כמעט כל ילד וילדה שגדלו בישראל מכירים את השיר "ימי החנוכה". כך גם המוסיקאית יעל ארנון ורד, ששולטת במילים ובמנגינה: "ימי החנוכה, חנוכת מקדשנו בגיל ובשמחה ממלאים את ליבנו לילה ויום סביבוננו יסוב"... -  ולא מעט בזכות הקשר המשפחתי למחברו.

מחבר המילים לשיר החנוכה הפופולארי, הוא הסבא רבא שלה, אברהם אברונין, שטמון בבית העלמין במשמר העמק, הקיבוץ בו נולדה וגדלה יעל, כשעל מצבתו נחקקה שורה מהשיר "ערבית" של ידידו המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק: "חיפשתי פרוטתכם ויאבד דינרי".

האם אברהם אברונין היה אוהב את העיבוד לג'אז שהלבישה נינתו לשיר שכתב? יעל ארנון ורד אמנם לא הכירה סבא רבא שלה, אבל מסיפורי המיתולוגיה המשפחתית נודע כי היה איש דקדקן ונוקשה. עשרים שנים ויותר, מריצה יעל ארנון ורד את המופע "ילדוג'אז" המנגיש את מוסיקת הג'אז לאוזניים צעירות של ילדי ישראל. 

ראשיתו של הפרוייקט בתקופת לימודיה בבית הספר "רימון", כאן פגשה את הפסנתרן, המלחין והמעבד אורי ביתן וביחד המציאו את 'ילדוג'אז", שהפך לאחד ממופעי המוסיקה המצליחים לילדים. 

בין שירי הילדים בעיבוד ג'אזי נמנים "גשם משמים", "רוץ בן סוסי", "ארץ זבת חלב ודבש", "פיל פילון". ובשירי החגים  שרים במקצב ומשקל הג'אזי גם את "השקדיה פורחת", עיבוד ל"סביבון סוב סוב" עם הראפר  סגול 59 שנותן בקצב של טייק פייב של פסנתרן הג'אז דייב ברובק, גם עיבוד לג'אז לטיני לשיר "חנוכיה לי יש". ויש עוד.

"בעבר נחשב הג'אז למילה גסה, כיום ברור שזו קלאסיקה של המאה ה-20, אי הכרת מוסיקת הג'אז ייחשב לבורות. ביחד עם העיבוד לג'אז גם חידשנו שירים מהזמר העברי הקדום, ויצא שתפסנו שתי ציפורים במכה אחת. וכדי שהעיבודים יהיו נגישים לאוזני הילדים התחלנו עם השירים המוכרים והידועים וטמנו בפנים סטנדרים של ג'אז" היא אומרת.

 לאורך השנים עבר 'ילדוג'אז" גלגולים שונים, כשאת אורי ביתן, החליף הפסנתרן תמיר מילר שגם אחראי לעיבודים השונים. באחת מתקופת הזוהר שלו הופיע ההרכב עם הסקסופוניסט ארז בר נוי שנפטר לאחרונה בפתאומיות. "ארז בר נוי היה סקסופוניסט מדהים ומורה ב'תלמה ילין', הופיע איתנו בפסטיבל הג'אז - אהב והתגאה בהופעותיו גם בפני ילדי הגנים. הוא ראה זכות להנחיל לדורות הבאים את האהבה לג'אז" היא אומרת.

יעל ארנון ורד, 49, חלילנית ומורה למוסיקה לגיל הרך, יוצרת תוכן לילדים. נולדה וגדלה בקיבוץ משמר העמק וכיום מתגוררת עם משפחתה בקיבוץ מגידו. בן זוגה, בן ורד, בסיסט ומורה למוסיקה מנגן בלהקת "איבי הנחל" מלווה אותה בפרוייקטים המוסיקליים שלה. השניים הורים לשני ילדים. הראיון איתה נערך בעודה עסוקה באריזת בית הוריה במשמר העמק. לפני כחודשיים אביה, אמציה ארנון נפטר.

הרומן שלה עם המוסיקה החל אי שם בילדותה הרכה. אפשר לומר שהמוסיקה משכה אותה ממוות כמעט בטוח, הרבה מאד בזכות אביה. "כשהייתי בת שנתיים וחצי סבלתי מדלקת בקרום המוח עקב סיבוך של מחלת החזרת. באותם ימים לא אפשרו להורים הישאר בבית החולים עם ילדיהם המאושפזים. אני זוכרת את התקופה הזאת באופן חושי גם את תקופת השיקום שבאה אחר כך. אבי, היה איש חמור סבר מהנדס ומוסיקאי חובב, זמר במקהלה עד יומו האחרון כמעט. באותו אשפוז הוא השאיר לי קלטת של חווה אלברשטיין עם השיר 'חופים', והשיר הזה נכנס לי לעצמות והפך לתקשורת בינינו. בכלל חוויתי את האהבה של אבי אלי דרך המוסיקה. בהלוויה שלו ניגנתי את השיר עם חליל צד", מספרת ארנון ורד.

 לימוד הנגינה על החליל היווה חלק מהשיקום של הילדה יעל ארנון. "אמנם רציתי ללמוד פסנתר, אבל שתים מבנות הקבוצה שלי למדו פסנתר, אז בחרתי בחליל. אפשר לומר שאני פסנתרנית מודחקת", היא אומרת בחיוך. "החליל הפך לכלי הביטוי שלי תרם לשיקום המוטוריקה העדינה שנפגעה עקב המחלה. המורה שלי, החלילנית קרול גלעד ממשמר העמק, ממש הצילה אותי. הקשר איתה היה הרבה יותר ממוסיקה. היא השכילה לראות אותי ולהוציא ממני את הטוב".

המוסיקה עבורך היא.. השלימי.
"המוסיקה היא בית עבורי. כילדה בלינה המשותפת בקיבוץ, הרגשתי בחסרנו של בית פרטי. הייתי ילדה עם הפרעות קשב לא מאובחנות ובעיות של ויסות רגשי. כיום, בעבודה עם ילדים אני מבינה את כוחה והשפעתה של המוסיקה". 

כשיעל ארנון ורד היתה ילדה בת שמונה היא כתבה את השיר הראשון שלה, מילים ולחן. 

"אי גדול

-------

 אי גדול בתוך ים כחול

האי שומם, הים דומם ואין איש על החול.

אבל פתאום, כמו מתוך חלום,

הכה הגשם על הים וסערה פרצה

ועכשיו הים כבר לא דומם 

אבל האי תמיד תמיד יהיה שומם".

"אבא התלהב והציע שאשלח את השיר לתוכנית 'שיישאר בינינו' של דורון נשר. אבל מאחר ששלחתי קלטת עם השיר, ולא טקסט כתוב, השיר לא התקבל. זו היתה האכזבה הראשונה שלי ושל אבא שלי".

במעלה הדרך המוסיקלית יעל ארנון ורד ניגנה בתזמורת בני הקיבוצים ומשם התגלגלה לעולם הג'אז, כשהשתתפה בגיל 16 בקורס קיץ בבית הספר "רימון", כאן פגשה את חלילן הג'אז אילן סאלם. אחד המופעים המוסיקליים שהיא גאה בו במיוחד, מופע שיצרה לפני הקורונה משירי המשוררת והפזמונאית רחל שפירא. "יצרנו מופע משפחתי עם רחל שפירא. כשהיא מספרת על שיריה ואנחנו מנגנים ושרים", אומרת יעל ארנון ורד.

רוכבת על גלי ההצלחה של "ילדוג'אז", יעל ארנון ורד משיקה עתה מופע מוסיקלי ספרותי חדש לילדים "מכאן לשם ובחזרה – שירים מתגלגלים" המורכב רובו ככולו משירים על כלי תחבורה וקצת יותר. המופע משלב שירים מקוריים שכתבה ארנון ורד לצד שירי ילדים הלקוחים מתוך ספריה של תרצה אתר לילדים. הפרוייקט בתמיכת הקרן ליוצרים עצמאיים ומשרד החינוך והתרבות 2022.

 "שירי המופע החדש נכתבו בהשראת המפגשים בשטח עם ילדי הגנים והרבה לפני שחשבתי על המופע החדש. ילדים אוהבים, ממש משתגעים על כלי תחבורה ועל תנועה. לצורך עבודתי איתם כתבתי שירים על כלי תחבורה. אבל אז הגיעה הקורונה וההסתגרות בבית, והרחבתי את יריעת השירים לכלי תחבורה נוספים, לא רגילים שהפכו למופע שלם" היא משתפת.

בתוספת לשירים על משאיות וטרקטור, היא כתבה  על "הקטפת העוטפת" שיר על קטפת הכותנה ועל הטרקטורון המעופף  להם יצרה גם שני קליפים מרגשים.ויש שירים על מריצה, מנוף, מערבל בטון ועגלות. כאמור בפרוייקט הספרותי מוסיקלי, שולבו משירי הילדים של תרצה אתר. על אוטו עם הרבה גלגלים שתקוע בחול, בעיבוד בלוזי. אלה ועוד בעיבודים לסגנונות מוסיקליים כמו ג'אז, בלוז, רוק, פאנק ומוסיקה אתנית.

על הבמה במופע החדש  ששה מוסיקאים (אורי ביתן: פסנתר ועיבודים, בן ורד: גיטרה בס, חגי פרץ: גיטרות, יעל ארנון ורד: חליל והקראה, עמית לורבר: תופים) שירה: מאיה בר שלום. על המסך יוקרנו איורי של לאה ברשי המלווים  את המופע.

"מכאן לשם ובחזרה – שירים מתגלגלים" יעלה בחג החנוכה ביום חמישי  22.12. בשעה 11:00 בבית היוצר בנמל תל אביב. המופע מותאם לילדים בגילאי 3-8.