בהסכת סיכום השנה המסורתי שלו ב"מילים ולחן" מסכם דודי פטימר שנה סוערת במוזיקה הישראלית עם כל הפרובוקציות, הלהיטים הגדולים, ההפתעות ואנשי השנה בפסקול המקומי שהושפע ועודו מושפע באופן ישיר ממלחמת "חרבות ברזל".

עד "חרבות ברזל" המלחמה שהולידה הכי הרבה שירים במהלכה הייתה מלחמת יום הכיפורים, שבספירה מדוקדקת של שירים שעסקו במלחמה זו ויצאה במהלכה מצאתי 107 שירים, חלקם מוכרים ורובם נשארו ב-73'. המלחמה הנוכחית הולידה עד כה קרוב ל-300 שירים בשלל הסגנונות, הן של אמנים מוכרים ובעיקר של אמנים אנונימיים שמרגישים את הצורך לעבד את חוויותיהם בשיר. נתון זה מעיד על כך שבכל יום יוצאים קרוב ל-2-3 שירים שעוסקים בהיבט כלשהוא של המלחמה, שבימים הקרובים תציין שנה לתחילתה.

משפחתו של ענר שפירא: "לא היה לו זמן להיפרד, היה עסוק בהדיפת רימונים"
דיוויד גילמור: "לעולם לא אתאחד עם רוג'ר ווטרס להופעה של פינק פלויד"

ניתן לחלק את שירי המלחמות לשירי נחמה ושכול, שירי תפילה ותקווה ושירי העלאת המורל ברוח קרבית: בגזרת שירי ההמתנה לשובם של אהובים, הוציאה נרקיס את “הבלדה למחכות", עידן רייכל ורוני דלומי את “תחזור", נונו את "כשהשמש שוב" ודקלה את “Bring Them Home".

 בחזית שירי הזיכרון והשכול יצאו שירים שעסקו בטבח שנערך בפסטיבל "נובה", בהם: “תרקדי" של אושר כהן, “תרקוד לנצח" של עומר אדם ואינפקטד משרום, "הריקוד האחרון" של אדיר גץ ו"מחכים לאור" של גיא ויהל; כמו כן, אודיה אזולאי הוציאה מיני אלבום המתכתב עם המלחמה ובו שירים כמו "דם של גיבורים", "חורף 23'" ו"מלאכית לבנה" (לזכר מאי נעים ז"ל); מירי מסיקה הקליטה את "מפל" (לזכר מפל אדם ז"ל), ברי סחרוף הקליט את השיר "כנפי רוח" (לזכרו של יותם חיים ז"ל) ולהקת אתניקס הקליטה את "דברים שכתבתי" (לזכרו של איתי שהם ז"ל); עדן בן זקן חידשה את "מלאכים" המלנכולי של רינת בר, דודו אהרון הוציא את “יש עוד עולם" שהוקדש לחללי ונרצחי מלחמת "חרבות ברזל", אליאב זוהר יצר את “בגוף אחד" ועטרה אוריה שחררה את הסינגל “לתמיד", המצדיע ללוחמי מג"ב ומשטרת ישראל ומבכה את הנופלים.

 לצד זאת, ישנם גם שירים להעלאת המורל, שירי מולדת ושירים שעוסקים באחדות ובזכות לחיות במדינת ישראל: חנן בן ארי עשה את הספתח עם “מולדת"; אייל גולן, שבעבר הקליט את “מי שמאמין" ההמנוני, הקליט הפעם את “עם ישראל חי", מהלהיטים הבולטים של השנה האחרונה; פאר טסי הקליט את “לא תירא"; יובל דיין הוציאה את “תשמרי על הלב" שעוסק בביחד שלנו כעם; ליאור נרקיס הקליט את גרסתו לפיוט “אחינו כל בית ישראל"; שרית חדד ועדן חסון הקליטו את הדואט “אנחנו זה גורל"; לי בירן ואליאנה תדהר יצרו את “בשורה טובה"; שלומי שבת חבר לזיו רובינשטיין לשיר “בדמייך חיי" ויהורם גאון הקליט את “תפילת הדרך".

מבחינת שירי מלחמה, גם כאן היו לא מעט הצלחות ויראליות, דוגמת: "מי ששונא אותך ימות" של רותם כהן (אשר גרם לדובר צה"ל לבקש מכהן להסיר אותו בשל תוכנו), “עזה בלאגן" של צוקוש וג’וסו שקראו "למחוק את עזה מהמפה", ו"כובשים את עזה" של דניאל סעדון. ניסיונות נוספים היו החידוש ל"עם אחד שיר אחד" הידוע מהאייטיז, שזכה לגרסה עכשווית, ו"עם אחד", שיר מקורי שיצרו אלי קשת, בן צור ועומרי ששון ובו איחדו מספר אמנים מהז’אנר הים־תיכוני (דוגמת מאור אדרי, סגיב כהן ויגל אושרי) לשיר משותף.

 השיר הבולט ביותר שסביר להניח ובעתיד יהיה הזכור ביותר מהמלחמה הנוכחית ברמה ה"המנונית" הוא "חרבו דרבו" של צמד הראפרים נס סטילה, ואשר הוקדש לכוחות הביטחון ולחיילי צה"ל. השיר כל כך הצליח עד כי עורר סערה גם מעבר לים כאשר ערוץ החדשות הקטארי אל ג'זירה טען כי הוא קורא לרצח עם; ב-3 בדצמבר 2023, אושיית הרשת וכוכבת הפורנוגרפיה לשעבר מיא ח'ליפה, אשר מוזכרת בשיר לצד הזמרת דואה ליפה והדוגמנית בלה חדיד, פרסמה ב-X תגובה לשיר, בטענה שנס וסטילה "קוראים לצה"ל להרוג אותי" וכי השיר "הוא על ביט של דריל. הם אפילו לא יכולים לקרוא לרצח עם עם התרבות שלהם, הם היו צריכים לעשות קולוניזציה למשהו כדי שהוא יגיע למקום הראשון". 

השיר גם היווה חלק מכתב האישום בתלונת דרום אפריקה נגד ישראל בגין רצח עם, לצד אמנים ישראלים נוספים. במאי האחרון דווח כי בגלל השיר נאסר על נס וסטילה לקבל אשרת אמן על מנת לקיים סיבוב הופעות בארה"ב, דבר שהוביל לפסילת אמנים שנכללו באותה רשימת קבלות הוויזה, דוגמת ליאור נרקיס.

ראוי לציין כי ישנם שני שירים שיצאו קצת לפני המלחמה, אך בעקבות המלחמה התנגנו נון סטופ בתחנות הרדיו והפכו ללהיטים שמזוהים עם המלחמה, בראשם "יהיה טוב" של יסמין מועלם שראה אור במאי 2023 ונחשב לאחד השירים המואזנים ביותר בחודשים הראשונים למלחמה, כמו גם "לצאת מדיכאון" של יגל אושרי, שנכתב על דיכאון אישי ויצא לפני המלחמה, אך בעקבות המלחמה הפך סמל לדיכאון לאומי.