רבותיי, ההיסטוריה חוזרת. באוקטובר 1973, בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים, שר יהורם גאון בקשר את השיר "המלחמה האחרונה", שכתב חיים חפר בזמן המלחמה, כשהיה בבסיס צבאי מטעם עבודתו כעיתונאי, והלחין דובי זלצר, שהיה אז בשטח כינוס של חטיבת הצנחנים.

זו לא הייתה המלחמה האחרונה, אך השיר שרד בזכות התקווה שהוא מעניק לשומעיו - התקווה שאולי הפעם זו תהיה המלחמה האחרונה. 
בנובמבר 2023, בעיצומה של המלחמה הנוכחית, ביצע גאון את השיר במכשיר הקשר ללוחמי חטיבה 7 שלחמו בעזה. "זו לא הבטחה הפעם", הוא אמר. "זו תפילה".  

בחלוף 50 שנה מהמלחמה ההיא, חזרו חלק מההמנונים שליוו אותה ושבו להיות הפסקול של חיינו. למשל "אין לך מה לדאוג" ("תחתונים וגופיות") של עוזי פוקס, "מי ידע שכך יהיה" של בעז שרעבי, "לו יהי" של נעמי שמר ושלישיית הגשש החיוור והשירים "היה לי חבר, היה לי אח" ו"מוכרחים להמשיך לנגן" של להקת חיל האוויר ו"השכם השכם בבוקר" של חוה אלברשטיין. 

אומנם אנחנו מדינה נוסטלגית, אבל בחודשים האחרונים השירים שהתרפקנו עליהם קיבלו משמעות אחרת, מצמררת. למשל "בוא הביתה" של שולה חן, שתחנות הרדיו החליטו לנגן מדי יום בשעה חמש אחר הצהריים עד שובם של החטופים הביתה, או "הביתה" של ירדנה ארזי, שמזוהה עם מלחמת לבנון הראשונה וקיבל משמעות אחרת הפעם. כל שיר מהעבר נושא לנו מסר. הנה "יותר מזה אנחנו לא צריכים" של שלמה ארצי הצעיר, שכולל משפטים כמו "כבר יבשו עינינו מדמעות", "תן שיחזור שוב לביתו" ו"תן לנו לשוב ולראותו". 

השיר "פרחים בקנה" של להקת חיל התותחנים עם הסולנית יהודית שוורץ החל להתנגן עם כניסת צה"ל לרפיח, בזכות המשפט "השמש יידום בין עזה לרפיח". ואת "יעקב התמים" ("אל תירא ישראל") של משה הלל, שרים החיילים בשטחי הכינוס. 

ויש גם שירי תקווה והעלאת המורל כמו "לא תנצחו אותי" של יהורם גאון, שאפילו צולם לו קליפ בעזה במהלך המלחמה, ו"הנה ימים באים" של אילנית, שקיבל ריקוד בריאליטי "רוקדים עם כוכבים" והפך ויראלי בין היתר בשל האופטימיות שבו, שכולנו כל כך זקוקים לה כרגע.

הדרך שעשו השירים הללו לפלייליסטים של תחנות הרדיו התחילה מהשטח. מהלוחמים והלוחמות ששרו אותם בשטחי כינוס, כמוזיקת רקע בסרטוני הסברה ובסרטונים של משפיענים ומשפיעניות ומהקולות שנשאו אותם בכיכר החטופים ובעצרות למען השבתם. 

הרנסנס הזה מבטא את כוח המילים והצלילים שמוטבעים בדנ"א הישראלי, וגם את העובדה שבמצבי קיצון אנחנו צריכים להיאחז במשהו מוכר, מנחם ומחבק. רק שלמרבה הצער מעבר השירים ממחלקת הנוסטלגיה למחלקת האקטואליה מעיד כי לא הרבה השתנה במציאות הישראלית מאז. 

יהורם גאון בתחילת המלחמה (צילום: צילום מסך)
יהורם גאון בתחילת המלחמה (צילום: צילום מסך)

בין זעם לכאב 
מכל מלחמות ישראל, במלחמה הנוכחית יצאו הכי הרבה שירים - כ־300 מאז 7 באוקטובר. במלחמת יום הכיפורים יצאו 107 שירים, חלקם מוכרים, רובם נשארו ב־1973. בחודשים האחרונים יוצאים מדי יום שניים־שלושה שירים שעוסקים בהיבט כלשהו של המלחמה. חלקם של זמרים מוכרים, רובם של מבצעים אלמוניים.

נרקיס הוציאה את "הבלדה למחכות"; עידן רייכל ורוני דלומי את "תחזור"; נונו את "כשהשמש שוב"; ודיקלה את "Bring Them Home".
כמה שירים עסקו בטבח ב"נובה", בהם "תרקדי" של אושר כהן, "תרקוד לנצח" של עומר אדם ואינפקטד משרום, "הריקוד האחרון" של אדיר גץ ו"מחכים לאור" של גיא ויהל. 

ישנם מבצעים שהקדישו שירים לזכר הנופלים. במיני־אלבום של אוריה אזולאי, מופיע השיר ״מלאכית לבנה", לזכר מאי נעים ז"ל. מירי מסיקה הקליטה את "מפל" לזכר מפל אדם ז"ל, ברי סחרוף יצא עם "כנפי רוח" לזכרו של יותם חיים ז"ל, ולהקת אתניקס הקליטה את "דברים שכתבתי" לזכרו של איתי שהם ז"ל. 

לצד זאת יצאו השנה שירים שנועדו להעלאת המורל, שעוסקים באחדות ובזכות לחיות במדינת ישראל. חנן בן ארי עשה את הספתח עם "מולדת". אייל גולן, שבעבר הקליט את "מי שמאמין" ההמנוני, הקליט את "עם ישראל חי", מהלהיטים הבולטים של השנה האחרונה. פאר טסי הוציא את "לא תירא", ויובל דיין שחררה את "תשמרי על הלב". 

הרשימה עוד ארוכה: ליאור נרקיס; שרית חדד ועדן חסון; לי בירן ואליאנה תדהר וגם יהורם גאון, שהקליט את "תפילת הדרך".
היו השנה גם שירי זעם ונקמה כמו "מי ששונא אותך ימות" של רותם כהן, אשר גרם לדובר צה"ל לבקש להסיר אותו בשל תוכנו; בשיר "עזה בלאגן" של צוקוש וג'וסו הם קראו "למחוק את עזה מהמפה"; והיה גם ״כובשים את עזה" של דניאל סעדון. 

השיר הזכור ביותר מהז׳אנר הזה, והזכיר ביותר מהמלחמה, הוא "חרבו דרבו" של צמד הראפרים נס וסטילה. השיר הצליח כל כך, עד כי עורר סערה גם מעבר לים, כאשר ערוץ החדשות הקטארי אל־ג'זירה טען כי הוא קורא לרצח עם. אושיית הרשת מיא ח'ליפה, אשר מוזכרת בשיר לצד הזמרת דואה ליפה והדוגמנית בלה חדיד כמתנגדות לישראל, טענה שנס וסטילה "קוראים לצה"ל להרוג אותי".

מילות השיר ״חרבו דרבו״ נכללו בכתב התביעה של דרום אפריקה נגד ישראל, שהוגש לבית הדין הבינלאומי בהאג, בטענה שישראל מבצעת רצח עם. במאי האחרון דווח כי בגלל השיר נאסר על נס וסטילה לקבל אשרת אומן לצורך סיבוב הופעות בארצות הברית.

לפני 7 באוקטובר יצאו שני שירים שהפכו ללהיטים שמזוהים עם המלחמה: "יהיה טוב" של יסמין מועלם ראה אור במאי 2023 ונחשב לאחד השירים המושמעים ביותר בחודשים הראשונים למלחמה. "לצאת מדיכאון" של יגל אושרי, שנכתב על הסיפור האישי של היוצר, הפך לסמל של תקווה ואופטימיות של מדינה שלמה.


 
בוכים ושרים 
"זה לא קל להיחשף לסיפורים של המלחמה", אמר לי בנובמבר הזמר אליאב זוהר. "יש פעמים שאתה מגיע להופעה בפני פצועים ולא שר עם חשק, כי אתה על הפנים. זה מפרק את הלב לחתיכות, אבל אתה מבין את גודל השליחות, ועם כל הקושי אתה מוכרח לעשות את זה למען הפצועים". 

כבר בימים הראשונים לאחר 7 באוקטובר הגיעו רבים מאומני ישראל להופעות בהתנדבות. בבתי חולים, במלונות שבהם שהו מפונים, בשטחי כינוס ובסיסי צה"ל וגם בהלוויות ובבתי משפחות שכולות. "הופעתי בכל המבצעים וגם אחרי פיגועים, אבל ההופעות של השנה האחרונה שונות לגמרי", סיפר הראל סקעת מוקדם יותר השנה בראיון. "פגשנו קהל אבל וחבול וגם מחפש תקווה. בתחילת ההופעה היינו רואים בקהל עיניים חצי סגורות, חצי בוכות. ובסוף הן היו מבריקות ובוכות, עם זיק של תקווה. אין לזה מחיר".

הפניות והבקשות להופעות בהתנדבות הגיעו לקבוצות וואטסאפ של האומנים. רק אחרי חודשים החליט משרד התרבות להקצות תשלום סמלי להופעות האומנים כדי לאפשר להם להתפרנס, בין היתר גם לנוכח המכה הכלכלית שתעשיית ההופעות נקלעה אליה בשל המצב. 

מלבד הופעות, חלק מהאומנים התגייסו בהתנדבות לטובת החיילים. הגדיל לעשות עומר אדם, שסידר הסעות במוניות על חשבונו לחיילים ששבו הביתה מהחזית. הוא גם איחד כוחות יחד עם עמותת חסדי דרור והקים חמ"ל בבית משפחתו, שסיפק סיוע וציוד לחיילות ולחיילים ולתושבים שפונו מבתיהם. חברו של אדם, ליאור נרקיס, יצא במיזם שבמסגרתו בעלי בתים נידבו את החצרות שלהם לטובת חתונות של לוחמי מילואים. בנוסף, במסע הסברה שערכה נועה קירל בארצות הברית, היא גייסה כמעט 30 מיליון דולר לטובת חיילי צה"ל.

חלק מההופעות של אומנים מובילים, בעיקר אלו שנערכו בפני חיילים, עלו לכותרות ועוררו סערה ציבורית בשל התבטאויות שנויות במחלוקת. דובר צה"ל פנה לליאור נרקיס וביקש ממנו לא לקלל בהופעות. בתגובה, בהופעה בצאלים, אמר: "אני לא מקלל, חס וחלילה - עזה יא בת ז**נה״. אייל גולן קרא "למחוק את עזה ולא להשאיר שם בן אדם אחד"; קובי פרץ שר בהופעה "שיישרף לכם הכפר, שעזה תימחק"; וחנן בן ארי שר לחיילים "חוזרים לגוש קטיף. מקימים את חוף נובה על החוף של עזה".

הקטעים הללו הגיעו לערוצי חדשות בכל העולם, וחלקם הופיעו בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל. במקרה אחר התבקש אביהו פנחסוב לא להופיע יותר בבסיסים, בעקבות סרטון ויראלי שבו נראו חיילים משולהבים משחקים בנשק שלהם בעת הופעתו. 

חנן בן ארי (צילום: אבשלום ששוני)
חנן בן ארי (צילום: אבשלום ששוני)

העולם כולו נגדנו 
בצל המלחמה, האנטישמיות בעולם מרימה את הראש ופוגעת ישירות באומנים הישראלים. הראשונה שחוותה ביטול על רקע פוליטי הייתה להקת היהודים, שרגע לפני סיבוב ההופעות בארצות הברית קיבלה הודעה מבעלי מועדון במנהטן שבו הייתה עתידה להופיע: "אני מאוד מצטער, אבל אנחנו לא יכולים לארח אתכם. השותפים שלי חזרו אליי בנוגע לאופי הפוליטי של שם הלהקה, ואנחנו, כמרחב בילוי בניו יורק, מעדיפים להימנע מאירועים או מעשים טעונים פוליטית".עוד בניו יורק, בזמן הופעתו של חנן בן ארי, עמדו מפגינים פרו־פלסטינים מחוץ לאולם והפגינו, זאת לאחר שבלילה לפני כן נשפך צבע אדום דמוי דם על דלתות הכניסה.

"התחלנו את המלחמה עם ביטולים רבים", מציין בעליה של חברת בוקינג גדולה המסדרת לאומנים ישראלים מובילים הופעות בחו"ל. "עכשיו אפילו לא מזמינים הופעה של אומנים שמגיעים מישראל. יש עצירה כמעט מוחלטת של אומנים ישראלים שמופיעים בחו"ל, כי מנהלי האולמות מפחדים שיהיו הפגנות מחוץ להופעות וחרמות על כל אולם שמארח ישראלים". 

להקת אורפנד לנד, מהלהקות הישראליות המצליחות ביותר בעולם בסצינת הרוק והמטאל, ספגה ביטולי הופעות בטורקיה, המדינה שבה היא זכתה להצלחה רבה. סיבת הביטול: חשש של המפיקים לביטחונם של חברי הלהקה. גם הופעותיו של הזמר היהודי־אמריקאי מתיסיהו שיועדו לפברואר האחרון בוטלו "בגלל אנטישמיות", כדבריו.

השיא היה במאי האחרון, כשעדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון, הופיעה על במת האירוויזיון במאלמו שבשוודיה. בשל העובדה שהאירוע נערך בעיצומה של המלחמה, באחת הערים האנשטימיות ביותר באירופה, קיבלה גולן איומים משמעותיים על חייה והוקפה באבטחה חסרת תקדים. 
תאגיד השידור האירופי דרש מהיוצרים לשנות את השיר הישראלי שנבחר לאירוויזיון, בטענה שהגרסה המקורית "פוליטית" מדי. גם אחרי שאושרה הגרסה החדשה, נשמעו קולות רבים שקראו לאיגוד להוציא את ישראל מהאירוויזיון.

משהוחלט כי אין מניעה שהמשלחת הישראלית תשתתף, התעורר זעם רב בנורווגיה, שוודיה, הולנד ויוון, שקראו שוב ושוב להחרים את ישראל. איסלנד איימה לפרוש מהתחרות אם ישראל לא תוחרם. אחר כך חזרה בה מהאיום והחליטה לקיים קדם־אירוויזיון, שבו התחרה בין היתר הזמר הפלסטיני בשאר מוראד, תושב מזרח ירושלים, שהפסיד לזמרת האיסלנדית הרה ביורק.

למרות הכל, גולן נתנה את כל כולה והגיעה למקום החמישי המכובד. חודשיים לאחר התחרות פרסמה פוסט בחשבון האינסטגרם שלה, שבו חשפה את חוויותיה ממאלמו: "הפחד שלא יזהו אותי בגלל המדינה שאני מגיעה ממנה, שהיא חלק ממני ושאני גאה לייצג אותה בכל יום מחדש, הוא לא נתפס בעיניי. עצוב שחזרנו לזמנים שבהם יהודייה וישראלית צריכה להסתתר כדי שלא יפגעו בה, עבורי זה היה רגע שלא אשכח כל החיים. אני יודעת שיגיעו ימים טובים יותר. אני מתפללת כל יום שהם יגיעו. אנחנו לא נשכח את מה שעברנו אף פעם, אבל אני מקווה שכולנו נתחזק ונהיה מאוחדים יחד".

איש השנה - עידן עמדי
עידן עמדי לא מקבל את תואר איש השנה על בשורה חדשה בתחום המוזיקה. הוא הרי לא הוציא אלבום חדש השנה. התואר ניתן לו בשל אישיותו, מעשיו ובעיקר בשל העובדה כי ניצל את הקול שלו למען אחיו החיילים, המשפחות השכולות ולמען החזרת החטופים. 
עוד לפני 7 באוקטובר היה הזמר, השחקן והיוצר עידן עמדי סמל לישראליות החדשה, אך לאחר שנפצע באורח קשה בעזה בינואר האחרון, הוא הפך לגורם שמאחד את העם כולו.

כשעלה על מדים ויצא להילחם, שיתף את מאות אלפי עוקביו ברשתות בתחושותיו, במחשבותיו ובמראות שראה. לאורך כל התקופה הביע את דעותיו על הפילוג וקרא לאחדות. הוא השמיע את זעקתם של הלוחמים מהשטח וחיזק את רוחו של העם ברגעי המשבר הקשים. 
כשנפצע באורח קשה בעזה, באירוע שבו נהרגו שישה לוחמים ונפצעו עשרות, נלחם כאריה על חייו ויצא מזה.

במסיבת עיתונאים שקיים לקראת שחרורו, ביקש לעסוק גם בפצועים. "אני פוגש אותם בתור לבדיקות השונות", אמר. "אני שליח להביא למודעות את הקושי והאתגרים של הפצועים כמוני. לאנשים מסוגנו, שרגילים להיות עצמאיים, זה אתגר. לעכל שיש דברים שייקח חודשים לחדש ויש דברים שלא ישובו להיות כפי שהיו. אני מבקש מכל ישראל - כפי שהייתם למעני, היו למענם".

כשהוצע לו להשיא משואה בטקס יום העצמאות השנוי במחלוקת - סירב. "אין כבוד גדול מזה, אבל לא אוכל לצערי לקבל את הכבוד הזה השנה", נימק את החלטתו. "כל כך הרבה גיבורים גילינו מאותה שבת שחורה, חלקם היו לוחמים שלי בעבר או במלחמה הנוכחית. השנה אשאר בביתי ואתייחד עם זכרם, כמו רבים בעם ישראל".

אומנם עמדי לא חזר עדיין להופיע, אך הוא שב לנגן, ליצור ובעיקר לשמש כדובר של הישראליות, שכולנו כמהים לה. "גופי נפגע - אבל רוחי חזקה מאי־פעם", אמר. בכך גילה את סוד הישרדותו של עם ישראל, וזה השיר הכי יפה שהוא היה יכול ליצור.

עידן עמדי  (צילום: בית חולים שיבא)
עידן עמדי (צילום: בית חולים שיבא)

הזמרים הבולטים של השנה

פאר טסי
הבלתי ייאמן בתעשיית המוזיקה המקומית קרה לפאר טסי: הוא הפך מזמר של להיט אחד ("דרך השלום") שהקריירה שלו גססה (ובצדק, בחירת שירים גרועה בארבעת אלבומיו שאחרי המגה־להיט) - לאחד האומנים הכי בולטים, חמים ומבוקשים. 

הוא עשה זאת הודות לאסטרטגיה שיווקית, שבה אימץ תדמית של אומן קשה להשגה, תוך סירוב לראיונות לכלי התקשורת ושימוש ברשתות החברתיות ובשירותי הסטרימינג. טסי הפך את אשתו למנהלת האישית והקפיד על בחירות שמכוונות לאומנות ולא לטרנדיות.  
אלבומו "רדיו שטח" (2022) שבר שיאי האזנות והעניק לו את פרס אקו"ם לאלבום השנה. השנה טסי הוציא את "רדיו שטח 2", שממשיך באותו קו ובו להיטים שכבשו את מצעדי הפזמונים ואת הרשתות ("רוז", "מלודי" ו"מה יהיה מחר"). 

את החותמת למהלך שעשה קיבל טסי השנה כשזכה לחיבוק מצד שלמה ארצי. השניים הקליטו את הדואט "נהר הדמעות" שיצרו יחד, ובהמשך ארצי אירח את טסי בהופעתו, והשניים ביצעו גם את השיר "אחרי הנצח" של טסי. בחודש שעבר הוא הגיע לפסגה - הופעה בפארק הירקון - והוכיח את מעמדו הרם בתעשייה ואת ניצחונו את הסטטיסטיקה של אומנים שיש להם להיט אחד אך אין להם הזדמנות שנייה.

עומר אדם
השנה הוכיח עומר אדם שהוא לא רק כוכב גדול - הוא גם בן אדם גדול. הוכיחו זאת עשייתו ותרומתו הרבה למערך המלחמתי בחמ"ל שהקים, במיזמים למען הלוחמים, בתמיכתו במשפחות החטופים ופעילויות הסברה למען השבתם ובהופעות בהתנדבות בפני לוחמים ומפונים. 
כבר באוקטובר הוא הקליט עם הרכב הטראנס הישראלי אינפקטד משרום את "תרקוד לנצח", מהשירים הראשונים שעסקו באופן ישיר בטבח של 7 באוקטובר, שהוקדש לנרצחי ה"נובה".

בתחילת 2024, לאחר כחודשיים שבהם התקשה, לדבריו, להיכנס לאולפן להקליט, הוציא מיני־אלבום ("חמישה לילות") ובו הלהיטים "רק שלך" ו"כסף או דמעות". כמו כן, ההישג המוזיקלי הבולט של אדם השנה היה השיר "צמוד צמוד", שהקליט יחד עם אודיה אזולאי והראפר שרק, שכבש את המקום הראשון במצעדי הפזמונים והפך לאחד מלהיטי השנה.

עומר אדם (צילום: שרון רביבו)
עומר אדם (צילום: שרון רביבו)

אושר כהן
בשנה שעברה השירים של אושר כהן, "אהבה" ו"ככה וככה", הפכו ללהיטים. השנה הוא הספיק להקליט שני מיני־אלבומים ("The Last Episode" ו"Next Episode"), שהציגו את הרבגוניות שלו ככותב ומבצע. מתוכם זכו להצלחה "אין אותי" (עם נועה קירל) ו"מנגן ושר", שכבשו את המקום הראשון במצעדי הפזמונים. כהן הוציא השנה גם את "תרקדי", לזכר נרצחי ה"נובה" ואת "פלסטרים", שראה אור באפריל האחרון והגיע למקום הראשון במצעד הרשמי של גלגלצ. לאחר הופעה ראשונה בפארק הירקון מול 55 אלף אנשים, כהן הוכיח שהוא פה להישאר.  

סטטיק
כשנה אחרי צאת אלבום הסולו הראשון והמצליח שלו "לירז", השיק סטטיק (לירז רוסו) את אלבומו השני "להרים". האלבום ממשיך את הקו של קודמו ואין בו חידושים גדולים, ועדיין כמה שירים מתוכו הפכו ללהיטים: "אמא", "אוי ואבוי" (עם עדן חסון), "רסיסי קריסטל" (עם אודיה) ו"מכשפה" (עם עדי ביטי). האחרון כבש עם צאתו את המקום הראשון בהשמעות הרדיו, על פי אתר מדיה פורסט.
נוסף על כך הספיק סטטיק להקליט השנה דואטים עם מרגי ("פירוטכניקה") ועם אייל גולן ("חתולים שחורים") ולאחרונה הוציא להיט נוסף, "עטלף", העוסק בפרידה הכואבת מהשחקנית רונה־לי שמעון.

איתי לוי
זה מספר שנים איתי לוי שומר על מעמדו בתעשייה בצורה קבועה. הוא ממלא היכלים ומחזיק גרעין מעריצים וממשיך להקליט ולהוציא שירים בתדירות גבוהה. נראה שהוא מודע היטב לתחרות הקשה ומוצא את הנישה שלו.

השנה הקליט לוי את "אחרי המבול", "אין לי מקום אחר" ו"אין לאן לברוח" (עם אגם בוחבוט), שמרפררים למלחמת חרבות ברזל. שני שירים חדשים שלו הפכו ללהיטים גדולים: "חולה ירח" ו"מערב ראשון". לאור ההצלחה הרבה של האחרון, הקליט את השיר "מרכז תל אביב", שמזנק בימים אלה במצעדים. אחד משיאי השנה של לוי הוא רכישת קבוצת הכדורגל מכבי שעריים מליגה א', במחווה לאביו אוהד הקבוצה שנפטר.

הזמרות הבולטות של השנה

נועה קירל
מבחינה מוזיקלית זו לא הייתה אחת השנים הלוהטות של קירל: שיריה "בנות כמוני לא בוכות", "משקפיים" ו"שיהיה לך טוב" לא הגיעו לצמרת מצעדי הפזמונים ולא הפכו ללהיטי שטח גדולים. מה שכן הפך ללהיט היה הדואט שהקליטה עם אושר כהן "אין אותי", מתוך ה־EP של הזמר. שיריה לא נשאו בשורה חדשה, לא מתחו גבולות אומנותיים ולא הפכו למדוברים מדי. 

השנה היא סיימה את עבודתה עם חברת התקליטים הבינלאומית אטלנטיק רקורדס וחתמה על חוזה הפצה עם חברת בת של סוני מיוזיק. בינואר האחרון הגישה תביעה נגד טיקטוק, שבה ביקשה הבהרות בנוגע להכרזה כי אנה זק, ה"נמסיס" שלה בזירת הפופ, היא הזמרת המובילה בישראל והגדירה זאת "פרסום כוזב המתיימר להציג ירידה בהצלחתה המסחרית".

בחזית ההסברתית קירל עשתה עבודה נהדרת השנה: היא ביצעה סבב של הופעות גיוס תרומות בארצות הברית למען חיילי צה"ל, הצטרפה לקמפיין ההסברה הישראלית של נועה תשבי ושרה את "התקווה" באו"ם לעיני העולם.
ומעל כל זה, לקירל הייתה סיבה מיוחדת לשמוח השנה, כשקיבלה בתחילת החודש הצעת נישואים מרגשת מבן זוגה דניאל פרץ, שוער קבוצת הכדורגל הגרמנית באיירן מינכן. 

נועה קירל (צילום: רויטרס)
נועה קירל (צילום: רויטרס)

אודיה 
אודיה אזולאי מוכנה לטרוף את העולם, ואף שנדמה כי לפעמים היא נוקטת את גישת "תפסת מרובה לא תפסת", כשקצב הוצאת השירים בא על חשבון האיכות, החריצות שלה רק מעצימה את כוחה כאחת היוצרות־זמרות המובילות והמשפיעות. 

השנה נכנסה אודיה לרשימת 30Under30 של "פורבס", והספיקה להקליט עשרות שירים. בתחילת המלחמה היא הוציאה לאור את המיני־אלבום "חרבות ברזל", שכלל את הדואט המצליח "חורף 23" עם הראפר איזי. היא חברה לעומר אדם ולשרק ללהיט "צמוד צמוד", ושיתפה פעולה עם ששון איפרם שאולוב בדואט הנודע "הדם שלי".

החודש הוציאה אודיה את אלבומה השלישי "ילדה של אמונה", שנע בין שירי איכות ("לילה טוב", "בן אדם", "עוד יום" ו"לילה לא רגוע") לצד שירים שלא מממשים את הפוטנציאל ואת הכישרון שלה, בהם "הטוב הרע ועודיה", שכולל שורות כמו "אמרתי לו שיש לי בעיה של ביטחון אז הוא שלח אותי לדוקטור קליין" ו"רוצה רק קרחנה, אני בדרך עם פרחים, אני כבר פה עם מריחואנה". כך או כך, נראה שהתופעה ששמה אודיה אזולאי רשמה גם השנה הצלחה. 

עדן בן זקן
"מלכת השושנים" חגגה השנה יום הולדת 30 והוציאה אלבום שמיני במספר, "דם שלי", שנע בין פופ מועדונים לבין בלדות שוברות לב, בין איכות להתמסחרות. היו בו לא מעט להיטים, בהם "דם שלי", "אהובי", "חיפשתי אותו בנרות", "היית אחותי" וגרסת דאנס לשיר הילדים הקלאסי "תמיד נשאר אני". בנוסף, היא הספיקה להקליט השנה שירים בולטים נוספים, בהם "מאה קילומטר", "נשבעת אמונים" ו"Godmother" (דואט עם נגה ארז).

האחרון נחשב לאחת מהפתעות השנה, הן בשל המנגינה המזכירה פסקול הוליוודי והן בשל השילוב הבלתי צפוי בין שתי זמרות שמגיעות ממחוזות מוזיקליים שונים. במאי, לציון עשור לקריירה, הוציאה אלבום הופעה חיה והוכיחה שלמרות המפקפקים בכך (כולל כותב שורות אלה), הישארותה בפסגה היא עובדה קיימת. 

אגם בוחבוט
צעד משמעותי עשתה אגם בוחבוט השנה, כשלצד שירי הפופ פנתה לאפיק מסולסל וים־תיכוני יותר. זה קרה הודות למיני־אלבום החדש שלה "אי פי ללב שבור", שמכניס אותה לקטגוריה של עדן בן זקן ואודיה. אבל דווקא הפופ הוא שהביא לה את ההצלחה הרבה השנה, הודות ללהיט "אתה", שהגיע למקום הראשון ברשימת השירים המושמעים ביותר ברדיו עם צאתו, ולמגה־להיט "נאדי באדי", שהקליטה עם שחר טבוך.

נטע ברזילי
שנה טובה הייתה לנטע ברזילי, ולא רק בשל השתתפותה ב"רוקדים עם כוכבים" והגעתה לשלבים מתקדמים, כולל תשואות מהשופטים. היא התמקדה בתעשייה המקומית ובשירה בעברית ולא באנגלית, כפי שעשתה מאז זכייתה באירוויזיון.
זה התחיל עם הלהיט הגדול "נתק אותי" יחד עם כפיר צפריר, והמשיך עם אלבום הבכורה שלה בשפה העברית - "הכל עליי", אלבום שהוציאה בהפתעה מוחלטת ללא הודעה, שיווק או קידום מכירות. השיר המצליח ביותר מתוכו שמאיים להיות גם אחד משירי השנה הבולטים הוא שיר הנושא, "הכל עליי", שיש בו גם אלמנטים אוטוביוגרפיים על קריירה, זוגיות ושאיפות אישיות. השילוב בין פופ, פלמנקו וסלסולים הוא בדיוק מה שנדרש כדי להפוך שיר ללהיט.

נטע ברזילי (צילום: אבשלום ששוני)
נטע ברזילי (צילום: אבשלום ששוני)

הרכב השנה

נס וסטילה
עד 7 באוקטובר צמד הראפרים נס וסטילה (נסיה לוי ודור סורוקר) נתפסו בעיקר כצמד שצמח מהטיקטוק עם להיט אחד ענק "תיק קטן". השאלה הייתה אם יצליחו להפוך את הצלחת השיר לקריירה או ייזכרו בעיקר כצמד של שיר אחד. 

התשובה הגיעה בנובמבר 2023, כשהשניים הוציאו את "חרבו דרבו" (עיוות של הביטוי הערבי "חרב ודרב", כלומר מלחמה ומכה). בסגנון היפ הופ הם קוראים לכוחות צה"ל לתקוף את שונאי ישראל במלוא העוצמה. הם מזכירים את היחידות הקרביות של הצבא ואת מנהיגי ארגוני הטרור נסראללה, מוחמד דף והנייה יחד עם הדוגמנית בלה חדיד, הזמרת דואה ליפה ומשפיענית הרשת מיא ח'ליפה, אשר הביעו דעות פרו־פלסטיניות. 

השיר עלה לכותרות לאחר שערוץ אל־ג'זירה טען כי הוא קורא לרצח עם. מילותיו נכללו בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין רצח עם בבית הדין הבינלאומי בהאג. נס וסטילה הפכו לסופר־סטארים. אחרי "חרבו דרבו" הם הקליטו את "באמפרים" ו"מגדלים", שגם הם הפכו ללהיטים גדולים. כך, עם ארבעה שירים בלבד בקריירה, שלושה מתוכם יצאו השנה - הפכו נס וסטילה להרכב המדובר ביותר בישראל.

נס וסטילה (צילום: אמיר מאירי)
נס וסטילה (צילום: אמיר מאירי)

פריצות השנה

עדן גולן
עדן גולן רק בת 21, אבל הצליחה לעשות כל כך הרבה. עוד כנערה השתתפה בתוכניות ריאליטי, הופיעה והקליטה, והשנה כבשה את המסך בסערה לאחר שהשתתפה בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", שבה שברה שיא ולראשונה בתולדות התוכנית צברה ציון של 100% על ביצוע לשיר "Rise Up" של אנדרה דיי. 

גולן נבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון 2024, עם כישרונה הגדול וקולה המיוחד, וגילתה אומץ ותעוזה לפני התחרות ובמהלכה, גם בראיונות הבינלאומיים שבהם הותקלה שוב ושוב, וגם כשביצעה על הבמה במאלמו את "הוריקן" לקול קריאות בוז מקהל. אף שסוכנויות ההימורים העניקו לה מקום נמוך, גולן הגיעה למקום החמישי.
החודש בישרה גולן כי היא מתכוננת להתגייס לצה"ל, לאחר שדחתה את גיוסה בעקבות השתתפותה בתחרות. אין ספק שעוד נשמע עליה. השראה אמיתית.

ששון איפרם שאולוב
היוצר והזמר בן ה־22 שחתום אצל אבי גואטה, האיש שבנה את הקריירה של שרית חדד, פרץ לתודעה הציבורית בזכות קאברים ששיתף בטיקטוק. בינואר 2023 כבש את המצעדים עם "משהו אמיתי בעיניים", שיר הפריצה. בשנה האחרונה הספיק למלא את היכל מנורה, להוציא אלבום בכורה מצליח ("גן עדן של משוגעים"), לשתף פעולה עם אודיה ("הדם שלי") ולהיות השעטנז המדויק בין רוק'נרול לפופ מסולסל.

יגל אושרי
את ההצלחה של שירו "לצאת מדיכאון", שראה אור באוגוסט 2023, יגל אושרי לא יכול היה לדמיין. עם צאתו השיר לא עורר עניין רב. בעקבות המלחמה הפך השיר לפסקול של סרטוני טיקטוק מרגשים שבהם רואים חיילים חוזרים מהקרבות הביתה. הוא החל להיות מושמע ברדיו, ואושרי הפך לכוכב ענק. השירים שהוציא מאז לא הצליחו להתברג במצעדים ולא הפכו ללהיטים. האם ייזכר בעתיד כאומן של להיט אחד? ימים יגידו. ובכל זאת - איזה להיט. 

שחר טבוך
את שחר טבוך בן ה־25 אתם מכירים בעיקר כשחקן כישרוני שכיכב בסדרות "שעת נעילה" ו"שנות הירח". בשנה האחרונה הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו "היי, זה שחר", שמתוכו בלט "נאדי באדי", שהקליט עם אגם בוחבוט. זהו שיר טראש פופ רווי בסלנג של דור ה־Z, שהפך לאחד הלהיטים הגדולים ביותר במדינה. 

כפיר צפריר
זה כשש שנים כפיר צפריר בן ה־35 פועל בתעשייה המקומית כיוצר־זמר, ראפר ומפיק מוזיקלי. ב־2022 השתתף בתוכנית "הכוכב הבא" ולפני שלוש שנים הוציא אלבום בכורה ("רוץ") מסקרן, אבל הוא לא עורר עניין ציבורי. 
הפריצה שלו אירעה תשעה חודשים לאחר שהוציא את "פחד אלוהים". הוא הפך לוויראלי בטיקטוק בעקבות המלחמה, ומכאן הדרך למקום הראשון במצעדי הפזמונים בתחנות הרדיו הייתה מהירה. צפריר ניצל את המומנטום והשנה הקליט עם נטע ברזילי את הדואט המוצלח "נתק אותי" ועם אנה זק את "אלבבאלה".

כפיר צפריר (צילום: שי תמיר)
כפיר צפריר (צילום: שי תמיר)

שיר פרידה

נעמי פולני
ב־15 באפריל הלכה לעולמה בשיבה טובה כלת פרס ישראל נעמי פולני (96). פולני - זמרת, שחקנית, מפיקה, מעבדת, כוריאוגרפית ובמאית - נחשבת למי שייסדה את המבנה של הלהקות הצבאיות והשפיעה על הרכבים כמו הגשש החיוור ושלישיית גשר הירקון. פולני גם הלחינה שירים, כשהשיר הבולט שעליו היא חתומה כמלחינה הוא "קח את לבי".

את שירותה הצבאי עשתה כזמרת־שחקנית בלהקת הצ'יזבטרון, ולאחר ששיחקה בקאמרי וביימה להקות צבאיות בראשית דרכן, הקימה בשנת 1960 את התרנגולים, מהלהקות המשפיעות ופורצות הדרך בעולם הבידור והזמר הישראלי, שנחשבת למפעל חייה. פולני ביימה את שתי התוכניות המצליחות של התרנגולים, ומאוחר יותר הקימה את להקת ההמשך החמציצים, שלא זכתה להצלחה בזמן אמת, אך במרוצת השנים נתפסה כלהקה מיתולוגית. 

לאורך השנים התפרסמה פולני גם בפלפולי הלשון החדים והחריפים שלה, בייצוגה את ארץ ישראל הישנה והטובה ובאורח חייה הצנוע במושבה כנרת. בראיונות היא סיפרה על מאבקה הכלכלי ובעזרת חברים ומכרים הצליחה לקיים את עצמה. פולני הייתה נשואה לזמר־שחקן המנוח ליאור ייני, כוכב התרנגולים, ולשניים שני ילדים - יותם ואיה. 
אדם

ב־7 ביוני, לאחר מאבק ממושך, הרואי ומתוקשר במחלת הסרטן, הלך לעולמו אחד מכוכבי הפופ הגדולים בכל הזמנים ואליל הנעורים של האייטיז - הזמר אדם (חיים כהן). שבועות ספורים לפני פטירתו התעקש, בשארית כוחותיו, להופיע בכיכר החטופים ולתמוך במשפחות, והתארח בהופעתו של המוזיקאי יהונתן פרלמן, שבה ביצע את השיר "אחרי שאמות". זו הייתה ההופעה האחרונה בחייו.

בפוסט שפורסם לבקשתו אחרי מותו, כתב: "אני רוצה להודות על המסע המופלא והבלתי ייאמן בחיים האלה, עשיתי המון, הייתי טוטאלי, הלכתי עד הקצה בכל דבר, באהבה, בחברות, ביצירה, נשארו לי כמה חלומות לא סגורים אבל לא המון. תודה על אהבה, תודה על כל אדם שפגשתי, או השפעתי בצורה זו או אחרת, תודה על החיים. אם לא הצלחתי לסייע מלמטה בעניין השבת החטופים, אנסה לפעול מלמעלה. תהיו טובים".

נעמי פולני (צילום: קובי קלמנוביץ')
נעמי פולני (צילום: קובי קלמנוביץ')

דן תורן
ב־29 במאי הוכתה תעשיית המוזיקה המקומית בתדהמה עם מותו המפתיע של דן תורן בגיל 63 ממחלת הסרטן. תורן, זמר־יוצר־שחקן, פרץ לתודעה כשחקן וכאליל נוער כששיחק בראשית האייטיז בפינה "על הברזלים" בתוכנית "זהו זה!", ובהמשך כשחקן קולנוע מבטיח בסרטים "סיפור אינטימי", "בחינת בגרות" ו"עתליה". בהמשך שיחק בתיאטרון והגיש תוכניות טלוויזיה, עד שוויתר על תדמית כוכב הנוער והתמסר לאהבתו הגדולה ביותר - המוזיקה. 

לאורך השנים כתב, הלחין והקליט 11 אלבומי סולו, חמישה מיני־אלבומים, וכן הקליט אלבומים עם הרכבים שהקים (שונרא, בלאגן, הזבובים ולואי מרשל). למעט "לבן על לבן", "אימפריות נופלות לאט" ו"שוב השקר הזה" שהוא ביצע, עיקר השירים שכתב והפכו ללהיטים בוצעו על ידי אחרים. תורן, שאחראי לעיצוב הקריירות של אומנים רבים, בהם ברי סחרוף, דניאל סלומון, רמי קלינשטיין, דנה ברגר ופיטר רוט, כתב והלחין להיטים רבים לאומנים אחרים, בהם "גידי" ו"קולנוע" עבור שרון ליפשיץ, "ביום של הפצצה" ו"את שרה ברדיו" עבור רמי קלינשטיין, "מפנה מקום" עבור ברי סחרוף, "אמבולנס אהבה" עבור יהודית רביץ ו"איפה הוא עכשיו" עבור דנה ברגר.

ליאור פרחי
ב־12 בפברואר, במהלך שנת צהריים, נפטר היוצר־זמר ליאור פרחי לאחר שלקה בדום לב. פרחי (53) נחשב לאחד היוצרים המוערכים בזמר הים־תיכוני ומהראשונים שמיזגו בין מזרח למערב בצורה אותנטית ומתוחכמת. 
לאורך הקריירה הקליט תריסר אלבומים, ובהם להיטים רבים: "גבר משתגע" (עם משה דץ), "במשעולי הזמר" (עם יפה ירקוני), "רומיאו ויוליה", "כתבתי לך מכתב", "תיזהר ממנה" (עם סאבלימינל) ו"חשמל באוויר". 

אף שלא ניגן ולא קרא תווים, נחשב פרחי למלחין מוכשר, ותחת ידיו יצאו להיטים שכתב למיטב האומנים: "ים של אהבה" (שרית חדד), "בשבילך נוצרתי" (אייל גולן), "תגיד לי מותק" (זהבה בן) ו"אני אקטוף לך את הירח" (יוסי אזולאי). פרחי התפרסם גם בגרסאות הכיסוי הרבות שהקליט לשירים ידועים, ובמיוחד בלטו ביצועיו ל"סיגליות" של דויד ברוזה, ל"שומר החומות" של להקת פיקוד מרכז ול"נשל הנחש" של מאיר אריאל.