לפני 30 שנה הייתה התזמורת הסימפונית חיפה הראשונה שביצעה מיצירותיו של אבנר דורמן בהיותו בן 19. "היה זה עודד זהבי, אז מלחין הבית של התזמורת, שבא לתיכון 'אלון', היכן שלמדתי במגמת המוזיקה ושמע יצירות של תלמידים, מה שהביא להזמנת יצירה ממני, קונצ'רטו לפסנתר, דבר שריגש אותי מאוד", הוא נזכר.

כעת, עם קונצ'רטו לפסנתר אחר שהלחין, יסגור דורמן מעגל עם יצירת הביכורים ההיא, בקונצרט פתיחת עונת 2024/2025 של התזמורת הסימפונית חיפה, שייערך ב-29 וב-30 החודש, באודיטוריום חיפה, בניצוחו של יואל לוי, המנהל המוזיקלי של התזמורת. "זה כיף גדול לחזור לתזמורת, שנשמעת נהדר ואני מכיר חלק מהנגנים שלה", הוא אומר. "בסיכומו של דבר אין כמו בבית. תמיד מרגש אותי כשמבצעים יצירה שלי בישראל".

טיטו ג'קסון, מחמישיית ג'קסון ואחיהם של מייקל וג'נט ג'קסון, הלך לעולמו בגיל 70
אחרי שהסולן תקף את הגיטריסט בלייב: להקת "ג'יינס אדיקשן" ביטלה את ההופעה הבאה

זה יהיה בביצוע בכורה בארץ של יצירתו, "טניאדרס", שאותה הלחין דורמן בהזמנת הפדרציה היהודית של רוצ'סטר, ניו-יורק, ובוצעה לראשונה על ידי התזמורת הפילהרמונית שם, בקונצרט חגיגי, שנערך לפני שנה וחצי לציון מלאת 75 שנה למדינת ישראל.

מה זה "טניאדרס"?
"זו מילה בלדינו, המתארת את המסורת שבה נשים מובילות טקסים בשירה ובתיפוף, בעקבות שירת מרים בחציית ים סוף".

בקונצרט ימצא עצמו דורמן בחברה טובה, כשיצירתו תבוצע לצד קונצ'רטו מס' 3 לפסנתר מאת בטהובן ולצד הסימפוניה הפנטסטית מאת ברליוז. לדבריו, זה עדיין מרגש אותו לאחר שנותיו כמלחין, "בייחוד שבטהובן ידוע כממציא התזמורת המודרנית".

האמנות טבועה במחזור הדם של דורמן. הוא נכדו של מנחם דורמן, איש הספרות מגבעת-ברנר, שהיה חברו הקרוב של אלתרמן, ובנו של זאב דורמן, שהיה נגן ראשי בקבוצת הבסונים של הפילהרמונית ובמשך שנים יו"ר הנהלתה.

"כילד, הכלי הראשון שלי היה הצ'לו, כלי שבנמוכים הבינוניים נמצא באזור של הבסון", הוא מספר. "לאחר שנה עם הצ'לו, כשהסתמן שלא תצא לי מזה קריירה מזהירה, רציתי לעבור ל... תופים. אבי אמר שאם כך, לפני שאתחיל להכות בתופים, אולי מוטב שאנגן בפסנתר שנה-שנתיים כדי שאדע לקרוא תווים ואבין מוזיקה. לתופים כבר לא חזרתי..."

אבל חזרת אליהם כמלחין.
"אתה צודק. אני מרבה להלחין למתופפים ולמקישנים. זה עד כדי כך בולט במכלול היצירות שלי, שאנשים שואלים אם כלי-הקשה, או אולי תופים, היו הכלי שלי. לך ספר להם שזה מה שרציתי לעשות כילד".

לדבריו, ההלחנה היא כנראה משהו מובנה אצלו. "עוד כשניגנתי בצ'לו, קשקשתי כל מיני דברים מהראש שלי", הוא נזכר. "כשעברתי לפסנתר, לא הסתפקתי ביצירות שניגנתי בו והרגשתי צורך להוסיף להן משהו משלי, כשקיבלתי עידוד לכך בלימודיי בתיכון 'אלון', ברמת השרון".

אם בתוכו חשב כבר אז שיצא ממנו מלחין, הוא לא היה בטוח שהדבר בר ביצוע. לאחר שירות צבאי כמעבד ו"גם כמלווה בפסנתר של ליאור כלפון בהופעותיו בכל מיני חורים", הוא למד לתואר שני בקומפוזיציה ובמוזיקולוגיה. "יום אחד, כשנסעתי באוטו, שמעתי יצירה שהפילה אותי מהכיסא", נזכר דורמן. "כשהתברר שהיא של יוסף ברדנשווילי וניתן ללמוד אצלו באקדמיה, ישר התקשרתי אליו ונהייתי תלמיד שלו. הלימודים אצלו היו אחד הדברים הטובים שקרו לי בקריירה".

התזמורת הסימפונית חיפה עם מאסטרו יואל לוי (צילום: מיכה בריקמן)
התזמורת הסימפונית חיפה עם מאסטרו יואל לוי (צילום: מיכה בריקמן)

מה מצאת אצלו?
"הכל! הבעה, עומק, יכולת הלחנה, מה גם שהוא בא ארצה ממסורת של מוזיקה מודרנית רוסית, שאני אוהב, בשילוב מוזיקה מהמזרח".

בעת לימודיו לדוקטורט בג'וליארד, ולאחר שהיה בגיל 25 למלחין הצעיר ביותר שזכה בפרס ראש הממשלה למלחינים, זובין מהטה הזמין ממנו את יצירתו "וריאציות לא נושא" לביצוע בפילהרמונית.

לבד מהתזמורת הזאת, שאליה שב פעמים אחדות, יצירותיו נוגנו על ידי מיטב התזמורות במדינה וגם על ידי תזמורות בעלות שם בחו"ל, ביניהן התזמורות הפילהרמוניות של לוס-אנג'לס וניו-יורק. ברפרטואר שלו בין השאר יצירות סימפוניות, מוזיקה קאמרית ויצירות המוקדשות לשלל כלים, אם כי איכשהו עדיין לא לבסון.

דורמן הבלתי נלאה מוסיף כל העת גוונים למארג יצירותיו, כולל שלוש אופרות שהלחין בתריסר השנים האחרונות בהזמנת בתי אופרה בגרמניה; אחת מהן לילדים. האם הוא מצפה להזמנה מהאופרה הישראלית?

דורמן: "היינו בינינו דיבור כמה וכמה פעמים, אם כי ללא תוצאות. האמת היא שמאוד אשמח להלחין לאופרה הישראלית. בינתיים אני ממשיך לחפש את הנושא המתאים".

זה יגיע, כי אצל דורמן מילה זו מילה. כך הצביע בראיון לפני עשור ומחצה על כוונתו להלחין מוזיקה לקולנוע ולמחול - ולא אכזב, כולל המוזיקה שהלחין ל"פלאות" ול"גן קופים", סרטיו של אבי נשר, לאחר שהם נפגשו בפסטיבל סרטים ישראליים שהתקיים בל.א.

בערך שלך בוויקיפדיה אתה מוצג כמלחין וכמנצח בעוד שבראיון ההוא טענת שאתה נמנע מניצוח.
"זה היה אז, שכדי להתמסר להלחנה, ויתרתי על דברים אחרים, ביניהם ניצוח וניהול מוזיקלי, אך קורה שתוכניות משתנות, אם כי לא נראה לי שסטייה מההלחנה מביאה לשימוש הכי טוב בזמן שלי".

דורמן נשוי בשנית לאמנדה ויש להם בן. "היא סקסופוניסטית ואני מוצא את עצמי מלחין שוב ושוב לכלי שלה", הוא מעיר. מנישואיו הקודמים יש לו בת, כנרת בת 13. נמל הבית שלו הוא בגטיסבורג, בפנסילבניה. לא רק פסנתר וסקסופון. בין הכלים שלהם הלחין, לצד הכינור והצ'לו, ניתן למצוא אפילו מנדולינה ופיקולו, גם אקורדיון.

כשאני שואל אותו לגבי שיתוף הפעולה שלו עם נגן הבסון במשפחתו, דורמן פורץ בצחוק ומשיב: "כתבתי לאבא שלי יצירה אחת לבסון ועל יצירה אחרת שלי הוא ניצח. נראה שהגיע הזמן לשיתוף פעולה נוסף".

שאיפות? חלומות?
"אני ממשיך לחיות את החלום שמלווה אותי במוזיקה".