ביום שבת האחרון (7.9), שלוש שנים לאחר שתוכניתו הפופולרית "החידון המוזיקלי" הורדה באבחה מלוח השידורים של התאגיד ככלות 33 שנה על הגל, נדם לתמיד קולו הרדיופוני המוכר כל כך של גדעון הוד, השדר שהפליא לתמרן בשידוריו בין הספורט לבין המוזיקה הקלאסית.

בן 87 היה אז הוד ובמיטבו מבחינה מקצועית כשנאלץ להיפרד מהמיקרופון. הוא, שהרדיו היה תמצית חייו, חש פגוע כשנחתה עליו הגזרה. "זה קורה לי לאחר ששירתי את הציבור ב-66 שנות שידור ובלי התחשבות במאזינים", מחה. "הייתי מוכן להמשיך לשדר תמורת 'שכר' של שקל לחודש - ולא אפשרו לי".

הקרב על "הופה היי": המפיק הודיע על חידוש הסדרה - בתאגיד טוענים: "אין לו זכויות"
ישחזר את ההצלחה? האיש מאחורי "פחד אלוהים ישמור" בשיר חדש

הוד זוהה לפני הכל עם הספורט, אך במקביל לא חדל לפלרטט עם המוזיקה מאז שכעדותו ניגן בגיל שלוש במשולש בגן הילדים בתל-אביב של שנות ה-30. "חיינו התרכזו אז סביב המוזיקה", העיד בראיון. "לאחר הפעילות ב'תנועה המאוחדת', הייתי הולך עם החבר'ה, ביניהם בן כיתתי המוזיקאי נעם שריף, לשמוע מוזיקה ב'אהל שם'. מכיוון שלא היה אז מיזוג-אוויר, כשהיו פותחים את החלונות למעלה, היינו שומעים שם את הקונצרטים מבחוץ ובחינם".

לאחר הכרזת המדינה, כבן של קיוסקאי וכמי שגדל במשפחה לא אמידה, הוד הנער היה עובד בבניין, כדי שיוכל לקנות תקליטי 78', שהיו אז יקרים ולהאזין להם מהגרמופון שהוריו רכשו בדי עמל למען בנם חובב המוזיקה.

גדעון הוד (צילום: עצמי)
גדעון הוד (צילום: עצמי)

במקביל עסק הוד למן ילדותו בשלל ענפי ספורט, "לרבות אפילו אגרוף וגולף". לאחר שירותו הצבאי כמד"ס (מדריך ספורט), הוכשר כמורה לחינוך גופני ובמשך 11 שנה לימד עד שחדל עקב תאונת אופנוע. במקום זאת פצח בקריירה הרדיופונית רבת השנים שלו. "בעודי על קביים מהתאונה, שלח אותי נחמיה בן-אברהם (שדר הספורט האגדי - י.ב-א) לסקר את אליפות אירופה בכדורסל, שנערכה בפינלנד", סיפר.

זאת הייתה רק ההתחלה. מאז הקיף הוד את כדור הארץ כשדר-ספורט והמציא את התוכנית המיתולוגית "שירים ושערים", לאחר שהיה באיטליה עד לתוכנית כזאת. בין האולימפיאדות ואליפויות העולם שסיקר כילה הוד עד תום חמישה דרכונים. "הנסיעות הרבות היו בעיקר עבודה וכמעט לא מספיקים לבלות", הרגיע את הקנאים.

בין מרואייניו הבלתי נשכחים היה ג'סי אוונס, גיבור אולימפיאדת ברלין 36', שעל אפו וחמתו של היטלר גרף שם ארבע מדליות זהב. הוד צד ביציע את האגדה בתחילת אולימפיאדת מינכן המקוללת. כשבא לשדר את הראיון הבלעדי, התברר לו כי שוד ושבר ובטעות הקליט על הקלטת אוונס את אמיל זטופק, "הקטר הצ'כי", אגדת ספורט אחרת.

כ-20 שנה ליווה הוד בנאמנות את מכבי תל-אביב, אז פאר הכדורסל הישראלי, בהתמודדויותיה ביבשת השכנה. "עם כל הוותק שצברתי בנסיעות איתם, אף פעם לא הייתי חלק מ'המשפחה'", ציין. "כלומר, חברים-חברים, אבל אם רוצים לשדר באובייקטיביות, כדאי לשמור על ריחוק מסוים".

לדבריו, היה זה שלמה הד, המנהל הראשון של "קול המוזיקה", שידע על אהבתו לעולם הצלילים והציע לו ב-88' לערוך את החידון המוזיקלי במקומו. הוד נפעם מההצעה, אבל הסביר שעם כל אהבתו לתחום הוא היה נטול כל השכלה מוזיקלית ו"אני אפילו לא קורא תווים". "עזוב שטויות", אמר הד להוד."אתה תעשה את החידון יותר טוב מכל אחד אחר".

הד צדק במאה אחוז. החידון המוזיקלי, שהגיש הוד בצהרי חמישי במקביל לתוכנית "פנינים לשבת", שהגיש בימי שישי, היה ממתק רדיופוני מענג, שריתק למקלט מאזינים מושבעים, לרבות עבדכם הנאמן.

הוד ראה שליחות בתוכניותיו המוזיקליות. "איתן יכולתי לקרב למוזיקה הרבה אנשים, שבדרך כלל היא לגמרי לא בראש שלהם", העיד. "כשהייתי עושה קניות בשוק הכרמל, החבר'ה שם, שהכירו אותי מהספורט, היו מחמיאים לי על תוכניות המוזיקה, שמי בכלל חשב שהם הקשיבו להן".