קובי אוז, מהדמויות הבולטות בתעשיית המוזיקה הישראלית, התארח לאחרונה בפודקאסט של מעריב בשיחה מרתקת עם המראיין אבי שושן. בראיון הכן והפתוח, אוז דיבר על מגוון נושאים, החל מהמורשת המזרחית שלו, דרך המצב הפוליטי בישראל, ועד ליצירתו המוזיקלית העכשווית.

אוז פתח את הראיון בדיון על חשיבות המורשת המזרחית בחברה הישראלית. "המורשת המזרחית היא התרופה לקיטוב," הוא אמר בלהט. "אנחנו אלה שנקבל את כל האנשים בשולחן, את החילוני ואת הקומוניסט ואת הנער גבעות... נקבל את כולם לשולחן החג אנחנו נאהב אותם כי הם ילדים שלנו והם אחים שלנו."

אוז דיבר גם על מקומם של פוליטיקאים מזרחים בישראל, והביע ביקורת על האופן שבו הם מוצגים לעיתים בתקשורת. "יש לנו המון פוליטיקאים ממש גרועים, שדווקא מאוד נוח לאחרים להרים את הפוליטיקאים המזרחים שאפשר להלעיג אותם. הם כמו קולט ברקים," הוא אמר. אוז הזכיר פוליטיקאים כמו אמיר פרץ ומשה כחלון כדוגמאות חיוביות, ואמר שהמדינה צריכה לבקש סליחה מפוליטיקאים מזרחים שהולעגו בעבר.

אבי שושן וקובי אוז (צילום: מעריב אונליין)
אבי שושן וקובי אוז (צילום: מעריב אונליין)

בנוגע למצב הפוליטי הנוכחי, אוז הביע דאגה מהקיטוב בחברה הישראלית. הוא דיבר על הצורך בגישה מאוזנת יותר ובפחות קיצוניות. "הקיצוניים השתלטו משני הצדדים. הציבור הדומם משותק," הוא אמר.

בהתייחסו לראש הממשלה בנימין נתניהו, אוז הביע ביקורת מהולה בהערכה מסוימת. "אני מאוד גאה בראש הממשלה, שהתגבר על הדחיינות והבכיינות האוטומטית שלו, והסכים ללכת למהלכים עם עוצמה, ולמהלכים עד הסוף," אמר אוז. עם זאת, הוא הביע תסכול מהאופן שבו נתניהו ניהל את המצב הביטחוני לפני אירועי ה-7 באוקטובר.

אוז טען כי נתניהו היה חלק מקונספציה שגויה, יחד עם ראשי מערכת הביטחון. "בסוף זה המורשת שלו... אני חושב שבסוף... אני הייתי עכשיו עושה תוכנית של התפטרות המונית" אמר אוז. הוא הוסיף כי למרות הביקורת, הוא עדיין רואה בנתניהו "אדם גדול בעמו" ומאמין שיש לו עדיין הזדמנות לתקן.

אוז התייחס גם לאירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה בעזה. הוא הביע תסכול מהמצב הביטחוני ומהעובדה שלא נעשו מספיק הכנות בצפון למרות האזהרות. "כשאני רואה את השנה האחרונה, כשיודעים שהולכת להיות התקפה בצפון... אני לא רואה מערבלי בטון, ואני לא רואה משאיות עם ממ"דים עוברות לצד השני" הוא אמר.

בחלק ניכר מהראיון, אוז דיבר על יצירתו המוזיקלית העכשווית. הוא סיפר בהרחבה על האלבום החדש שלו, שמגיע כחבילה מולטימדיה הכוללת מוזיקה, חוברת קומיקס וסרט אנימציה. "זה אלבום שלא רק שומעים אותו, אפשר גם לראות אותו. ומה שרואים ממש משלים את המחשבה," הוא הסביר.

אוז תיאר את האלבום כ"עשוי כמו קסטה" עם אלמנטים נוסטלגיים, אך גם מלא בחדשנות. "אנחנו משתמשים בחומרים כאילו מיושנים, כדי לייצר משהו לגמרי חדש," הסביר.

התוכן של האלבום מתמקד בחוויות מהילדות והנעורים של אוז, אך הוא מדגיש שהסיפורים הם אוניברסליים. "הרבה אנשים ששומעים את האלבום הזה, זה מצחיק אותם, כי זה מזכיר להם על דברים שהיו בחיים שלהם, לא משנה אם הם בשדרות, או באור עקיבא, או במקום אחר," אמר.

אוז גם סיפר על שיתופי הפעולה המיוחדים באלבום, כולל שימוש בקטעי ארכיון של שחקנים ותיקים כמו יוסף שילוח ז"ל, זאב רווח ושייקה אופיר ז"ל. למרות האלמנטים הנוסטלגיים והייחודיים, אוז מדגיש שהאלבום הוא עדיין פופ במהותו ומבטיח מספר להיטים פוטנציאליים.

בהתייחסו לרשתות החברתיות ולשיח הציבורי בישראל, אוז הביע דאגה מהקיטוב והשנאה שהוא רואה. "הטוויטר בנוי ככה הוא בנוי לזה, כל אמירה שהיא מפלגת ומכעיסה, מקבלת המון לייקים והמון טראפיק. כל אמירה שהיא מכילה ומחממת את הלב, מקבלת פחות טראפיק," הוא אמר. הוא קרא לשיח מכבד יותר ולפחות לשון הרע ברשתות החברתיות.

לקראת סוף הראיון, אוז דיבר על התקווה שלו לעתיד. למרות הביקורת שהביע, הוא הדגיש את אהבתו לישראל ואת אמונתו ביכולתה של החברה הישראלית להתגבר על האתגרים שבפניה. "אנחנו מומחים בזה," הוא אמר, בהתייחסו ליכולת של העם היהודי לשרוד ולשגשג למרות הקשיים.

הראיון עם קובי אוז מספק תובנות מעמיקות על מצבה של החברה הישראלית, על מקומה של המורשת המזרחית בישראל, ועל האתגרים והתקוות של אחד היוצרים המובילים בישראל. דרך עיניו של אמן רגיש ומעורב, אנו מקבלים תמונה מורכבת ועשירה של החיים בישראל בימים אלה, על הטוב והרע שבהם.

בסיכומו של דבר, הראיון עם קובי אוז מזכיר לנו את כוחה של המוזיקה לגשר על פערים ולחבר בין אנשים. בעולם של קיטוב וחלוקה, קולו של אוז מהדהד כקריאה לאחדות, להבנה הדדית, ולשימור המורשת התרבותית העשירה של ישראל על כל גווניה.