יותר מ־50 שנה. אדם יכול לתכנן תוכניות והמציאות לוקחת אותו למקום שונה".

יש לך בבית מגירה עם שירים, המחכים להלחנה?
“מגירה לא, אבל יש במחשב שירים שאולי יגיע זמנם, למען האמת לא התאמצתי לעשות איתם משהו. במהלך השנים היו אליי כמה פניות, אבל לרוב אמרתי ‘לא’".