אירוויזיון 2024 נפתח הערב אחרי סוף שבוע סוער, אולי הסוער ביותר שידע עולם האירוויזיון מאז הקמתו. שעות לפני הפתיחה הולנד הודחה אחרי שהזמר היה מעורב בתקרית אלימה עם אחת מעובדות ההפקה, לחזרת הדגלים שלושה משתתפים לא הגיעו ועדן שלנו חטפה בוז מטורף מקהל (בחזרה). יחד עם זאת, בשעה 22:00 בדיוק האירוויזיון התחיל כמתוכנן ובלי הפרעות או הפתעות.

שוויץ זכתה בתחרות האירוויזיון, עדן גולן בעשירייה הראשונה

את הערב פתחה שבדיה המארחת, עם שיר קצבי מרים ברמות, שהכי התאים לפתיחת התחרות. מיד אחריהם הופיעה אחת הפייבוריטיות לזכייה, אוקראינה, עם הופעה מדויקת ומרשימה, שאפילו המיקום בסדר השירים לא יגרע מהצלחתם. משם המשכנו לגרמניה שנתנה הופעה יבשה ומשעממת והופ הגענו לישראלית הראשונה בתחרות - טלי מלוקסמבורג. טלי הופיעה נהדר והכינה את כל הצופים הישראלים להתרגשות האמיתית - העליה של עדן גולן לבמה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עדן, שעברה כנראה את השבוע הקשה בחייה, המשיכה להיות איתנה מול כולם, הופיעה נפלא ולמרות שאנשים שהיו באולם טוענים שהיה הרבה בוז מהקהל, בטלוויזיה זה לא נשמע וזה מה שחשוב. שאר השירים נערכו כמתוכנן, ללא פרובוקציות והפרעות. המובילים בטבלאות ההימורים, קרואטיה ושוויץ היו מצוינים, שוויץ טיפה יותר מקרואטיה ובכללי היה נראה שמרבית האומנים שיפרו הופעתם מזו של חצי הגמר. 

בחלק האומנותי של הערב צפינו במחווה נחמדה לאבבא לרגל ציון 50 שנים לניצחון שלהם באירוויזיון 74, אבל הרבה חובבים הופתעו שלא היה משהו בומבסטי כמו שציפו. השבדים עבדו קשה כדי להביא את הניצחון והתחרות דווקא בשנה הזו ובסוף ההתייחסות היתה מינורית ביותר. גם ההופעה של לורין היתה מאכזבת, כאשר היא ניסתה יוצר לקדם את השיר החדש שלה ופחות שמה דגש על השיר המנצח מהשנה שעברה. 
ואז סוף סוף התחילה ההצבעה. עם המעבר למפקח על התחרות, נשמע בוז חזק וצורם מהקהל בשל ההדחה של הולנד והתקוות היו שלא נתקל בזה יותר.

בחלק הראשון, הצבעות השופטים, הראשון לקבל דוז פואה היה נמו משוויץ וישראל הייתה עם אפס נקודות עד לנקודת השיפוט השישית, שם מלטה סוף סוף העניקה לנו 3 נקודות. כשהגיע תורה של ישראל להעניק את הנקודות, שוב נשמעו קולות בוז בקהל שאותם ניסו צופים אחרים באולם להעלים על ידי תשואות אך ללא הצלחה. הצבעת השופטים הישראלית הראתה בבירור שגם השופטים שלנו מודעים מי מהמתמודדים תומך בישראל וכך נתנו 10 נקודות לגרמניה ואת ה- 12, איך לא, ללוקסמבורג. 

הבאים לנקד את ישראל, באופן מאוד מאוד מפתיע היו השופטים הנורבגים ואחריהם קיבלנו עוד 8 נקודות מגרמניה. לאורך הדרך, מרבית הדוז פואה הלכו לנמו השווייצרי והוא פתח פער גדול מהשירים שאחריו. עוד נקודות שקיבלה ישראל הגיעו מלטביה (2 נקודות), גאורגיה, צרפת ומולדובה (3 נקודות כל אחת), ליטא (4 נקודות), אסטוניה ובלגיה (5 נקודות כל אחת) וקפריסין (8 נקודות).

הולנד, שהודחה הערב כפי שאמרנו, סירבה לתת את הניקוד שלה בשידור ולכן עלה לשידור שוב המפקח על התחרות על מנת לתת את הנקודות בשמם, לקריאות בוז רמות.  את החלק הזה סיימה שוויץ במקום הראשון עם 365 נקודות, צרפת במקום השני עם 218 נקודות וקרואטיה עם 210. ישראל במקום ה-12 עם 52 נקודות. 

בחלק השני של ההצבעה, הצבעת הקהל, כמובן לקריאת בוז רמות ואז... מחיאות כפיים חזקות, ישראל קיבלה 323 - המקום השני של הקהל ולרגע התמקמה במקום הראשון הכללי. בסוף סיימנו במקום החמישי המכובד והנפלא.  אירלנד עם המכשפה מהמערב קיבלה רק 136 נקודות וסיימה במקום השישי - מקום אחד מתחתינו.  קרואטיה קיבלה את המקום הראשון בקהל עם 357 נקודות ואת המקום השני סך הכל, כשלדעתי הגיע לה הרבה יותר לזכות, למעשה הניצחון השווייצרי הגיע בעיקר בזכות השופטים ולכן זה כל כך מאכזב. 

את המקום הראשון קטפה שוויץ, עם 591 נקודות, שוב, בעיקר בגלל השופטים. נתראה שנה הבאה בברן!