מטופלים במרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל, יחד עם סטודנטים מביה"ס רימון ואנשי הצוות של המרכז הרפואי, יוצרים יחד שירים מקוריים שכתבו והלחינו במסגרת פרויקט "פזמון הלב אברבנאל".

במסגרת הפרויקט הסטודנטים מבית הספר רימון, לומדים קורס על בריאות הנפש, עוברים הכשרה, ליווי והדרכה, תוך קבלת כלים מעשיים לעשיית מוסיקה והובלת פעילויות מוסיקליות שיקומיות. ולאחר מכן יוצאים לשטח בשני מרחבים: שרים ויוצרים צלילים חדשים עם מטופלים מוכשרים ב"פזמון הלב" וגם נכנסים להופיע במחלקות השונות באברבנאל.

פרויקט "פזמון הלב" הינו מיזם מרגש הפועל במרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל. מדובר בפרויקט הפועל לאורך השנה באברבנאל  במסגרתו  סטודנטים מבית הספר רימון, לומדים קורס על בריאות הנפש ורוכשים כלים לשילוב והובלת פעילויות מוסיקליות שיקומיות.

הם מגיעים מדי שבוע לפעילות מוזיקה משותפת יחד עם המטופלים במחלקות השונות, מופיעים, שרים ויוצרים צלילים חדשים עבור וביחד עם המטופלים. הפרויקט מתבצע בהנחיית המוזיקאים ארי גורלי וטלאור איזנברג, זמרת, יוצרת ומנחה סדנאות כתיבה של פזמון הלב מטעם בית ספר רימון.

הפרויקט כולל במסגרת סדנת הכתיבה, 14 מפגשי כתיבה והלחנה עם איזנברג. בסדנא משתתפים מטופלים מאושפזים מכל המחלקות, אנשי צוות וסטודנטים למוזיקה בתהליך כתיבה חווייתי הכולל הלחנה וביצוע שירים. המפגש היצירתי מתקיים מחוץ למחלקות, ומהווה נקודת אור למטופלים כאשר הם שותפים לפעילות אומנותית בה הם המובילים את תהליכי היצירה.

האווירה במרחב מייצרת תהליכי אמונה עצמית ומחזקת בקרב כל אחד ואחת מהמשתתפים את חווית השייכות.  תהליכי היצירה המגוונים מאפשרים למטופלים להביע  את עצמם במקום בטוח ובסיום כל מפגש המשתתפים שרים בקולות מגוונים ביחד. בסיום הפרויקט, יערך מופע חגיגי בו יבצעו המטופלים ואנשי צוות וסטודנטים למוזיקה את השירים שכתבו והלחינו יחד במסגרת הפרויקט.

פרופ' יובל מלמד מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל: "המרכז לבריאות הנפש אברבנאל מברך על הפרויקט היפה המחבר בין האומנות לטיפול ומסייע לפתח צד יצירתי של המתמודדים במהלך ההחלמה וההגשמה העצמית".

ענבל ירקוני, מנהלת אגף סיעוד חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות: "פרויקט 'פזמון הנפש' במרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל, הוא חלק מפרויקט דגל  של חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים ביחד עם בית ספר רימון והמרכזים הרפואיים הממשלתיים. הפרויקט התחיל במרכז הרפואי לב השרון והתרחב למרכזים נוספים. 

"לפרויקט יש מספר מטרות: הורדת הסטיגמה והכנסת סטודנטים וקהילה למרכזים הרפואיים, הסטודנטים לומדים על בריאות הנפש כחלק מתוכנית הלימודים, והכנסת המוסיקה למחלקות האשפוז כחלק טיפולי על ידי מפגשי כתיבה והלחנה. המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל נמצא בפרויקט כבר השנה השנייה, בהצלחה רבה עם שביעות רצון גבוהה של המטופלים ואנשי הצוות".

לימור נפתלי מנהלת חוויות השירות במרכז לבריאות הנפש אברבנאל: "הפרויקט מאפשר תהליכי יצירה אישיים למשתתפים בקבוצה מתוך חוויה של אמון וביטחון בעצמי ובאחרים. הקבוצה מהווה במה להביע בכנות מרגשת וספונטניות, מתפתח רב שיח בגובה העיניים, מתגלים כישרונות וחוויית נראות מחזקת  ומדייקת דרך המילים, הצלילים וגם ריקודים. בזכות הפרויקט, המקום לגלות ולהביע ביחד משפיע ומשפר את חוויית הטיפול במהלך האשפוז ולאחר מכן ומקדם חוויית מסוגלות וקבלה".

ארי גורלי מנהל "פזמון הלב": "תהליכי הכתיבה הם פלא במובן של גילוי עצמי, תהליך תרפויטי, גיבוש קבוצתי והמסת הסטיגמה האישית והחברתית לנושא בריאות הנפש. בלי טיפולים רופאים וכדורים אנחנו עדים לחיבורים מרגשים שקורים תחת המטריה הזו והמופע בסיום הסדנה מהווה דגל מרגש לאנושיות ויצירתיות בכל גווניה. טלאור איזנברג שהנחתה השנה את הסדנה עושה פלאים ביצירת מרחב מוגן ומיוחד להבעה אישית, קבוצתית ויצירתיות".

זאביק אלישע נוימן, מטפל במוזיקה ומוזיקאי יוצר, מנהל פרויקט "מוזיקה לנפש": "החיבור בין המוזיקה לנפש מרגש ועוצמתי ולכן החיבור של מרכזי בריאות הנפש, עם רימון, הוא טבעי ומתבקש ובטח בהקשר הקהילתי, אליו אנחנו שמים דגש. 

"בתחילת השנה הסטודנטים הגיעו עם חשש להיכנס לתוך המחלקות, חלקם עם דעות קדומות וחוסר ודאות ובמהלך הלימודים וההתנסות, החששות התמוססו והלב נפתח. במהלך המפגשים המרגשים נוצרו חיבורים מיוחדים, עם קשר קרוב ותובנה שכולנו בני אדם, רקמה אנושית אחת חיה, חלקם רגישים יותר ופגיעים וחלקם פחות והמפגש נתן הרבה כח והעצמה לשני הצדדים.

"לקראת הופעת הסיום, אנחנו נרגשים להעלות למודעות את הנושא, דרך המוזיקה, בקבלה ובסבלנות ולשם את המתמודדים והסטודנטים יחד, במרכז הבמה, עם הרבה גאווה, כנות וכישרון. ומקווים להרחיב את הפרויקט ולהגיע איתו לכלל מרכזי בריאות הנפש בארץ."

אינגה נוביקוב, אחות מהנהלת הסיעוד שלקחה חלק בפרויקט: "בעזרת השתתפות בקבוצה, בגובה העיניים עם המטופלים, הבנתי, שלמרות שכל  החיים נלחמתי לשנות את הסטיגמה הפסיכיאטרית על המתמודדים, עכשיו, אני מבינה שהסטיגמה בעצם הייתה אצלי. במהלך הפרויקט, התפיסה שלי השתנתה כי זכיתי לראות את המטופלים רגישים יותר, מרגשים יותר ועמוקים יותר".

סטודנט מרימון שלקח חלק בפרויקט: "כשאני רואה את הציפיה להגעה שלנו ושל המוסיקה מדי שבוע, אני מבין למה אני פה ובעיקר למה בחרתי להיות מוסיקאי".

רשמים של מטופלים שלקחו חלק בפרויקט: "המוזיקה פותחת את הלב, אני נהנית להגיע ולראות את כולם, כל שבוע, קבוע", אמרה מטופלת אחת. "אני מחכה כל השבוע להגיע ולהקריא את השיר שכתבתי", הוסיף מטופל אחר.