קונצ'רטו לפסנתר מס' 1 מאת שופן וסימפוניה מס' 1 מאת שומאן - זאת יריית הפתיחה של עונתה ה-33 של תזמורת סימפונט רעננה, שתיירה בשלישי השבוע בניצוח נמרוד דוד פפר. בעקבותיה, בהמשך העונה: מוצרט בלבנט; חגיגה של מוזיקה דרום אמריקאית; תוכנית מבאך עד רכטר; שירי יוסי בנאי בלבוש קלאסי; הסימפוניה הבלתי גמורה של שוברט; שלושה דורות של משפחת גוטפריד; הסימפוניה הרביעית ("האיטלקית") של מנדלסון; עיבודי ג'ז וגוספל לקלאסיקות של זמר עברי ועוד - זאת דוגמית מהרפרטואר המגוון של הסימפונט לעונה שבשער.

את הרפרטואר הזה מריץ ה"טריאומווירט" שזה מכבר מפעיל את התזמורת ואחראי על הישגיה המרשימים - המנהל המוזיקלי, המנצח עומר מ. ולבר; מנצח הבית, דוד זבה והמנכ"לית, אורית פוגל-שפרן, המהווה תופעה בנוף המוזיקלי, כמי שהקימה את הסימפונט בהיותה בת פחות מ-30 וממשיכה לנהל אותה מאז 91'.

הפרויקט המשוגע הזה מוכיח: טיפקס היא עדיין הלהקה הטובה בישראל
שיר השירים בשעשועים: התיאטרון בשכונת התקווה בו עופרה חזה החלה את דרכה

כשפוגל נשאלת מהו האני-מאמין שלה לגבי תזמורת-טיפוחיה, היא משיבה: "אולי קשה להגיד את זה בימים אלה, אבל מלכתחילה חשבתי על תזמורת ציונית וחברתית, שתבצע מוזיקה קלאסית במיטבה עם האמנים הטובים ביותר שאפשר".

ציונית?
"לכן, קשה להגיד את זה כעת, אבל הכוונה הייתה שלצד המוזיקה נעסוק גם בחינוך, נגיע לפריפריה ונחבר את התרבות הישראלית על כל גווניה. אולי זה נשמע כעת כדבר די טריוויאלי, אבל כשיצאנו לדרך, זה התקבל כמשהו חריג, בפרט שהקפדנו תמיד לשלב יצירות מקוריות, שנובעות ממקורות תרבות יהודיים וישראליים ולא בהכרח צועדות בעקבות באך ומוצרט".

כשיש לכם מנצח-בית רב-תחומי כמו דוד זבה, אתם גם תזמורת קלה, הנשמעת על במות הבידור.
"דודי הוא אחד האנשים הכי מוכשרים במדינת ישראל. במה שהוא עושה להנחלת מוזיקה קלאסית לילדים ולבני-נוער ואיך שהוא מקרב את המוזיקה הזאת לקהל הרחב, אין שני לו. אל נשכח שאיננו אירופה, אבל כשמתרגלים למוזיקה קלאסית, מוצאים בה גם מזור, במיוחד על רקע מה שקורה כאן כעת".

פוגל, כמעט בת 60, גדלה במשפחה יקית בחיפה, שבה שמעו הרבה מוסיקה קלאסית ועודדו אותה ללכת לקונצרטים, ללמוד נגינה קלאסית בפסנתר, לרקוד בחוג בלט ולשיר במקהלת הריאלי, בית הספר התיכון שבו למדה. אחרי הצבא למדה גרפיקה וגם ארכיטקטורה - בטכניון. היא הייתה מפיקת אירועים במוזיאון חיפה ועבדה בעיצוב פנים. בהמשך, בעקבות נישואיה חייתה שנתיים בפריז".

אורית פוגל שפרן (צילום: רמי זרנגר)
אורית פוגל שפרן (צילום: רמי זרנגר)

כל אותו זמן היה לך בראש שתקימי תזמורת?
"ממש לא! כשחזרתי מפריז, ידעתי שאני רוצה להתנדב לארגון א-פוליטי, העוסק ביחסים בין ישראל לבין התפוצות. את זה מצאתי ב'פורום הישראלי'. אז הגיע גל העלייה הגדול מחבר העמים, מה שהניע אותנו לעסוק בקליטה ישירה של מוזיקאים. הבנתי שאם לא ננצל אותם במקצועם, נעשה עוול לחינוך המוזיקלי המצוין שהם קיבלו בברית המועצות וגם לא ניהנה ממה שהוא המהות שלהם. באמצעותם התזמורת תרמה לפיתוח תרבות המוזיקה הקלאסית בישראל ובין השאר יזמה ופיתחה פעמ"ה, תוכנית מוזיקלית ייחודית, שלה נחשפו למעלה מ-300 אלף ילדים ובני-נוער. כמו כן מפעילה התזמורת תוכנית של הנחלת שורשים ומורשת באמצעות מוזיקה ומבצעת יצירות של מלחינים שהושמדו בשואה לצד הצדעות לחסידי אומות העולם".

לאן ברצונך להגיע עם התזמורת?
"קודם כל אני מצפה שהמצב פה יסתדר והחטופים יוחזרו - ואז נחזור סוף-סוף להיות איכשהו מדינה נורמלית, כשהיום אנחנו מדינה לא נורמלית. אני רוצה שנוכל לשוב להופיע במקומות נפלאים כמו קרית-שמונה, מעלות, נהרייה וכרמיאל, שם בוטלו לנו קונצרטים, שזה משהו נורא ואיום. היכן הימים שבהם היה לנו שיתוף-פעולה אפילו עם שכם?".